Hoe oog zalven als het paard niet wil?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Hoe oog zalven als het paard niet wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 18:49

Mijn geweldige normaal gesproken lieve altijd rustige paard waar ik alles bij mag doen heeft een ontstoken oog die ik nu eigenlijk 4 maal daags moet zalven.
Nou... 1 maal daags is nog niet eens te doen.
Het is de eerste keer gelukt met veel geduld, belonen als ik dichtbij het oog mag komen, etc, maar nu na 3 dagen staat hij al verschrikt te kijken als ik die tube in mijn handen heb en krijg het er niet meer in. :(
Heb al hulp gevraagd met vasthouden, maar dat is helemaal geen optie eigenlijk, Hoe meer je hem vast houd des te harder hij gaat vechten. Hij knijpt zijn oog dicht, schud met zijn hoofd, plet mijn vriend tegen de wand als die hem vast wilt houden. Blijft rondjes draaien, houd zijn hoofd omhoog. Kortom, het is dat hij heel lief is ingesteld, anders had hij al tegen het plafond gezeten en wij ver uit de stal...

Het stomme is, ik mocht wel altijd aan zijn oogjes komen, heb ik ook geoefend ging altijd goed. Maar het zalven vind hij echt verschrikkelijk. Het zal ook wel zeer doen natuurlijk.

Het moet toch echt gezalfd worden, word een beetje sip hiervan, wil wel dat zijn oog geneest!

Hoe doen jullie dat met de moeilijk te zalven paarden?

Splinter

Re: Hoe oog zalven als het paard niet wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:50

praam gebruiken? Heb je dat al geprobeerd?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:51

zeer bokt on-etisch, maar inderdaad: praam?

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden principe, in zo'n geval haal ik elk dwangmiddel uit de kast die ik nodig heb.
Meestal is het snel over met het gemuts als ze merken dat vechten niet helpt.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:52

Waarom is dat bokt-onetisch?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 18:53

hebben we niet op stal helaas :( En zelf weinig ervaring mee. Wel eens gedaan bij een aantal paarden, maar ben bang dat hij dus de volgende keer als hij de praam ziet, ook al niet meer te pakken is. Of valt dat mee?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:55

zou kunnen, maar goed ik zou het zeker proberen, je hebt dan wel even meer te vertellen,

heeft niemand er 1 op stal? Of Lisa mss?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:57

Ik heb het geleerd tijdens een ehbo curses voor paarden op de volgende manier.

Pak de tube vast als een pen en leg je hand met de kant van je pink naast het oog. Als het paard zijn hoofd beweegt prik je hem niet met de tube in zijn oog. Dan voorzichtig de tube naar het oog brengen ( oog hoek ) en dan een streepje zalf tussen de oogleden inbrengen.

Het zal in het begin een hele hoop geoefen en gepuzzel zijn. Maar er zijn paarden die het helemaal niet prettig vinden en die je niet meer in de buurt laten komen met de tube.

Anders kun je ook eerst je hand naast zijn oog leggen en hem gewoon kriebelen. Dan met je vinger richting zijn ooghoek, probeer of je bij hem kunt komen zonder de tube en laat hem wat wennen....

Succes

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:59

Je kunt heel gemakkelijk een praam maken. Je pakt een stukje bezemsteel. Hier boor je een gat doorheen aan een uiteinde. Hier haal je een touwtje door en klaar. Paarden zijn eigenlijk nooit bang voor een praam.

_Chendo_ schreef:
hebben we niet op stal helaas :( En zelf weinig ervaring mee. Wel eens gedaan bij een aantal paarden, maar ben bang dat hij dus de volgende keer als hij de praam ziet, ook al niet meer te pakken is. Of valt dat mee?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:00

bijdehandje1 schreef:

Omdat je meestal een kudde woendende bokkers over je heen krijgt die je uitschelden voor dierenbeul (idem voor hengstenketting).

