Hoe vaak onderweg stoppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maya_Mariel

Hoe vaak onderweg stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 16:57

Ik ben benieuwd hoe vaak jullie onderweg stoppen als je met de trailer onderweg bent (bij het rijden van lange afstanden dan he). Ik heb altijd gehoord dat je om de 2 of 3 uur moest stoppen om de paarden wat te laten stappen zodat ze niet stijf worden. Iemand ervaring hiermee?

Napie

Re: Hoe vaak onderweg stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:13

Ik kijk eens over de klep als we bij een benzinestation zijn maar verder laat ik ze gewoon op de trailer staan. Ik moet er niet aan denken ze ergens langs de weg er uit te moeten halen en er vervolgens weer in te zetten. Snappen die beesten niks van. Uiteindelijk hebben we vaak een reistijd van max 3 a 4 uur

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:17

Zo min mogelijk stoppen en ik haal ze NOOIT uit de trailer god weet wat er gebeurt en ze willen er misschien niet meer in dan sta je daar mooi.... over hoelange reis hebben we het?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:22

Wij hebben tijdens een rit van 3 uur een stop gemaakt, paard water aangeboden en ze had verder de hele rit hooi.
Je moet ze juist nooit uit de trailer halen om even te stappen, zie ze er dan maar weer in te krijgen onderweg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:23

Alleen stoppen om te tanken, van chauffeur te wisselen en evt een emmer water onder de neus te houden. Tot een uur of 8 - 10 aan één stuk is echt geen probleem. Uitladen op een overnachtadres als de reis nog verder gaat, en niet eerder. Desnoods op het tussenadres een dag extra rust inlassen, maar hoeft echt niet (is hooguit voor de chauffeur(s) lekker).

Ik heb mijn schimmel gekocht van een fokker in Zuid Duitsland. Hij kwam na een reis van 12 uur op een vrachtwagen aan in Aken (waar die fokker voor een keuring moest zijn, dus dat kwam handig uit), waar ik hem overlaadde in de trailer voor nog een rit naar huis van 3 uur. Geen centje pijn, beest liep de volgende dag net zo soepel te zweven, kon je niks van merken dat-ie meer dan een halve dag in vrachtwagen en trailer had gestaan.

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 17:25

Oke dank jullie wel :) Het gaat om een reis van ongeveer 7,5 uur, maar ik begrijp dus dat dat geen probleem is.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:27

Ben het helemaal eens met bovenstaande antwoorden. Nooit van de trailer halen onderweg. Moet hij los komen..........Of er niet meer op willen........

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:15

Ik heb twee keer een rit gemaakt met de paarden van Den Helder naar Frankrijk, ongeveer 900km..
Beide keren de paarden op de trailer gelaten, voldoende hooi mee en tijdens het tanken water aanbieden. Paarden hebben allemaal geen last gehad van de rit.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:22

wij moesten 3/4 uur rijden naar het nk.

na anderhalf 2 uur zijn we even gestopt. worteltje gegeven wat laten drinken en kijken of alleen nog goed zat.
en toen weer verder gereden.

we halen haar niet uit de trailer onderweg.. Als ze er niet meer in wel sta je daar langs de snelweg :=

6/7 uur zal met 2 of 3 keer een stop en een kijkje wel genoeg zijn. zorg dan wel dat de trailer rustig staat. anders moet paardlief zoch nogsteeds in evenwicht houden:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:24

Maya_Mariel schreef:
Ik ben benieuwd hoe vaak jullie onderweg stoppen als je met de trailer onderweg bent (bij het rijden van lange afstanden dan he). Ik heb altijd gehoord dat je om de 2 of 3 uur moest stoppen om de paarden wat te laten stappen zodat ze niet stijf worden. Iemand ervaring hiermee?

Maya_Mariel schreef:
Oke dank jullie wel :) Het gaat om een reis van ongeveer 7,5 uur, maar ik begrijp dus dat dat geen probleem is.

het "probllem" zit 'm in de ervaring van de chauffeur. DIE maakt of breekt de reis voor het paard, niet de afstand die je overbrugt........

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:36

Ik zou zeker niet om de 2-3 uur stoppen om uit te laden.
Stoppen om zelf even benen te strekken is prima, maar uitladen langs de kant van de weg op een parkeerplaats is bijna vragen om problemen.
Tijdens een stop het paard water aanbieden kan wel, hoewel er zat paarden zijn die niet drinken onderweg, hooguit bij echt lange transporten. Zorg voor een goed gevuld hooinet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:41

Op een vroegere stal waar ik reed, stopten wel eens mensen met paarden. Die hadden van Polen naar Belgie gereden, lieten de paarden een uurtje in de paddock met water, de chauffeurs dronken koffie, en reden erna door naar Zuid-Frankrijk. Voor een dagreis zou ik niet stoppen.

Karine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:56

Gewoon doorrijden en ze niet uit de trailer halen.
Als het een lange rit is, wel soms even kijken hoe het met ze gaat. :)

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:29

ikke schreef:
het "probllem" zit 'm in de ervaring van de chauffeur. DIE maakt of breekt de reis voor het paard, niet de afstand die je overbrugt........

Helemaal mee eens. Wanneer je zelf denkt dat je goed met een paarden trailer kan rijden wil dat nog niet altijd zeggen dat je dat ook kunt.
De meeste mensen zijn gewend aan kleine stukjes hier in Nederland en denken dan dat een lange afstand hetzelfde is.
Zeker wanneer je de "bergjes" in gaat met de klimmen en afdalingen moet je goed nadenken waar je mee bezig bent.
Wanneer je niet gewend bent aan rijden van lange afstanden met paarden raad ik je aan een professioneel bedrijf in te schakelen.
Op die manier zal het voor je paard een stuk comfortabeler zijn.

Denk er aub niet te licht en te makkelijk over.