paard scheren,wel of niet, hoe en welke vorm ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeAndRein

paard scheren,wel of niet, hoe en welke vorm ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 17:52

hey iedereen

ik zit een beetje in de knoop met mijn pony, of ik hem nu wel of niet moet scheren
aan de ene kant wil ik hem graag scheren omdat dat beter voor hem is als hij veel zweet. dan is hij na het rijden niet zo nat en vat hij ook niet zo snel kou als je gewoon goed met dekens werkt.
ik rijd ook veel wedstrijden met hem dus dan ziet het er mooi uit als hij niet zulk lang haar heeft.
maar ik rijd altijd in een buitenbak thuis dus (denk ik dan)>> is het dan niet te kou voor mijn pony ?
hij staat ook altijd in de wei dus misschien krijgt hij het dan koud.
en dan is er ook nog dat het best wel een heet-hoofd is en ik heb gelezen dat paarden heel fris kunnen worden als ze geschoren zijn.
nu dacht ik.. misschien kan ik hem ook half laten scheren.. maar ik kan hier niet echt goede plaatjes van vinden of is dat half scheren een heel slecht idee ?
alvast bedankt voor het reageren !

:evaw:

delerium

Re: paard scheren,wel of niet, hoe en welke vorm ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:48

VSW -> SV

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:48

indien je je pony niet scheert, krijgt hij dan dekens op?
Zonder dekens hoef je je eigenlijk niet zo'n grote zorgen te maken over een bezweet paard, laat het evenin het zand rollen en houdt het uit de wind. hoe trager het opdroogt, hoe minder warmteverlies en kans op kou vatten (volgens paardnatuurlijk dan toch)
in het geval van dekens is, is het fel zweten en traag opdrogen een "probleem" omdat je kan op een zweetdeken na geen nat paard afdekken zonder dat het nat blijft en een kou vat. maar zelfs een zweetdeken moet na x aantal tijd wisselen voor een droog deken.
wanneer je merkt dat je paard/pony snel begint te zweten en traag weer opdroogt ondanks goed utistappen en aan de hand droogstappen, dan kan je over gaan tot scheren. Een racestreep kan al voldoende zijn om de warmte beter kwijt te kunnen, maar niet zo'n mooi zicht voor wedstrijden.

Zelf heb ik vorig jaar mijn paard volledig laten scheren op hoofd en benen na, omdat ze ook dagelijks nog 8u op de weide staat. zij is van ongeschoren met 200grams winterdeken zonder hals naar geschoren met 370grams deken met hals gegaan. tijdens de vrieskou heb ik er een 150grams deken bij ondergelegd. kou zal ze toch niet gehad hebben als ze met winderig weer en lichte sneeuwval liever buiten bleef dan op stal te komen.
Voor het rijden vind ik een uitrijdeken een must bij geschoren paarden van zodra de temperatuur onder 12°c zakt en er veel wind staat,dit om de nieren te beschermen voor koude. zo lang de temperatuur het toelaat, doe ik het uitrijdeken af na de opwarmingsfase en weer op als ik ga uitstappen. maar eenmaal het rond het vriespunt is, doe ik het deken zelf niet meer af en zal eerder nog een extra fleece bij opleggen voor de opwarming en cooling down

Sca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:57

Half scheren is een goede optie hoor. Ik heb mijn paard het eerste jaar ook half geschoren om te kijken hoe ze er op reageerde.
Alleen de borst scheren kan al heel veel helpen en dan heb je geen extra dekens nodig.

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 16:23

bedankt petitparis ! ik had inderdaad op internet al iets gevonden over die racestreep ja !
dat lijkt me voor mijn paard de beste oplossing.
het is ind zo dat hij nu al best snel zweet, maar ik rijd zoals ik al zei altijd in een buitenbak, kan dus niet naar binnen om hem lekker even helemaal droog te stappen.

tja het ziet er missschien minder mooi uit maar ik vind het belangrijker dat mijn paard geen kou vat en het niet te warm of te koud heeft tijdens het rijden

sca: ook bedankt voor jou reactie.!

vraagje.. werden jullie paarden erg fris of heet nadat ze geschoren waren ?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:26

tijdens de vriesperiode was mijn merrie idd erg druk tijdens de opwarming, het 5 minuten stappen moest altijd herleid worden tot 1rondje op elke hand, anders ging ze gewoon de hele tijd trippelen, wat naar mijn gevoel even slecht is dan met koude spieren gaan losdraven...

edit: een race streep kan goed helpen, maar de mijne zweet vnl onder het zadel en op de flanken. vandaar dat ik volledig geschoren heb op hoofd en benen na (ivm buiten staan) en een dekje, maar dit ga ik dit jaar niet meer laten staan... foto's kan je zien in het topic over foto's voor en na het scheren

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:38

Een paard of pony die gereden wordt, doe je op tijd een deken op, zodat er geen lang haar komt, of je scheert hem, zodra het haar te lang wordt en doet dan een deken op. Het is erg zielig om een paard met langer haar, bezweet weg te zetten. Het duurt veel te lang, voordat ze droog zijn. Zelf doe je (na het sporten) ook droge kleren aan, als je gezweet hebt. Je wacht dan niet totdat je opgedroogd ben.