TS: Ik heb nog nooit gehad dat een paard zich na praamgebruik niet meer laat vangen. Sterker nog, het aangemaakte hormoon werkt volgens mij zelfs wat verslavend, want 1 van mijn merries stak haast zelf haar neus erin als er weer wat pijnlijks gedaan moest worden.
Die dingen kosten bijna niets en kun je zelf maken. Neem er wel 1 met touwtje, die metalen zijn echt waardeloos (vind ik). Als een paard zijn neus eruit probeert te wiebelen zit hij te los, te strak doe je het normaal verstand en normale kracht eigenlijk nooit.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:02

Sizzle: echt waar?
Het is veel beter en vriendelijker om een paard bij pijnlijke of vervelende handelingen even een praam op te doen, dan met een paard in gevecht te gaan en het paard onnodig in de zenuwen te jagen.
Wij gebruiken een praam als het moet, en er is nog nooit een paard hier geweest, die ik daarna niet meer kon pakken.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:03

Sizzle schreef:
bijdehandje1 schreef:

Omdat je meestal een kudde woendende bokkers over je heen krijgt die je uitschelden voor dierenbeul (idem voor hengstenketting).

_O- echt he, alles is zielig tegenwoordig :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:06

bijdehandje1 schreef:

:j

Praam, ketting, slofteugel en inrijden 3-jarige. DE kern woorden die zo nu en dan half bokt op zijn kop zetten. Vooral op zaterdagmiddag en vakanties zijn dit soort dingen vaak extra Sielugh.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:07

Een paard wat zonder praam bij de wanden opstuift, is veel zieliger, een eigenaar die door een paard zonder praam tegen de muur wordt geplet vind ik ook zieliger :o

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:08

bijdehandje1 schreef:
Het is veel beter en vriendelijker om een paard bij pijnlijke of vervelende handelingen even een praam op te doen, dan met een paard in gevecht te gaan en het paard onnodig in de zenuwen te jagen.
Wij gebruiken een praam als het moet, en er is nog nooit een paard hier geweest, die ik daarna niet meer kon pakken.

Hier ben ik het helemaal mee eens :)
Een praam is een heel 'fijn' hulpmiddel, geen van beide komt ervan in mogelijk gevaar & het is zo over.
Een praam is ookniet zo heel duur om te kopen, voor €10,- heb je er al 1`.

@ Sizzle; :').. Sielugh..
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 09-10-10 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:09

Inderdaad een praam zou ik ook adviseren, door de 'pijn' maakt het paard endorfines aan waardoor het rustig word, sommige paarden vinden dat gevoel leuk, maar de eerste keer zal het uiteraard wel wat wennen zijn.
Let er wel altijd op als je de zalf gaat aanbrengen dat je je hand of vinger tegen zijn hoofd houdt ( de hand met de tube) moest hij zijn hoofd omhoog gooien dat je niet met de tube in zijn oog steekt.

PBA_

Re: Hoe oog zalven als het paard niet wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:09

ik kan allen al in haar lip knijpen en ze staat al te slapen. Heerlijk vind ze het. Had dat nodig met oren knippen (nu niet meer). Oog zalfen is altijd lastig als een paard het eng vind, is ook logisch, hoe zou jij het vinden als iemand iets naar je oog toesteekt. Ik kan daar niet tegen hoor. Maar goed neem de tijd ervoor of de praam idd, het oog moet nu eenmaal genezen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:13

Ik heb ook een paard gekend bij wie in het oor knijpen ook hielp ( doen ze daar ook niet soms een praam om?)
Mijn paard wordt al onnozel als hij de praam ziet, hoofd omhoog wegdraaien. Die is echt anti praam

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:21

Als het echt helemaal niet wil, kan je ook met de dierenarts overleggen en hem contact met Utrecht laten opnemen. Onze ezel heeft daar ook een tijd gestaan omdat hij 8 keer per dag in zijn ook gedruppeld moest worden. Hij is opgenomen in de kliniek, drain aangelegd en via het slangetje werd de medicatie ingespoten. Het bereikte zijn oog zonder 'gedoe' aan zijn hoofd.
Afbeelding

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 20:31

_AAASCHAAA_ schreef:
Ik heb het geleerd tijdens een ehbo curses voor paarden op de volgende manier.

