paard wordt gek als ie alleen staat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isaura

paard wordt gek als ie alleen staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 10:04

hallo !

Sinds een klein weekje staan mn 2 paarden, draver en haflinger bij ons aan huis.
Gisteren ben ik weer voor de eerste keer gaan rijden met mijn dravertje, dus de haf stond eventjes alleen. Jaha...hy werd gek....hiniken...over en weer lopen....was ook bezweet toen ik terug kwam (was amper 5 min weg).

Nu hoe kan ik dit het beste aanpakken....of maakt ie naar een tijd de klik dat zn maatje toch uiteindelijk terug komt.

Nuja, nu ga ik weer eens stukje wandelen met mijn dravertje....eens kijken.....

tips etc van harte welkom :)

bedankt

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:11

Ik heb er ook zo 1 ......die wordt gek als hij even alleen op stal staat, of als ik hem alleen in de wei zet...
Ga dit topic volgen ben benieuwd naar de tips!

LauraM

Re: paard wordt gek als ie alleen staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:14

Bij mijn verzorgpaard is dat ook altijd zo.
Als ik dan ga rijden gaat het shetlandertje wat bij haar staat hinniken en als ik eenmaal in de bak ben gaat hij ook mee lopen.
Bij mij is het nu wel veel minder geworden dat hij mee looopt vaak doet hij het nu nog alleen in het begin en daarna gaat hij gewoon dicht bij de bak staan.
Gewoon door blijven gaan dus, hij went er waarschijnlijk wel aan ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:16

Word vaak minder als je het oefent, dit hoort een beetje bij de opvoeding, maar het kan nog steeds opgelost worden door herhaling.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:17

hij went er idd zelf wel aan.
Maatje gaat ff weg en komt daarna weer terug ;)
Je moet het wel opbouwen eerst zoals je zegt 5 min, als ie wat rustiger word 10 min enz. enz.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:18

inderdaad veel oefenen, Korte stukjes wegblijven en opbouwen. Uiteindelijk wennen ze er aan. Oefenen,oefenen, oefenen.
Hier ook een gillerd gehad, maar ging uiteindelijk over

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:28

Sommige paarden wennen eraan, maar andere niet. Zo is er hier laatst nog 1 over de behoorlijk hoge omheining van de weide gesprongen. Gelukkig is het goed afgelopen, maar het had ook verkeerd kunnen gaan als ze de sprong over het hekl niet gehaald had. Pas dus wel op met oefenen. Bij twijfel zet ik de achterblijver liever even op stal.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:29

Horseware schreef:
Sommige paarden wennen eraan, maar andere niet. Zo is er hier laatst nog 1 over de behoorlijk hoge omheining van de weide gesprongen. Gelukkig is het goed afgelopen, maar het had ook verkeerd kunnen gaan als ze de sprong over het hekl niet gehaald had. Pas dus wel op met oefenen. Bij twijfel zet ik de achterblijver liever even op stal.

Das waar, zorg er wel voor dat de achterblijven veilig staat. Ze kunnen inderdaad rare sprongen maken

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 12:41

vandaag ging het al wat beter...dus dat komt wel okej

enkel nieuw probleem: vandaag wezen oefenen met de haf om korte stukjes buiten te lopen (aan de hand) zonder dat ie zich wegtrekt (is ie goed in) om naar zijn maatje te lopen.
Eerste paar minuten ging goed...enkel op het einde had ie het precies gehad.....draafde aan en galopeerde en ja zulke sterke knol kan ik niet houden.......dusja hoe los ik dit dan weer op ?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:45

Mijn paarden kunnen nu heel goed even alleen zijn, in het verleden was dat wel anders!
Ik gaf het paard dat achterbleef wat lekker voer en hooi, daardoor hebben ze geleerd dat alleen zijn niet erg is, want ze krijgen dan te eten. Nu geef ik de achterblijver alleen een plak hooi.
Mijn ene paard is nu heel makkelijk geworden, die kan ik in de wei laten als ik met de ander op concours ga.

EvaRampage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:49

Mooi excuus om er nog een paardje bij te kopen zou ik zeggen hihih.
Gewenning zoals hierboven beschreven is natuurlijk ook een oplossing

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:29

Ik heb zoiets zelf ook gehad met een Hackney en een springpaard. Voordat ik het erf af was stond de ander al naast me. Uiteindelijk hebben wij er een veulentje bij gekregen, met drie paarden was het probleem verholpen. Misschien zou een geitje als afleiding ook helpen? En ik heb wel eens gehoord dat een spiegel op stal ook rustgevend kan zijn voor de achterblijver.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:36

ik heb dit ook heb er 1 gehad die altijd al zich enorm druk maakt als de andere weg is. hem zet ik tegenwoordig op stal dan blijft hij dus wel rustig. andere kan ik gewoon buitenlaten roept keertje rent keertje op en neer en dat is het. wat ik wel vaak doe is de achterblijver even wat eten geven zodat ze afgeleid zijn als je weggaat. bij de paniekzaaier werkt dat ook niet die laat het gewoon liggen dan

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:57

de achterblijver eten geven is idd een goede oplossing en afleiding,maar soms als ze zich zo druk maken willen ze ook niet meer eten ;)
Lekker rustig opbouwen,misschien is er in de buurt ergens een grasveld dat je daar met de 1 kan grazen en de ander je nog ziet,en dan steeds verder weg gaan.

