Hoe is het om een eigen paard te hebben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joelleee

Hoe is het om een eigen paard te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 15:15

Ik droom al jaren van mijn eigen pony. En net die ene pony van de manege waar ik zoveel van hou. Maar ik wil graag weten hoe het écht is om een eigen pony te hebben, en het niet alleen dromen. Zouden jullie mij er iets over kunnen vertellen?
Alvast bedankt:)

x Joëlle

friesiszwart

Re: Hoe is het om een eigen paard te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:44

Als eerste is het een behoorlijke verantwoording.
Afhankelijk waar je staat aan huis heb je meer zorg dan dat je paard elders in vol pension staat. Indien het paard in pension staat en gevoerd en gemest wordt heb alsnog de zorg voor de dagelijkse beweging.
afhankelijk dus waar en hoe je paard gestald zal worden kost het je meer tijd (of minder) maar je neemt wel de verplichting op je voor de dagelijkse zorg een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:49

Natuurlijk is het geweldig om een eigen paard te hebben maar zoals Friesiszwart ookal zegt; een héle grote verantwoording.
Bij mij schiet régelmatig door mn hoofd of ik niet iets vergeten ben, of ze wel goed staat, wat als ze ziek wordt, wat als dit of dat niet lukt enz.
Je bent er constant mee bezig...
Daarnaast is het ook niet goedkoop, je hebt de aanschaf van je paard, de aanschaf van al je spullen; dan gaat er wat kapot en moet dat vervangen worden, de hoefsmid/tandarts/dierenarts e.d.
Het is leuk om te dromen om een eigen paard te hebben, maar denk goed na voor je er aan begint of je wel écht de tijd hebt die je je paard gunt en of je financieel wel in staat bent om alles te kunnen dragen :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:50

Heel veel zorgen kan een paard je geven, zo ben ik de hele week met hem bezig geweest.Eerst een slokdarm verstopping,2 dagen later osteophaat en een dag later de smit wegens kreupel zijn.Al maanden op zoek naar een nieuwe stek eindelijk iets gevonden,maar ik krijg er heel veel voor terug.Vandaag een lange rit gemaakt lekker gewandeld,en dan ben ook zo trots als een pauw.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:52

Het is heerlijk MAAR: het kost tijd, geld, discipline en doorzetting. Het is niet alleen maar op de mooie dagen ernaartoe maar ook bij regen, onweer, hagel, sneeuw en storm. Of je nu prima in je vel zit, keimoe bent, de tijd van de maand heb als je volwassen bent, koorts of verkouden: paard/pony verndient aandacht. Het is keihard werken: elke dag mesten (in mijn geval) en wellicht ook voeren (hangt af van je stalling). Elke dag erheen minstens voor aandacht maar persoonlijk vind ik dat je je paard elke dag beweging moet geven. HHetzij via rijde, longren, wandeling of anders. En als je pecht hebt kost het je naast geld ook bloed zweet en tranen (soms letterlijk in geval van noodsituaties en ziekte van ej apaard of als je een dominant geval gekocht blijkt te hebben)

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 18:07

dankjullie wel:-) Nu heb ik ook weer een beter beeld van een eigen paard hebben. ALsnog lijkt het me geweldig. Ook de grote verantwoordig en zoals Zilfstar zegt, dat ik er altijd heen moet: bij slecht weer en ziekte, en slechte stemmingen. Vind ik allemaal niet erg om te doen. Ik kan dit wel. Ik droom dus maar lekker verder:-D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:09

Joelleee: Toen ik zo oud was als jij had ik die droom ook. Nu 23 jaar later heb ik sinds anderhalf jaar eindelijk mijn eigen paard! En ik kan het gelukkig heerlijk met mijn kids van 5 en 8 delen. Dus blijf lekker ervan dromen! En rijden en wie weet iets van een verzorgpony of paard??? En dan komt voor jou ook ooit (misschien eerder, misschien later) de tijd dat je een eigen paard/ pony kan hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:09

Joelleee schreef:
en zoals Zilfstar zegt, dat ik er altijd heen moet: bij slecht weer en ziekte, en slechte stemmingen. Vind ik allemaal niet erg om te doen. Ik kan dit wel.