Pak de tube vast als een pen en leg je hand met de kant van je pink naast het oog. Als het paard zijn hoofd beweegt prik je hem niet met de tube in zijn oog. Dan voorzichtig de tube naar het oog brengen ( oog hoek ) en dan een streepje zalf tussen de oogleden inbrengen.

Het zal in het begin een hele hoop geoefen en gepuzzel zijn. Maar er zijn paarden die het helemaal niet prettig vinden en die je niet meer in de buurt laten komen met de tube.

Anders kun je ook eerst je hand naast zijn oog leggen en hem gewoon kriebelen. Dan met je vinger richting zijn ooghoek, probeer of je bij hem kunt komen zonder de tube en laat hem wat wennen....

Succes

Bedankt voor je tip, maar op die manier doe ik het ook inderdaad. Ben zelf dierenarts assistente :)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 20:32

Splinter schreef:
zou kunnen, maar goed ik zou het zeker proberen, je hebt dan wel even meer te vertellen,

heeft niemand er 1 op stal? Of Lisa mss?

Lisa heeft er inderdaad zoiezo een op het werk, maar die zie ik deze week niet.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 20:35

bijdehandje1 schreef:

Goed om te weten!

Ik ben verder niet zo moeilijk hoor. Vind een praam geen mishandeling. Maar heb er gewoon weinig ervaring mee.
Die van de bezemsteel is een goed plan, kan ik evt gaan proberen te maken :)

Hoop nog snel aan een praam te kunnen komen of idd de bezemsteel. En haal van mijn werk even een nieuw zalfje voor 2 maal daags, want 4 maal daags gaat het echt niet worden.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 20:37

Jasper schreef:
Als het echt helemaal niet wil, kan je ook met de dierenarts overleggen en hem contact met Utrecht laten opnemen. Onze ezel heeft daar ook een tijd gestaan omdat hij 8 keer per dag in zijn ook gedruppeld moest worden. Hij is opgenomen in de kliniek, drain aangelegd en via het slangetje werd de medicatie ingespoten. Het bereikte zijn oog zonder 'gedoe' aan zijn hoofd.
Afbeelding

Hoi Jasper. Mijn collega vertelde dat inderdaad, ik werk in een dierenkliniek maar voor kleine gezeldschapsdieren. Maar mijn collega heeft ook met paarden gewerkt hiervoor en had het me inderdaad zo uitgelegd. Al vertelde ze er wel bij dat veel paarden het ook niet snappen zo en uiteindelijk alsnog panisch worden als ze gedruppeld worden via de drain. Maar als dat niet zo is dan lijkt het me een hele goede oplossing.

Maar liever nog even niet met paardlief naar de kliniek, ik ga voor de praam en een zalf van 2 maal daags, de CAF zalf is inmiddels toch op (Grotendeels over mijzelf heen... :+ )

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:38

n
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-07-22 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:40

Het is op zich heel logisch dat je normaal wel aan z'n oog kunt komen en nu het pijn doet niet!!!
M'n pony heeft ook weleens last van een (licht) onstoken oog en de ene keer gaat het zalven prima en de andere keer blijft hij maar klooien... :P Ik was m'n handen goed, doe een kloddertje zalf op m'n vinger en kan het dan zo een beetje aan de binnenkant van zijnonderste ooglid smeren!!
Hij knippert het vanzelf door zijn oog :P Werkte heel goed!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 20:40

Leen_ schreef:
Inderdaad een praam zou ik ook adviseren, door de 'pijn' maakt het paard endorfines aan waardoor het rustig word, sommige paarden vinden dat gevoel leuk, maar de eerste keer zal het uiteraard wel wat wennen zijn.
Let er wel altijd op als je de zalf gaat aanbrengen dat je je hand of vinger tegen zijn hoofd houdt ( de hand met de tube) moest hij zijn hoofd omhoog gooien dat je niet met de tube in zijn oog steekt.

Klopt van de endorfines, mijn paard vind dat ook prettig. Het is hetzelfde wat ze aanmaken bij de TAP de techniek die word gebruikt in Hybrid horsemanship.
Zalven komt goed ;) Ik zalf iedere dag tig oogjes op het werk, maar een hond of kat is toch even een heel stuk makkelijker :D