Eigen checklist papierwerk koop paard gemaakt: wie checkt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Eigen checklist papierwerk koop paard gemaakt: wie checkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 16:14

Beste allemaal,

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in alle papierwerk bij de aanschaf van een paard.
Dit heeft geleid tot onderstaande (persoonlijke) lijst en enkele aandachtspunten voor mezelf.

Maar ik mis nog wat dingen/ heb nog wat vragen (zie onderstaande vetgedrukte tekst).
Wie wil mij helpen alsjeblieft met deze vragen?
Het gaat om de overdrachtsverklaring, het registratiepapier, het paspoort en de opnaamstelling.

De lijst:

Betaling
* Betalen bij voorkeur via de bank: daarmee altijd bewijs op afschriften
* Betalingsbewijs/ kwitantie vragen, zeker bij contant betalen en bij het doen van een aanbetaling
* Of: laat verkoper ‘voldaan’ schrijven (plus handtekening) op mijn exemplaar van het contract

Papierwerk
1. Keuringrapport
2. Koopovereenkomst/ koopcontract (= eigendomspapier/-bewijs)
3. Overdrachtsverklaring
4. Contract pensionstalling (let op met tijdsduren!)
5. Registratiepapier (blijft altijd bij eigenaar)
6. Paspoort (blijft altijd bij paard, dus bijvoorbeeld op stal, = geen eigendomspapier)

1. Keuring
* Keuringrapport, klinisch, rontologisch, bloedwaardes
* Wie maakt de afspraak voor de keuring?
* Wie brengt/ haalt het paard naar de keuring?
* Wie betaalt de dierenarts (koper!)
* Wie betaalt de keuring: (verkoper bij afkeuren, koper bij goedkeuren)
* Altijd zelf bij de keuring zijn

2. Koopovereenkomst/ koopcontract

* Zie de vele voorbeelden op internet
* Ook opnemen kosten voor keuring
* Ontbindende voorwaarden; zoals uitkomst keuring
* Mededelingsplicht verkoper
* Onderzoeksplicht koper
* Paard moet verkocht worden met chip en paspoort (= wettelijk verplicht)
* Vastleggen: moment van betalen
* Vastleggen: moment van eigenaar worden
* Door beiden ondertekenen en elke pagina paraferen (ook: adressen)
* Eventuele condities, zoals extra spullen die meegaan
* Medische geschiedenis
* Niveau paard, trailermak, eigenaardigheden, stalondeugden

3. Overdrachtsverklaring
* Paard is voor risico koper op moment van levering.
* Dus ook als het eigendom niet is overgedragen en/of er nog niet is betaald
* Wie weet hier mee over?
* Is dit nodig?

4. Contract pensionstalling

* Prijs, omschrijving stal
* Smid, dierenarts, tandarts
* Binnen-/ buitenzetten
* Mesten, voeren
* Entingen, wormenkuren, welke
* Weidegang, paddocks
* Wat bij nood?

5. Registratiepapier
* Wat moet hierin staan?
* Is dit hetzelfde als een stamboekpapier?
* Welke rol speelt dit bij de overdracht?

6. Paspoort
* Wat moet hierin staan?
* Let op: verschil tussen eigenaar en bezitter

Paard op naam zetten? Hoe? Chip en paspoort nodig?
Welke papieren horen bij de chip?
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 08-10-10 16:34, in het totaal 3 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:29

Het kan heel eenvoudig: Je hebt een paard op het oog.

Je laat een medische keuring doen bij twijfel of afkeuring gaat de koop niet door. Keuring door een onafhankelijke DA.
Je betaald kontant (vragen om bewijs) of door overmaking
Jij krijgt alle papieren behorende bij het paard.

Niet vergeten te vragen om
Alle papieren (stamboek en paspoort)
Indien stamboek dan papieren samen met verkoper (eigenaar) invullen en opsturen naar het stamboek.
huidig voerschema welk voer, de voertijden en hoeveelheden

Zodra het paard bij jou op stal gekomen is voor de zekerheid direct zelf ontwormen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 16:32

Hoi, dank je wel voor je reactie! Maar jouw tips staan al in mijn lijstje :D

Ik zoek alleen nog antwoord op de vetgedrukte zaken hierboven:
3. Overdrachtsverklaring
5. registratiepapier
6. Paspoort
en wat onderaan staat over de chip en het op naam zetten

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:49

Bedoel je met registratiepapier het stamboekpapier?

Als je het paard gekocht hebt krijg je van de oude eigenaar het stamboekpapier en het paspoort van het paard. Bij een KWPN papier stuur je het daarna op naar het KWPN stamboek, deze schrijven dan het stamboekpapier over op jouw naam, ook krijg je dan een sticker die je in het paardenpaspoort kan plakken met jouw naam, adres etc. Dit gaat per post.
Je moet dan wel lid worden van het stamboek geloof ik.