Wacht maar totdat je een keer écht de griep te pakken hebt en je je te ellendig voelt om ook maar je bed uit te komen om een glaasje water te pakken om je paracetamol in te kunnen nemen :Y)
Dan wordt het écht moeilijk om het "niet erg" te vinden om naar je paard te gaan... :)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:10

Geweldig om een eigen paard te hebben maar veel verantwoordelijkheid. En je moet heel veel tijd hebben.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:14

In het begin zit je op een grote roze wolk, tot er een ziek wordt en je weer met beide benen op de grond staat en moet betalen :D
In het begin was ik overbezorgd, wat als er een over/onder het lint doorgaat en op straat loopt? Inmiddels heb ik iets meer als een jaar eigen ponys en is het heel normaal geworden. Maar nog steeds ben ik harstikke blij met mijn eigen ponytjes, lekker zelf beslissen wat er wel of niet mee gebeurd, zelf beslissen wat er gevoerd wordt, zelf beslissen wanneer er een DA bij moet. (Gebeurde bij mijn verzorgponys niet zo snel en hier wel)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:15

het is geweldig om een eigen paard te hebben!
Ik heb al 18 jaar mijn ene paard,mijn andere 16 jaar...daarvoor heb ik pony's gehad.
Totaal dus al 31 jaar.
Het kost erg veel tijd,bij mij staan ze thuis en ik ben de enige die ze verzorgt.
Als ik ziek ben ook,alleen gaat het dan wat langzamer :D
Ik leef voor mijn paarden en ben 'slaaf' van mijn paarden :D
Als ze wat hebben doe ik geen oog dicht...
Gelukkig komt dat niet vaak voor ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:18

Grotendeels is het erg leuk, maar het kost veel van je tijd, geld en soms drijft het je wanhopig. Als je van de 6 jaar ruim 3 jaar naast je paard gelopen hebt door kreupelheden en andere ellende die uiteindelijk door domme pech op een veel te jonge leeftijd met pensioen moet, ga je je wel eens afvragen of het eigenlijk wel allemaal zo leuk is.
Een vriendin zag het een tijdje helemaal niet meer zitten toen ze binnen een jaar haar beide paarden in heeft moeten laten slapen.
Dat zijn behoorlijke emotionele opgaven moet ik zeggen, voor een kind is dat zeker nog zwaarder.

Ik mocht vroeger van mijn ouders geen eigen pony en eigenlijk ben ik ze er dankbaar voor. Ik heb van mijn verzorgpaarden alles geleerd en misschien nog meer dan dat ik ooit van een eigen pony geleerd zou hebben. Ook heb ik daardoordoor nooit de rot beslissing studie vs paard hoeven maken die veel jonge meiden moeten nemen.

Nu ik zelf paarden heb wil kan ook niet meer zonder, het is gewoon een grote verslaving.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:23

Het is een hele grote verantwoordig en er gaat heel veel tijd in. Mijn paarden staan thuis en ik ben er minimaal 2,5 uur aan bezig (2 paarden) ;
1 uur rijden. (1 paard)
10 minuten 's ochtends voeren. (zomer)
20 minuten 's ochtens mesten, voeren en buitenzetten. (winter)
30 minuten poetsen. (voor en na het rijden samen 1 paard)
30 minuten poetsen + vlechten (1 paard)
En dan nog opruimen/klaarzetten, uit de wei halen en bak mest vrij maken.
Het is dus niet ik heb een eigen paard maar er zit veel meer achter. Je zit ook met hoge kosten van de hoefsmid, evt DA, tandarts, stallingskosten, wormenkuren, krachtvoer, stro/vlas, hooi/kuil en ga zo maar door.
Het is heel erg leuk om eigen paarden te hebben maar denk eerst goed na voordat je er aan begint. Je moet genoeg tijd hebben om er iedere dag te zijn.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:25

Geweldig :) Maar ook een grote verantwoording. Bij ongeveer alles wat ik doe moet ik rekening houden met 'het paard'.

