Hoeveel grams deken voor nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon89

Hoeveel grams deken voor nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 10:03

Ik wil vandaag een deken kopen voor me paard,
Het is een 4 jarig paard, die nu nog met een vliegendekentje in de wei staat. Ze gaan elke dag naar buiten, behalve als er sneeuw ligt en wanneer het de heke dag regent.. Maar anders staan ze ongeveer 6 uur per dag buiten. Vorig jaar heeft ze het de hele winter gedaan met een 200 grams deken, nu heb ik voor de winter een 400 grams deken. Maar wat voor deken moet ik haar nu op doen? Ik twijfel tussen 100 en 200 gram..
Wie kan mij helpen? :)

zyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:24

Ik doe nu nog niks op.
Het is nog veel te mooi weer nu.
Anders moet deken er s'nachts op en overdag af. En dat kost me tijd.
(moet vroeg opstaan, en dat haat ik :D )

misschien gewoon een 0grams beginnen?
Die kan je met of zonder fleece-voering kopen.

xxx

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:40

De mijne heeft nu nog niks op.
Mijn paard krijg pas een denken(150 gram) op als het overdag onder de 15 graden komt en blijf.
gaat het snacht vriezen krijg die een 250 grams deken op.

mvn

Re: Hoeveel grams deken voor nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:22

het beste advies is at zie je bij je paard: vertekent hij tekenen dat hij het koud heeft (staart tegen kort, haren overeind) is de vacht al dikker aan het worden? en waarom wil je een deken opdoen: tegen de kou, schoon houden paard of omdat het paard heel nat word na rijden en met een dunne vacht sneller droog is?

pas hier je deken op aan! wil je echt een antwoord dan zou ik beginnen met 100. tenzij je paard het echt koud heeft of al een dikke vacht heeft.

het paard van een vriendin is al geschoren en heeft daarom al een deken op van volgens mij 150 gram en voor en na het rijden meteen een fleecedeken. het paard had het koud en al een hele dikke vacht, hierbij zweet het paard veel en is het lang nat dat juist risico tot koudvatten met zich meebrengt. scheren was dus nodig...

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 09:54

Ik ben zaterdag naar de winkel geweest. Heb op advies een 200 grams deken gekocht. Mijn paard heeft regelmatig een koude neus, ook word haar vacht al dikker. En omdat ik wedstrijden ga starten wil ik haar een deken op doen.
Ze krijgt deze week alleen een regendeken op, en wanneer het 11 graden of lager word krijgt ze de 200 grams op! :)

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:20

prima besluit, als je wedstrijden gaat starten moet je zeker optijd zijn met dekens als je de vacht dun wilt houden. als de vacht al dikker is en dan een deken op gaat leggen ben je te laat, de vacht wordt niet zomaar dunner. je moet het voor zijn.

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:37

Ik heb vorige week een manege pony van 22 gekocht. Deze zit al dik in zijn vacht, is nooit een deken gewent. Ik wil toch graag een deken opdoen om te zorgen dat die niet dikker in zijn vacht komt. Ik heb geloof ik 1 van 200 gram kan ik die dan al opdoen ondanks dat die niets gewend is? Of moet ik een dunneren beginnen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:43

Ik heb voor al mijn paarden een ongevoerde regendeken, een 150gr deken en een 300 of 400gr deken (hangt af van paard tot paard).

Als mijn paard een wedstrijdpaard was zou ik nu de ongevoerde regendeken opleggen. Gaat het onder de 10 graden overdag (minstens paar dagen aan een stuk), leg dan de 200 op, gaat het overdag onder het vriespunt? Leg dan een dikkere op.

Zo doe ik het al jaren en komt steeds goed uit :D Dit jaar staan mijn paarden deze winter echter zo goed als stil en probeer ik het regendeken zo lang mogelijk uit te stellen zodat ze voldoende kans krijgen om een waardevolle wintervacht aan te maken. 2 van de 4 paarden krijgen zelfs totaal geen dekens om.

De oudste van 22 moet wel wegens artrose hoog in de heup en ze kan zich héél slecht warm houden.

De haflinger van 8 jaar krijgt pas een deken op als het onder het vriespunt gaat overdag. Anders vind ik in het haar de haflinger niet meer terug :D

rolicoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:45

Ik worstel ook een beetje met deze vraag.
Ik kan maar 1 x per dag naar stal en het is dus of deken dag en nacht op, of niet (tenzij ik iets kan regelen met een stalgenoot, maar dat wordt denk ik lastig). Ik heb een 0 grams regendeken en een dun fleecedeken en dan natuurlijk de zwaardere varianten maar die lijken me nu nog niet van toepassing. Ze begint al dik in haar vacht te zitten, maar mij is verteld dat wel of geen deken op doen niet uitmaakt qua aanmaken van wintervacht, dat heeft alleen te maken met het eerder donker worden 's avonds (kortere periode licht overdag dus), en dat het paard daardoor wintervacht gaat aanmaken...
Wat zouden jullie doen?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:54

Ik heb mijn paarden nu buiten staan met 0 grams regendeken, dit is niet zozeer voor de regen die er kan vallen, maar houdt toch een klein beetje warmte vast en houdt de koude wind buiten.

Word het echt onder de 10/12 graden overdag en 's nachts nog kouder dan krijgen ze hun 250 grams deken op die tevens waterdicht is. mocht het gaan vriezen overdag dan doe ik hun fleecedeken eronder. Dus ik heb voor ieder paard een 0 grams regendeken, een 250 a 300 grams waterdichte deken en een fleecedeken.

Dat scheelt een hoop kastruimte.

edit: ik ben ook altijd maar 1 x per dag op stal, ik kijk wel altijd van tevoren buienradar ( als ze met niets buiten staan ) en anders kijk ik hoeveel graden het wordt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:33