schrikachtige pony en wedstrijd..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammielola13

schrikachtige pony en wedstrijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 21:13

halloo bokkerss,
ik heb morgen wedstrijd met n manegepony, hij wordt echt bijna nooit gereden ( prive pony voor sommige manegeruiters )
nu is hij in de les echt gruwelijk schrikkerig... al ligt er n strootje in t zand?
maar morgen ben ik dus helemaal alleen in de bak natuurlijk :P
heeft iemand nog n idee om m een beetje bezig te houden tijdens de proef ?
anders ga ik de bak door haha :P
xxx

NaborahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:17

Fluisteren. Weet niet welke proef je rijd, maar sommige paarden zullen kalmeren als je tegen ze spreekt.

Ik kan je uit ervaring vertellen, dat een proef op zo'n paard, geen goed idee is.

Ik startte met een nieuwe pony een springwedstrijd ( "kijk maar of 'ie het doet!") Mooi niet dus ;)
Zondag start ik ook met een pony waarvan ze (nog) niet weten of zij het aan kan, dat zal ik dan wel zien.

Een paard zal alleen sowieso schrikachtiger (kunnen) zijn. Ga er van uit dat je proef slecht gaat (kan het alleen maar meevallen :) ).

En zelf niet in paniek raken, is een hele belangrijke. Wees cool, straal dat aan je pony uit. Probeer je niet te moeten haastten in het bijzijn van je pony.

Succes !

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:23

rustig blijven en lang uitademen. probeer zijn aandacht op jou te houden door inderdaad zachtjes tegen hem te praten, hem goed op te laten letten, en af en toe een kriebeltje op de hals :D Ik heb ook zo'n heerlijke schijterd als poown, en zolang hij hard aan het werk is, is hij te druk bezig om nog ergens van te schrikken :)

Inkie2

Re: schrikachtige pony en wedstrijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:36

Lekker lang inrijden en er zelf niet ervan uitgaan dat hij overal van schrikt (makkelijker gezegt dan gedaan) want hoe erger jij gespannen bent hoe erger hij hierop zal reageren.. Ga van het ergste uit en dan kan het alleen maar meevallen. Succes!

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 21:49

dankje voor de tips , zin had t niet haha
ik ben door de bak gevlogen en hij bokte als n gek :P.
ik ben blijven zitten !
ben 5e van de 5 maar heb wel mn punten , ik stond versteld van mn protecol ! zo slecht was t niet
ik blijf door oefenen met m ! hoorde ook al dat hij die middag er iemand had afgegooit ...
ik ben blij dat ik nog leef 8-)

laurabosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:44

ik heb wel een paar tips.
ten eerste is het handig om te weten dat een paard alles 5 zo groot ziet als wij, niet altijd handig natuurlijk :P
verder kan ik aan jou verhaal merken dat de pony je nog niet voor de volle 100 % vertrouwt. paarden en pony's blijven vluchtdieren. een idee is om veel grondwerk met je pony te gaan doen.
verder is het belangrijk dat je wel eerlijk blijft tegen je pony, dat betekend dat je niet boos moet worden.
ook is het zo dat een pony alles met een reden doet. mijn pony was ook erg shrikkerig, maar dit kwam omdat zijn heupen scheef waren. daardoor was hij erg oplettend zodat als er wat gebeurd hij gelijk weg kon. hij voelde namelijk dat hij niet optimaal kon vluchten hij was uit balans.
ook kan het zijn dat het zadel niet goed ligt. als ze constante pijn in de rug hebben gaan ze zich ook veel op de omgeving concentreren.

ik hoop dat je er wat aan hebt ;)
en nog heel veel suces met je pony!