- Collega's gaan nog wat drinken na het werk (onverwachts): ik kan niet mee, moet paard laten bewegen/verzorgen.
- Op vakantie gaan: regelen dat iemand voor je paard zorgt, en dat die ook goed handelt in geval van ziekte etc.
- Twee verjaardagen in het weekend: leuk, maar niet te laat maken, want volgende dag weer naar het paard.
- Al heel de dag regent het en je hebt hoofdpijn?: leuk, met je regenjas aan naar het paard (en een paar aspirenes achter je kiezen).
- kerst/je verjaardag/oud en nieuw: iedereen zit gezellig binnen onder de kerstboom, jij moet tussendoor ook naar je paard.
- Mooi weer en iedereen naar het strand: jij moet ook nog naar je paard.

Tuurlijk zijn er ook 1000 momenten dat je geniet, maar het is de verantwoording voor een levend wezen, en die is groot. Heel groot. En dat kan je ook niet even uit-of stopzetten, het is er 24 uur per dag.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:31

Joelleee schreef:
Ik droom al jaren van mijn eigen pony. En net die ene pony van de manege waar ik zoveel van hou. Maar ik wil graag weten hoe het écht is om een eigen pony te hebben, en het niet alleen dromen. Zouden jullie mij er iets over kunnen vertellen?
Alvast bedankt:)

x Joëlle

Een hele verantwoordelijkheid.

Ik studeer, maar ik heb ook een eigen paard. Soms vragen mensen em hoe ik dat doe, en ik vraag mezelf dat ook wel eens af. Doordeweeks zie ik mijn paard inmiddels nauwelijks meer, ik heb iemand die haar dan voor mij rijdt. Als ik vrij ben van school, dan ga ik vaak werken, om mijn paard te betalen. In het weekend kan ik er gelukkig wel altijd heen, maar vaak heb ik dan geen zin meer om echt aan het werk te gaan met haar. Rijd nu al een hele tijd alleen maar buitenritjes, niet helemaal mijn bedoeling, maar het is even niet anders. Ik wil haar niet kwijt, en ik hoop dat het over een tijdje beter wordt, dat ik meer tijd heb.
Ik verheug me nu al op de winter. Dan 'moet' ik voor mijn werk naar stal om de paarden te voeren. Als je met paarden werkt is de zomer gewoon altijd leuker. Geen bevroren drinkbakken, je hoeft bij ons dan niet bij te voeren, want er staat genoeg gras. Geen gezeur met dekens. Maar helaas is het niet altijd zomer ;) .

Ik zou je aan willen raden, om voordat je een eigen paard koopt, een verzorgpaard te zoeken waar jij alles al voor moet doen. (Tenzij je het geld hebt voor een stal waar alles voor je gedaan wordt, dan hoef je alleen je bankrekening te checken ;) .
Dat viel mij namelijk best wel tegen, dat ik ineens zo veel moest doen en dan ook nog studeren, werken. Er zijn dagen dat ik pas rond 11 uur thuis ben van mijn werk. Vrienden vragen dan of ik zin heb om te gaan stappen, maar dan ben ik te moe en te blut ;) . Ik denk dan wel eens dat het allemaal zoveel makkelijker zou zijn om Mone weg te doen, maar ik kan haar niet meer missen. Zeker als ik dan op een dag als vandaag weer lekker met haar naar buiten ben geweest, dan kan ik daar gewoon geen afstand van doen.
En dan mag ik eigenlijk niet klagen, ik heb sinds kort een ontzettend fijne bijrijder die doordeweeks erg goed voor Mone zorgt als ik in Utrecht zit voor mijn studie :D !

Het (studenten) leven zonder paard is makkelijker, maar zeker niet leuker. Maar denk er goed over na voordat je een paard koopt, zeker als je nog moet gaan studeren bijvoorbeeld. Ik had zelf nooit gedacht dat ik nu al het huis uit zou zijn, maar door mijn studie heb ik geen keus. Toen ik Mone 4 jaar geleden kocht, wist ik niet dat het allemaal zo ging lopen. Dus houd daar vooral rekening mee.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:36

