Paard met Nederlands paspoort (woon in België)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShiningStar1

Paard met Nederlands paspoort (woon in België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:58

Een vriendin van mij heeft een paard gekocht, een NRPS.

Zij heeft hem gekocht van mensen hier in België, maar die hebben het paard niet op hun naam laten zetten,
aangezien het paard een Nederlands paspoort heeft en dus nog steeds op de naam staat van iemand in Nederland.

Maar is er in Nederland geen andere wetgeving dan in België?

Ze wil het dus wel zo snel mogelijk in orde krijgen.

Niemand?

friesiszwart

Re: Paard met Nederlands paspoort (woon in België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:02

Je kunt dit toch gewoon aan laten passen. Heeft zij een aankoopbewijs van het paard?

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:06

gewoon even bellen met nrps.
Ik had een paard uit Duitsland. Gewoon de papieren opsturen naar het stamboek, eigenaar laten veranderen en ik had het paspoort bij de KNHS op naam laten zetten.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:10

Ik heb ook al in het topic van je vriendin gereageerd. Paspoort op haar naam laten zetten is niet voldoende in Belgie en eigenlijk ook helemaal niet nodig. In Belgie laten registreren, dit kan op de huidige chip. Even via de dierenarts regelen die kan je verder helpen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:28

Zowel paspoort als chip kun je gewoon op je naam laten zetten, beide zijn immers geen eigendomsbewijs in Nederland. Ik heb beide over laten schrijven, NRPS heeft nooit contact opgenomen met de vorige eigenaar om dit te checken. (nu zat het natuurlijk wel goed, maar we vonden het toch heel slordig)

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 08:27

In BE moet je ook een mutatie document hebben, chip op je naam en paspoort dan is het in orde, anders niet.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:53

moet je daar persee het paard op naam hebben dan?
hoeveel mensen sturen het paspoort nooit op naar een organisatie.
Ik had mij aangemeld op mijn KNHS.nl en daar had ik nog allemaal paarden staan op mijn naam die allang verkocht waren maar de eigenaren hadden ze nooit overgeschreven op hun naam

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:00

Zij moet het paspoort op haar naam hebben om hem in de Belgische databank te kunnen registreren Ayhno, in Nederland luistert dat idd iets minder nauw (komt nog wel).

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:03

Urielle schreef:
Zij moet het paspoort op haar naam hebben om hem in de Belgische databank te kunnen registreren Ayhno, in Nederland luistert dat idd iets minder nauw (komt nog wel).

Dat klopt volgens mij niet hoor. Gewoon het formulier invullen, bevoegde da moet dat ondertekenen/verder invullen en dan kun je dat zo opsturen. Komt geen paspoort aan te pas.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:07

Jawel, je moet bij een buitenlands stamboek een kopie paspoort opsturen, anders krijg je je aanvraag terug (ik ben het al eens vergeten hahaha). Bij een Belgisch stamboek moet je paspoort opsturen met de registratieaanvraag/-wijziging en dan maakt het stamboek het voor je in orde, maar ook daar is je paspoort nodig.

EDIT: DA komt ook pas in tweede instantie. Eerst formulier versturen, dan krijgt de (erkende) DA van je keuze een document toegestuurd en die komt vervolgens op stal de controle doen (en bij veulens chippen, het paspoort schetsen enzo). Dan moet je allebei een deel opsturen en krijg je het definitieve document weer thuisgestuurd. Neemt ook wel een tijd in beslag, ik zit ook nog op spul van twee paarden te wachten.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 11-10-10 09:12, in het totaal 2 keer bewerkt

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 09:08

Ja, maar moet ze zelf in DA invullen, want er staat dierenarts voor de identificatie?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:10

ShiningStar1 schreef:
Ja, maar moet ze zelf in DA invullen, want er staat dierenarts voor de identificatie?

ja, er is een lijst met erkende dierenartsen (zie website), en daar mag ze er een van kiezen.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 09:10

Ok bedankt! :)

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:12

http://www.vlaamspaardenloket.be/admin/ ... tappen.pdf

Hier staat precies hoe of wat.
Vind het raar Urielle, mijn paard had al een paspoort, niet op mijn naam en registratie is zonder problemen verlopen. Ik ben niet van plan eerst kosten te moeten maken om het paspoort aan te laten passen en daarna nog eens de registratie in Belgie te betalen :-)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:15

Dan heb je geluk gehad :)
Ik heb al het nodige terug gehad aan papieren als er dingen niet klopten, of onvolledig waren. Ik heb ook wel paspoorten op andermans naam, maar dan zijn het paarden van klanten en die moeten ook het formulier tekenen als eigenaar zijnde en ik dan als sanitair verantwoordelijke.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:17

Er zal hier eens een Belg reageren :D
In België is nog paspoort, nog stamboekpapieren, nog chipdocumenten het bewijs dat jij de eigenaar bent! Toon dit, en ze lachen jou eens goed uit. Dingen zoals het paspoort, stamboekpapier, chip etc op jouw naam laten zetten kan je doen, maar ze laten jou er flink voor betalen. Chip is natuurlijk wel handig ;)
Wat je wel moet doen is het mutatiedocument opsturen. Als je dit doet dan krijg je een nieuw blanco document opgestuurd voor de eventuele volgende eigenaar.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:19

In de link die ik hierboven doorgaf staat dat het paard wel een EU paspoort moet hebben, maar er wordt niets gezegd over de naam op het paspoort.

@ paarden652, gedeeltelijk mee eens, dus paspoort is geen bewijs, maar je moet hem wel hebben om een registratie in Belgie te doen en daarbij het mutatieformulier te krijgen. Dat heeft dit paard nog niet.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 09:22

_/-\o_ Jola

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:32

paarden652 schreef:
Er zal hier eens een Belg reageren :D
In België is nog paspoort, nog stamboekpapieren, nog chipdocumenten het bewijs dat jij de eigenaar bent! Toon dit, en ze lachen jou eens goed uit. Dingen zoals het paspoort, stamboekpapier, chip etc op jouw naam laten zetten kan je doen, maar ze laten jou er flink voor betalen. Chip is natuurlijk wel handig ;)
Wat je wel moet doen is het mutatiedocument opsturen. Als je dit doet dan krijg je een nieuw blanco document opgestuurd voor de eventuele volgende eigenaar.

Dat is in Nederland ook niet, hoewel je wel sterker staat bij een rechtszaak als dat allemaal in orde is. Maar als ruiter krijg ik ook paspoorten van paarden die ik in training heb want die heb ik nodig bij het vervoer en voor evt. concoursen en andere evenementen, het zou natuurlijk niet echt tof zijn als ik ineens stelde dat die paarden van mij waren :+ . Chip is hier overigens nog nooit gescheiden geweest van het paspoort/stamboekpapier, gewoon een sticker met stempel erin of een geprint nummer?
Desalniettemin kan de databank wel moeilijk doen, en het duurt allemaal al lang genoeg. Het lijkt me ook vrij logisch dat het bij een stamboek in orde zou moeten zijn, anders kan ik nu de paspoorten van eigenaarspaarden kopiëren en opsturen naar de databank en hallee heb ik er weer een paar paarden bij :+
Overschrijven kost trouwens niet zo veel hoor, die databank zelf is over het algemeen duurder ^)