Spanning, hoe mee om te gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misssixty

Spanning, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 14:29

Ik weet het niet meer |(

Ik heb een zeer fijn maar voorzichtig springpaard.
We lopen nu ongeveer 1,5 jaar in de klasse M, met vele up en downs.
Hebben periodes dat we altijd 0 gaan, maar daarna ineens een tegenslag waarbij we vaak worden uitgebeld.
Door het flexibel springen een hele fijne oplossing gekregen door eerst een rondje L te gaan en daarna een rondje M.
De hele zomer heel fijn gereden, zelfs 1.30 gestart in Duitsland en nu dus weer een terug slag.

Rondje in het L winnen we op onze sloffen. Ik geen stress en alles klopt.
Zodra ik een rondje M ga verstijf ik, trek paard alleen maar terug en kom uiteindelijk dicht onder de sprong.
Vervolgens weet ik dat ik ritme moet houden maar kom ik te groot voor sprong 2 en stranden we daar.
Terwijl ik voor het M niet heel veel zenuwen heb, maar er onbewust blijkbaar wel iets speelt.

Hebben jullie hier tips en ervaringen mee?
Ik heb overigens 2x per week prive les in springen en dressuur.
Tijdens de training springen we met gemak een Z parcours rond, mis ik geen 1 afstand.
Op het voorterrein is het precies zo, maar in de ring gaat het mis.
Wat de doen?

Alvast heel erg bedankt!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:21

Heb je al eens aan yoga gedacht? Hier leer je omgaan met je ademhaling en hoe je kunt ontspannen. Er bestaan ook cursussen/ workshops yoga en paardrijden (mijn moeder :o ), maar ik weet niet of er iets in je buurt is en hoe ver je wilt reizen hiervoor.
Je geeft zelf namelijk al aan dat het waarschijnlijk wel aan jou ligt. (of iig de combi)

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:30

Hoi,
Ik ben gisteren begonnen met de cursus van de KNHS
mental training....van Sanne Beijerman.
Erg leerzaam!!
Misschien ook wat voor jou?

Groetjes Rianneke

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:56

Geen ervaring, ik vind springen eng...

Inkie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:40

Ga een paar keer HC starten dan heb je geen druk voor je evt punten en kun je gewoon een "oefen" rondje doen om zelf weer meer vertrouwen in de M te krijgen.

Schoentje

Re: Spanning, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:45

als het in de training zo goed gaat dan moet je daar aan blijven denken. Probeer er niet aan te denken dat je kunt falen.
Ga je ook niet overdreven concentreren, maak wat grapjes tijdens het losrijden en kijk of je ergens leuke mensen ziet bijvoorbeeld. Op die manier krijg je geen kans te gaan stressen.
Voel je toch spanningen opkomen, adem dan een keer diep in door je neus, houd even vast en adem rustig uit door je mond.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:35

Ga eens kijken of Bach rescue iets voor je is.
Je wordt er niet sloom van maar kan allen beter realtiveren

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:48

Jullie moet nog veel meer ervaring en ritme opdoen in de klasse waarin je je vertrouwt voelt (L). Dan pas over naar M. Zoals je het beschrijft ben je er nog niet klaar voor, dan komt de spanning vanzelf. Kun je Bachen en ademhalen wat je wilt, maar dat werkt niet.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 16:25

Maar dat is dus het probleem, ik heb voor de regel van flexibel springen de klasse M uitgereden.
Door de nieuwe regel weer opnieuw kunnen beginnen in het L.
Maar inmiddels ook al weer 35 punten te pakken met gevolg dat ik dus bijna 2x keer de klasse L heb uitgereden.
In het M waren we vertrouwd, hebben toch rond de 25 winstpunten. Maar nu wil het niet meer. Het wil nu niet eens meer als ik een rondje L rijd.
Er is dus iets met wedstrijd spanning.
Maar goed ik ben al aan het kijken om bepaalde trainingen te gaan volgen, en heb besloten tijdje niet op cc te gaan.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:27

9 december, rondje educatie bij het KNHS: ook over metale training, kost 'maar' 15 euro, kan je meteen kijken of een echte cursus misschien waardevol is?!

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:55

Ik ken het gevoel, heb er zelf ook veel last van.
Bij mij helpt vooral door me er mentaal goed op voor te bereiden.
Ook meer zelfvertrouwen kweken helpt veel.
Ga bijvoorbeeld een week voor de wedstrijd alles al tot in de details voorbereiden.
Zorg dat je het parcours schema in huis hebt en hem goed kent.
Oefen ook de week voor de wedstrijd extra veel, Let op veel maar mat je paard niet af!
Dan heb je kans dat hij gewoon niks meer presteert op het parcours.(spreek uit ervaring :$)
Geloof ook gewoon in jezelf! Als je het goed kent kun je niet meer doen.
Dan kun je alleen maar in jezelf geloven en daar gaat het eigenlijk om!
Gewoon in jezelf geloven dus!