Hier staat mijn pony aan huis en het kost me misschien een uurtje per dag. Aangezien hij te jong is om te rijden, anders kom t er nog een uur bij.
Ik wacht nog tot er een automatische waterbak komt ik zijn wei, nu moet ik emmertjes water heen en weer slepen :P Hij heeft 1 emmer, en die check ik 5 keer per dag en vul bij als het nodig is. Nog nooit leeg aangetroffen.
Verder haal ik eens per dag hooi met de truck, de balen liggen 200meter van zijn wei af en dat vind ik de ver om zoveel heen en weer te lopen, en er past niet genoeg ik de kruiwagen.
Dat doe ik meestal 's avonds tussen 5 en 7 (voor of na het eten, net wat me beter uitkomt).
Mijn schoonvader houdt zelf de hoeven bij dus daar heb ik geen kosten aan, en weidegeld hoef ik niet te betalen.
Gister heeft hij een soort gras gezaaid wat alleen in de winter groeit, dus scheelt weer in hooi (wei is echt heel kaal nu) en heeft ie wat te knabbelen.

Kortom, tot zover heeft mijn pony 175 dollar gekost aan hooi waar we de hele winter mee kunnen doen, de rest wordt voor gezorgd.
Alleen dierenarts kosten komen natuurlijk voor onze rekening.

Ik heb dus niet het probleem van binnen/buiten zetten, dekens verwisselen, stal mesten etc etc.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:41

Het is echt ge-wel-dig :j
Maar o zo hard werken.
Als het zonnetje schijnt en jij voelt je goed, dan heeft het voornamelijk voordelen.
Maar als jij ziek bent of het regent en stormt, dan moet je ook gaan.
En als vriendinnen 's avonds iets met je willen doen zul je vaak nee moeten zeggen omdat je naar je paard moet.
Een paard neemt heel veel tijd in beslag, kost een hoop geld en je moet een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat er onverwachts veel extra kosten bij kunnen komen. Dit moet je vooraf overwegen aangezien je niet op een cruciaal moment je paard aan zijn lot kunt overlaten omdat jij de kosten niet kunt of wilt betalen.

Maar bovenal is het echt heerlijk om met een paard bezig te zijn dat helemaal van jou is ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:49

Een eigen paard hebben is heel erg leuk maar het kost heel veel tijd.

Ik moet er ook dingen voor laten. Wil graag wat geld verdienen maar dat kan gewoon niet. Als ik thuis kom van school of stage ga ik meteen door naar de paarden. En als ik daarmee klaar ben, ben ik vrij moe dus om dan ook nog eens naar werk te gaan fietsen.. Woon midden in de polder dus dat is ook niet heel fijn wat dat betreft..

Met elk 'vrij' uurtje ben ik blij want dan kan ik gewoon even relaxen want anders red ik het gewoon niet.
Als ik klaar ben met school (hopelijk juni?) ga ik ook meteen werk zoeken..

En je moet goed realiseren dat een paard elke dag aandacht en verzorging nodig hebt dus ook in die koude winterperiode, bloedhete zomers en noem het maar op ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:58

Een eigen paard hebben is erg leuk en ik zou mijn paardjes voor geen goud willen missen, maar zoveel als je van een dier kan houden, zoveel pijn kan het ook doen.
Je moet wel een behoorlijke verantwoordelijk zijn en het niet met vies weer af laten weten.
Ook is het goed er over na te denken dat een paard wel 30 jaar of ouder kan worden, dus koop je een 3 jarige moet je met nog 27 jaar rekening houden.
Hoe oud ben jij dan en hoe zou een paard dan in jouw plaatje passen.
Denk ook aan situaties als op je zelf wonen dat een paard dan veel kosten mee kan brengen.
Ook kan je pony ziek worden, kost veel geld of je moet een vervelende beslissing nemen.
De mooie dingen daar koop je een paard voor de minder leuke dingen krijg je er gratis bij.
Bezint eer ge begint, is mijn tip.

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:29

heel erg bedankt:D Ik begrijp het allemaal. Mensen raden mij aan om een verzorgpaard te nemen. Ik heb eerst 1 jaar een verzorgveulen gehad. Daarna een half jaar 1 verzorgpony, daarna heb ik voor 3 jaar lang een oud verzorgpaard gehad. Die is een trauma opgelopen in het laatste halfjaar omdat hij verpaatst moet worden en een hele tijd alleen heeft gestaan. Hij werd ook erg depressief op zijn nieuwe plek. Ik heb met veel aandacht, geduld, en doorzettingsvermogen het paard van zijn depressie afgeholpen. Toen ging het uiteindelijk zo goed met het paard dat ie zelfs niet meer naar me toe kwam in de wei. Hij liet zich niet meer poetsen, wilde alleen maar bij zijn soortgenoten zijn. Dus ben er maar mee gestopt. Vriendin van mij wilde het dolgraag van me overnemen. Maar ik heb aardig wat ervaring;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:03