Om te zorgen dat je Haf bij je blijft als je gaat wandelen zou ik hem eerst leren netjes achter je te blijven lopen en respect voor je ruimte te hebben en te zorgen dat jij de leider word! (hier zijn heeel veel topics over)
Hij mag je nooit voorbij lopen,doet hij dit wel dan draai je met het uiteinde van je touw richting zijn borst (dit kun je beter wel eerst in de wei oefenen,dat hij snapt wat je van hem vraagt)
Op deze actie zou hij als reactie moeten geven dat hij naar achteren gaat,uit jou ruimte.
als je hem dit goed kan aanleren zal hij buiten veel makkelijker worden en respect voor je hebben.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:23

Zit ook met hetzelfde probleem. Paard en pony zijn onafscheidelijk. Vooral paard kan moeilijk zonder de pony, omgekeerd lukt het wel. Als ik de pony aan het trainen ben, staat paard altijd zo dicht mogelijk...
Ik denk stilaan opbouwen met steeds een vijftal minuten langer. Of eens apart op de wei zetten, zodat ze leren alleen te zijn. Ze komen toch altijd terug samen..;

Zarimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:30

Ik merkte aan mijn (helaas inmiddels overleden) oude Shetlandpony dat hij het wel lekker rustig vond toen zijn 2 weidedames verkocht waren. Mijn pony was 23 en zijn weidedames waren 10 en 15, die vonden dat hij toch aan de wandel moest blijven :D
Toen zij verkocht waren ging hij niet zielig onder de boom in een hoekje staan, maar 's morgens meteen als ik hem buitenzette lekker schumen (wei was vrij kaal) en was gewoon vrolijk! 8-)

Hij heeft wel vaker periodes alleen gestaan als er een stalgenootje vertrok, twas even wennen, maar hij heeft het altijd heel makkelijk "opgepakt" en zich het alleen-zijn eigen gemaakt. Eerste paar dagen even hinneken en onrustig zijn, maar daarna was alles koek en ei, hij was dan wel heel blij als ik er was 's avonds uit m'n werk!

Shelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:51

Dit probleem heb ik al jaren met mijn paarden :(
Haal ik er 1 uit de stal worden de ander gek en andersom.
Ik heb van alles geprobeert,maar blijft altijd hetzelfde bij die 2.. |o

Vera_Valic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:52

Ik heb datzelfde probleem met mijn KWPN'er en Engels volbloedje!

Mijn KWPN is nog jong en ga ik nog niet mee buitenrijden, dus zodra ik met mijn Engelse volbloed een buitenrit ga maken, gaat de KWPN'er door het lint!

Geprobeerd om op stal te zetten voordat ik wegging met zijn snoepjesbal en beetje hooi om te knabbelen. Maar een ruime wei leek me veiliger dan een loopstal waar ze dan rondjes in gaat rennen!

Hoe los je dit op?

Als de situatie andersom is, is er geen probleem, de Engelse volbloed kan prima alleen staan!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:22

Mijn veulen is ook nog niet gewend alleen te staan. Ik oefen dit nu door mijn shetlander uit de wei te halen, zodat het veulen toch alleen is. Het veulen geef ik dan op de wei lekker eten, vers hooi en verder niets. Dan ga ik lekker met mijn shet binnen poetsen of iets, net zolang tot het veulen weer rustig is. Nu duurd dat nog even (10 minuten ofzo), maar als hij rustig is, en het voer op heeft breng ik de shet ook weer terug. Ik prbeer steeds wat langer weg te blijven, maar ben nu pas een week aan het oefenen. Het veulen gaat wel eerst erg rondrennen, en veel hinniken, mara ze wordt vanzelf weer rustig. Doordat ik dichtbij ben kan ik het goed in de gaten houden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:22

Dat is wel een goede manier Caroline.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:17

Thanx Karin, vindt het wel een prettig idee dat ik in de buurt ben. De shet zet ik met poetsen gewoon in een strohok/box, dus mocht het veulen al in paniek raken dan kan ik er zo heen sprinten. Gelukkig nog niet nodig geweest haha. Ze zullen er toch echt aan moeten wennen vindt ik. Mijn shetlander heeft trouwens de afgelopen 9 jaar moederziel alleen op een weitje gestaan, die is het wel gewend. Ze is enorm opgeknapt hier, kwestie van gezelschap en een positieve benadering:P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:30

Wij hadden dit probleem ook (werd na een half jaar niet beter), we hebben toen een shetlander erbij gekocht. Nu kunnen ze wel alleen staan.