Ik heb in het verleden al heel wat paarden/ pony's gekocht en verkocht maar daar is nog nooit een overdrachts verklaring aan te pas gekomen. Ook eigenlijk nog nooit een koopovereenkomst of contract.
In de paardenwereld gaat alles eigenlijk mondeling en wordt er handje contantje betaald.
Er wordt meestal afgesproken dat het paard aan je verkocht is tenzij het paard wordt afgekeurd. Je hebt dan meestal ook al een prijs afgesproken waarvoor het paard verkocht is.

AnnebelleVD

Re: Eigen checklist papierwerk koop paard gemaakt: wie checkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:52

Wow je hebt echt wel een hele lange lijst hahaha, jeetje. Het gaat inderdaad zoals friesiszwart zegt: je spot je paard, gaat kijken, laat eventueel keuren en koopt.

In ieder geval, met normale paarden, met Grand Prix paarden gaat bovenstaande lijst door de mangel denk ik ;)

Nee hoor grapje, maar ik denk dat je het jezelf wel iets moeilijker maakt als het is :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 16:56

Hoi Diega; dank je wel!

Dus de koper (nieuwe eigenaar) moet zorgdragen voor het overzetten van het stamboekpapier.
En voor dat overzetten heb ik dus het papier en het paspoort nodig.
En na het overzetten ontvang ik een sticker die ik in het paspoort plak. Duidelijk.
Dan is daarmee dus bij het stamboek geregeld dat ik de nieuwe eigenaar ben.

Weet je misschien ook iets over de chip? En of daar ook papieren bij horen?
Is een chip puur bedoelt voor identificatie? EN hoe zit het dan met een levensnummer...?

diega schreef:
In de paardenwereld gaat alles eigenlijk mondeling en wordt er handje contantje betaald.

Tja, ik wil het eigenlijk liever schriftelijk doen. Contant is best, als ik maar bewijs krijg.
Alles op papier lijkt mij gewoon heel prettig/ duidelijk voor beide partijen. Je weet immers maar nooit.

@ Annebelle VD
Ik vind het gewoon leuk om dit eens uit te zoeken en op een rijtje te zetten.
Dat maakt het naar mijn mening juist makkelijker :D

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:00

In het paardenpaspoort staat het chipnummer, volgens mij tegenwoordig ook op de meeste stamboekpapieren. Op het KWPN stamboekpapier wel. Bij een keuring moet de dierenarts de chip controleren = nummer vergelijken in het paspoort. Levensnummer is het stamboeknummer van het paard, staat ook in het stamboekpapier en in het paardenpaspoort.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 17:03

Dank je wel Diega!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:05

In de paardenhandel gaat ook erg veel zwart, vandaar dat ze vaak een beetje huiverig zijn om alles op papier te zetten. :=
Als ik een paard verkoop heb ik er geen moeite mee om een rekening/ overdrachts verklaring te schrijven maar op een boel adressen wel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:12

Rumpleteaser schreef:
* Paard moet verkocht worden met chip en paspoort (= wettelijk verplicht)

Niet helemaal juist....
Paarden geboren in een ander Eu land (bijv. Duitsland, hebben wel paspoort maar hoeven geen transponder te hebben als ze geboren zijn voor 1 juli 2009 volldige lijst voor ) als ook paarden in Nederland gboren gelden bepaalde verplichtingen niet.
nl-paardenpaspoort.nl schreef:
]27 Wanneer is een Nederlands of buitenlands paard correct geïdentificeerd?

1.paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.
2.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.
3.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd.
4.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moeten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moeten hebben.
5.paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt of zijn voorzien van een ander toegelaten alternatief herkennings-merk.
6.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.
7.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren

Rumpleteaser schreef:
6. Paspoort
* Wat moet hierin staan?
* Let op: verschil tussen eigenaar en bezitter

Paard op naam zetten? Hoe? Chip en paspoort nodig?
Welke papieren horen bij de chip?

Bij de transponder behoren geen papieren...
Als het paard een transponder heeft dan heb je 2 mogelijkheden:
1: chipnummer staat geprint in het paspoort
2: chipnummer staat in paspoort dmv een sticker, de sticker moet dan gestempeld zijn.

al je vragen over het paspoort en de tranponder vindt je hier:
http://www.nl-paardenpaspoort.nl

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:14

Rumpleteaser schreef:
Hoi, dank je wel voor je reactie! Maar jouw tips staan al in mijn lijstje :D

Ik zoek alleen nog antwoord op de vetgedrukte zaken hierboven:
3. Overdrachtsverklaring
5. registratiepapier
6. Paspoort
en wat onderaan staat over de chip en het op naam zetten

Overdrachtverklaring?? Het is geen auto! Je kan je paard uiteindelijk op naam laten zetten bij het stamboek, let er op dit is in ned. GEEN eigendomsbewijs!!

Registratiepapier? Wat is dat? Stamboekbewijs?

En paspoort, een paspoort wordt uitgegeven door een stamboek..als je het paard laat keuren VOOR de koop zal je DA dit controleren

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:16

Bij de keuring zou ik nog zetten:
'Koper bepaalt de dierenarts'

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:24

PercyLeen schreef:
En paspoort, een paspoort wordt uitgegeven door een stamboek..als je het paard laat keuren VOOR de koop zal je DA dit controleren

Een paspoort wordt uitgegeven door een paspoort uitgevende instantie (PUI) maar dat hoeft geen stamboek te zijn.
De KNHS mag ook paspoorten afgeven.

