Ik heb een probleem waar ik niet trots op ben. Als ik eerlijk moet zijn schaam ik me er zelfs voor.
Als ik met mijn verzorgpaard (Poularde in profiel) iets nieuws ga doen wat ze niet meteen snapt of eng vindt, raak ik ernstig gefrustreerd.
Ik ga haar dan dwingen wordt veeeeel te grof in mijn hulpen, waardoor zij nog erger gestresst raakt.
Even een voorbeeldje: vandaag wilde ik voor het eerst met haar het water in, ze was echt super rustig op de heenweg en heel erg braaf met dingen die ze anders best spannend vindt. Het water vond ze verschrikkelijk eng (omdat het golfde). Ik ging er zelf in staan en probeerde haar mee te lokken. Zonder succes. Toen begon ik met harder trekken, pakte mijn zweepje erbij en probeerde haar erin te sturen.
Ik heb haar zelfs een paar tikjes gegeven...
Uiteindelijk lukte het me om weer rustig verder te gaan en is het zelfs nog gelukt! Maar de rest van de rit was ze wel erg opgefokt...
Ik schaam me hier echt dood voor! Willen jullie me alstjeblieft tips geven hoe ik zelf rustiger kan blijven. Ik weet dat dwingen me nergens brengt, maar toch doe ik het iedere keer...
Ps: weet niet zeker of het hier goed staat, dus corrigeer me als het fout is!

. voor mij is het met dingen die in de les wel lukken en erbuiten niet, dan wordt ik boos. Dat ik zelfs de reden dat ik niet met zweep rijd, ik weet dat ik daar niet eerlijk mee om kan gaan.
) verkeerde hulpen aangaf gingen de dingen nog al eens anders dan ik zo9u willen.