Teugels vasthouden bij proefje/ wedstrijd...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Teugels vasthouden bij proefje/ wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 19:25

Het is nog niet echt een probleem, maar ik vroeg mij iets af. (want vroeg geleerd is oud gedaan) Mijn zoon van 8 heeft een lich beperking. Sinds enkele weken krijgt hij les op ons paard (van mij :o ). Hij stapt alleen nog maar hoor, maar is best lekker bezig. Nu de vraag: Vanwege zijn beperking (wat zich o.a. uit in spierslapte) is het voor hem het handigst gebleken als hij de teugels wel op de juiste manier vast houdt maar dan met de volledige vuist. Dus NIET tussen pink en wijsvinger doorlopend. Mocht hij later proefjes willen gaan rijden, is dit dan een probleem??? Kortom is het verplicht de teugels zo te houden dat ze tussen pink en wijsvinger lopen? Of kun je bijv vooraf aangeven aan de jury dat hij een lich beperking heeft en dus aangepast rijdt?

Tammy_

Re: Teugels vasthouden bij proefje/ wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:29

ik denk dat als je dit bij de jury aangeeft ze hem gewoon met de teugels in de vuist laten rijden hoor, kinderen met slecht gehoor mogen met een audio communicatie set rijden, dan vind ik dat jouw zoon wel zijn teugels anders vast mag houden :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:33

Idd. even een mail sturen of bellen. Dan weet je het zo!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 19:35

Vind ik zelf ook :Y) maar of juryleden dat ook vinden :D :D

het is nml heel simpel. Door de spierslapte in zijn vingers wordt met het nromale vasthouden (tussen vingers door) zijn handen "uit elkaar getrokken". Nu hij de teugels in de gehel vuist heeft en deze als geheel kan sluiten, kan hij de teugels goed vasthouden. Wellicht dat op termijn de juiste handhouding te leren is (versterken van de spieren op termijn door paardrijden) want bij les 2 trok ons paard de teugels nog uit zijn handen. Inmiddels lukt hem dat niet meer, omdat Stefan weet hoe hij het op moet vangen. Dat zie je goed op deze foto:

Jippe wil lange teugels, Stefan geeft het niet af...
Afbeelding

Maar ja, als dat toch niet lukt wil ik wel zeker weten dat hij daardoor niet uitgesloten wordt ofzo.

Het eerste proefje die hij wrs gaat doen is bij ons op stal trouwens volgend jaar september, op de staldag, een aangepaste versie wrs (doen we vaker met kinderen)

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:39

Tammy_ schreef:
ik denk dat als je dit bij de jury aangeeft ze hem gewoon met de teugels in de vuist laten rijden hoor, kinderen met slecht gehoor mogen met een audio communicatie set rijden, dan vind ik dat jouw zoon wel zijn teugels anders vast mag houden :)

Daar moet wel eerst dispensatie voor aangevraagd worden bij de KNHS.
Misschien dus even een mailtje sturen naar de KNHS?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 19:50

Is dat ook al handig/ nodig bij een onderlinge wedstrijd op stal (waar we dus al aangepaste proefjes hebben voor kinderen enzo)?
Of zou ik daar pas aktie op hoeven te ondernemen als hij echt wedstrijden buiten stal gaat doen?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:53

je heb ook bixie, dat is onder de B, dus misschien dat dit iets is voor hem om mee te beginnen?
Weet wel dat een vriendin van mij een afwijking aan haar hand had, en dus ook anders te teugels vast had, en die reed ook wedstrijden dacht ik! Maar had het wel van te voren aangegeven!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 19:58

Hee! Daar had ik nog niet aan gedacht aan de Bixie proefjes. Ik ga meteen even op de Wiki kijken.

Hmmm. Stefan rijdt nou niet bepaald op een pony :D (zie foto) en is geen lid van een ponyclub nog ofzo. Maar miss dat de proefjes zelf wel te gebruiken zijn voor op de staldag. Dus ga eens kijekn bij de KNHS of ik achetr die proefjes kan komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:17

dressuurreglement 2010:
Citaat:
1. Op alle dressuurwedstrijden is men verplicht met de teugels in twee handen te rijden. Bij het verlaten van de ring in stap, eventueel met lange teugel, als de proef is afgelopen, mag de ruiter als hij wil de teugels in één hand nemen. Dit geldt alleen voor zover de proef na het voor de tweede maal groeten als beëindigd wordt beschouwd.

meer heb ik niet kunnen vinden

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:22

Ik denk idd dat de regels hiervoor niet helemaal duidelijk zijn.

Maar de jury kan er iets van zeggen, ik zou daarom ook om dispensatie vragen, voor de zekerheid.

Overigens zal ie als ie met dit dier gaat starten, bij de paarden moeten starten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 10:26

Hmmmm. Ben benieuwd waar het dan vandaan komt dat de teugels tussen pink en wijsvinger door moet lopen...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:33

Je mag gewoon met je teugels in de hele vuist rijden hoor. Waar het rijden met teugels tussen pink en RINGvinger (Zilfstar, tussen pink en wijsvinger is moeilijk hoor ;-)) vandaan komt? Het gedeelte van je ringvinger waar de teugel langsloopt is gevoeliger dan de onderkant van je pink. Daardoor kun je gevoeliger rijden. Maar het is niet verplicht.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 10:35

Ja dan ben je wel ERG gehandicapt als ie tussen pink en wijsvinger moet lopen _O- _O- _O- En volgens mij typ ik dat het hel topic al fout whahahahaha!!! Maar dan kan Stefan dus lekker doorgaan hoe hij nu rijdt! Dankje!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:29

Ik denk zelfs dat er niemand iets van zal zeggen!
Mijn nieuwe buurvrouw reed op de Brabantse Kampioenschappen met haar linker teugel tussen haar middelvinger en ringvinger, dus maar met 2 vingers eigenlijk. Blijkt dat ze dat onbewust heel vaak doet en nog nooit iemand iets van gezegt.
Ik zag het ook alleen maar omdat ik toevallig een close-up foto had gemaakt van haar handen en het bij het nabewerken zal.
Dus het zou mij verbazen als je er op aangesproken wordt...