Let er wel op dat stamboeken ook paspoorten afgegeven voor niet stamboekdieren, en je bijv. een paard kan kopen die geregistreerd staat bij het shetlandpony stamboek, maar het paard dan absoluut geen shetlander is.

En dat er stamboeken zijn die geen los stamboekpapier meer afgeven en alleen nog een paspoort.

en opletten op het medische gedeelte... niet aanwezig, dan is het paspoort niet geldig.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:33

Wat wij altijd doen bij de aankoop van een merrie van 2 jaar en ouder, altijd laten scannen bij de keuring!
Of de merrie volgens de verkoper nou drachtig is of nog nooit bij een hengst in de buurt is geweest...
Verbaas mij dan ook altijd over de topics op bokt van mensen die na een half jaar ofzo er ineens achter komen dat hun merrie drachtig is. Waarom laat niemand dat checken bij de aankoopkeuring???

Bij sommige stamboeken staat op de achterkant van het stamboekpapier een verkoopverklaring die de verkoper en koper moeten tekenen waarna de koper het opstuurt naar het stamboek en het paard/pony op naam laat zetten.
Of er is daar een los papier voor. Even opletten dus bij bepaalde rassen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:39

MarijeR schreef:
Wat wij altijd doen bij de aankoop van een merrie van 2 jaar en ouder, altijd laten scannen bij de keuring!
Of de merrie volgens de verkoper nou drachtig is of nog nooit bij een hengst in de buurt is geweest...
Verbaas mij dan ook altijd over de topics op bokt van mensen die na een half jaar ofzo er ineens achter komen dat hun merrie drachtig is. Waarom laat niemand dat checken bij de aankoopkeuring???
Bij sommige stamboeken staat op de achterkant van het stamboekpapier een verkoopverklaring die de verkoper en koper moeten tekenen waarna de koper het opstuurt naar het stamboek en het paard/pony op naam laat zetten.
Of er is daar een los papier voor. Even opletten dus bij bepaalde rassen.

Ik heb toch al erg veel verhalen gehoort en ook deze wel eens maar dat is toch wel echt een uitzondering. Bovendien kan het me niet schelen. Ik heb 2 paarden voor de prijs van 1 en weet dat de merrie drachtig kan worden. Bovendien weggeven kan altijd en mocht het er een beetje leuk uitzien hou ik het 3 jaartjes aan.

Maar bij kopen voor de zekerheid laten scannen nee echt niet.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:51

Nou als je soms leest dat mensen hun paardje op een manege hebben staan waar amper weidegang is en ze geen idee hebben wat ze met een veulen aan moeten... Plus dat ze een tijd niet kunnen rijden en veel manege eigenaren er mooi van profiteren door meteen dubbele stalkosten te rekenen.
Je moet de topics in de winter en het voorjaar maar eens lezen op bokt :+
Kleine moeite om bij een keuring ff te laten checken.

Hier vragen ze bij de kliniek dat trouwens ook of je dat als koper wilt, heb het al een aantal keer bij een verkoop gehad. De ene koper wil dat wel, de ander kan het idd niets schelen.
Gaat een merrie voor de fok weg dan wil ik het als verkoper ook bij een keuring zodat er vastgelegd wordt dat er op dat moment geen vreemde dingen bij de merrie te zien zijn.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:59

Paspoort is een registratiebewijs.

3. Overdrachtsverklaring
* Paard is voor risico koper op moment van levering.
* Dus ook als het eigendom niet is overgedragen en/of er nog niet is betaald
* Is dit nodig?

Een getekende koopovereenkomst is een overdrachtsverklaring.
Paard is voor risico van verkoper tot aan het moment van overdracht/betaling. Zelfs als het paard op proef is oid. Eigenaar is ten alle tijden verantwoordelijk voor het paard.

4. Contract pensionstalling
* Prijs, omschrijving stal
* Smid, dierenarts, tandarts
* Binnen-/ buitenzetten
* Mesten, voeren
* Entingen, wormenkuren, welke
* Weidegang, paddocks
* Wat bij nood?

Wat bedoel je hiermee? Dit heeft niets te maken met het kopen/verkopen van een paard.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:51

Tjemig, maak jij altijd dit soort lijstjes? Ik ben benieuwd hoe het lijstje er uitziet met de eisen die je aan het te kopen paard stelt.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 11:33

@ Alane; dank je wel voor je heldere uitleg! Ik hoopte stiekem al dat jij hier zou reageren :D
@ MarijeR: tnx for the tip; Ik zal eens kijken naar die verkoopverklaring bij z'n papier
@ Santie: Dank je wel voor de toelichting op de overdrachtsverklaring! Ik vermoedde al zoiets, maar ik wist het niet zeker...
Dat van die pensionstalling klopt, maar dit zijn aandachtspuntjes voor mezelf ;)