Het is geweldig! Ik sta iedere avond te popelen om naar stal te gaan, weer of geen weer! Het is heerlijk om eindelijk een eigen paard te hebben waarmee je helemaal zelf een band mee op kunt bouwen. Ook ligt de verantwoording mbt keuzes die je maakt helemaal bij jezelf, dit is bij een vz of leasepaard soms wat lastig. Ik zou het samen een team zijn, het (buiten)rijden en het werken met elkaar voor geen goud willen missen.

Maar bedenk wel dat je niet alleen de lusten maar ook de lasten koopt. Zo ben ik nu met mijn paard al vanaf augustus dit jaar in een echte pechzone terecht gekomen. Het begon met een zoolkneuzing waarvoor we naar de kliniek moesten en toen we eenmaal mochten opbouwen verloor ze een ijzer waardoor dit met 1 week werd uitgesteld. Daarna had ze op de dag dat ik wéér wou gaan opbouwen een grote wond opgelopen die gehecht moest worden, advies: 2 weken rust. Toen de hechtingen verwijderd waren verloor ze allebei dr voorijzers op het land en nu loopt ze rechtsvoor niet helemaal lekker. Tja.... momenteel wordt ik er dus zacht gezegd een beetje gek van :roll:

Maargoed, je doet het met liefde en dit obstakel overwinnen we ook wel weer. Er is nog geen haar op mijn hoofd die er ooit aan gedacht heeft haar te verkopen. Ze is echt mijn maatje, ik zou me geen leven zonder haar kunnen voorstellen!

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:06

Ik moet toegeven dat het net zo leuk is dan dat het lijkt.
Zelf dacht ik altijd al dat het heerlijk was op een paard te hebben.
Toen ik 11 werd was het eindelijk zo ver, en ik ben er nog elke dag even blij mee..

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:12

ik heb vanaf mijn 11e eigen pony, daarna ook eigen paardje, nu ook al 4 a 5 jaar eigen weide. de roze wolk ben ik inmiddels afgedonderd. helaas , maar zo een band als dat ik met mijn kinderen heb dat is dan weer wel geweldig. vertrouw ik een persoon niet dan zal mijn paardje diegene ook niet vertrouwen , heel frappand. ze blijven tot hun dood bij mij, daarna neem ik even een paardvrije tijd om de wereld te verkennen enzo ....

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:15

[***] schreef:
Joelleee schreef:
en zoals Zilfstar zegt, dat ik er altijd heen moet: bij slecht weer en ziekte, en slechte stemmingen. Vind ik allemaal niet erg om te doen. Ik kan dit wel.

Wacht maar totdat je een keer écht de griep te pakken hebt en je je te ellendig voelt om ook maar je bed uit te komen om een glaasje water te pakken om je paracetamol in te kunnen nemen :Y)
Dan wordt het écht moeilijk om het "niet erg" te vinden om naar je paard te gaan... :)

Dan vraag ik of mijn man even wil gaan :+ ..En sta je op volpension is dat ook helemaal geen probleem, en er zijn vast wel mensen op stal die je dan willen helpen als jij ziek bent hoor :+

Ik heb nu van de 32 jaar die ik bijna ben, 27 jaar eigen paarden. Ik weet dus niet beter. Het hoort bij me.
Het is een enorme verantwoording, en die neem ik zelf op me, daarom wil ik ook nooit verzorgers oid, paarden zijn mijn alles en vertrouw ik alleen mezelf mee...Maar dat heb ik ook met mijn honden, ik wil mbt onze dieren alle touwtjes zelf in handen houden :Y)

Mijn paardjes staan bij mijn ouders. Heb daar echt geluk mee. Zij springen bij tijdens onze vakanties.

Eigen paard is goud waard...Kost wel bergen tijd geld en energie!!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:06

Naast de lol (want anders had ik hem niet) en de verantwoordelijk is het ook ontzettend duur! Vergeet dat aub niet voordat je daar aan begint!