Hoe bereid jij jezelf voor voor een wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Hoe bereid jij jezelf voor voor een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 12:57

Ik vroeg me af wat het 'ritueel' van de andere bokkers is?

1. Als je pas 's avonds hoeft te starten, laat je je paard dan binnen staan of gooi je hem gewoon op de wei zoals normaal?

- Ik doe mijn paard gewoon buiten zoals anders en vis hem ergens aan het einde van de dag eruit om klaar te maken.

2. Train je de dag(en) ervoor anders?

- Ik train wat meer oefeningen/lijnen uit de proef maar ik kan net zo vlot als ik zou willen een bosritje gaan maken, daar wordt mijn paard niet slechter van.

3. Hoe lang rijden jullie los?

- Voor mijn paard is het optimaalst om 1 a 2 combinaties vantevoren los te rijden. Dan is hij mooi wakker en scherp. Het is wel lastig plannen met opzadelen :+

Martenique

Re: Hoe bereid jij jezelf voor voor een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:06

1. Even los in de bak, maar ook als ik overdag moet starten. Moet zaterdag voor het eerst echt 's avonds (20.15) en denk eraan om 's morgens nog te rijden.

2. Niet heel veel anders, wel soms een extra keer les

3. Veel langer dan jij ;) 30-45 minuten bij voorkeur. Zodat ik lang kan instappen en dit paard is niet moe te krijgen...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:13

Ik vroeg me af wat het 'ritueel' van de andere bokkers is?

1. Als je pas 's avonds hoeft te starten, laat je je paard dan binnen staan of gooi je hem gewoon op de wei zoals normaal?

- Dan gaat ze smorgens de paddock in (zoals alle paarden) en ga ik haar smiddags wassen.
In de zomer gaat ze dan smorgens gewoon naar 't land.

- Nee, alleen oefen ik een paar keer de proeven 2 of 3 keer als ik bijna klaar ben met rijden.

- Ongeveer een halfuurtje. Eerst 10 min. stappen, eerst lange teugel daarna opgepakt slangenvoltes.
Dan draven en galoperen op elke hand en even verruimen en terug in alle gangen. Dan nog even
halsstrekken en we zijn er klaar voor :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:22

- Hij blijft op stal, heel erg vervelend als zijn 4 hoge witte benen vies zijn en zijn staart onder de drek zit :P

- Ik train proefgericht (bv impuls, neus aan loodlijn ) en onderdelen uit de proef en 1 x de hele proef.
Verder als ik hem 3 dagen achter elkaar gereden heb is hij in zijn meest optimale vorm, of dat iets is wat tussen mijn oren zit weet ik niet :D
Soms dag of week ervoor les.

- 20 minuten ongeveer: 7 minuten warm stappen en dan draf, galop, wat zijgangen en dan de ring in

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:30

s'ochtends lekker in de paddock en s'middags even haar benen wassen

nee probeer er dag voor de wedstrijd wel de moeilijke dingen uit de proef even te oefenen en als het kan les te hebben

20-30 minuten is verschillend

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:33

- lekker sochtend naar buiten en smiddags wassen

- Ik probeer in de week er voor 2 keer les te hebben en de dag voor de wedstrijd rijdt ik niet.. (dan heb ik het gevoel dat ze beter rijdt!)

- half uurtje, alleen maar stappen en 1 of 2 combi's voordat ik moet beginnen pak ik de draf en gallop erbij...

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:04

bij ons op stal veranderd er niks in het schema wanneer we op concour moeten, we proberen het zo gewoon mogelijk te houden.

ligt er een beetje aan hoe de training in de dagen er voor gingen, als hij paar dagen super fijn liep dan doen we de dag voor het concour lang-laag training, anders is het gewoon een normale training, maar zeker niet zwaarder als normaal we willen geen spierpijn op de dag van het cc

ik rij ongeveer een half uurtje los, één voor dat ik de proef in moet pak ik em op en dan maak ik em nog even scherp aan me been en vlug in eht achterbeen en dan proberen we er het beste van te maken :)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:42

1. Als ik 's avonds wedstrijd heb staat ze overdag gewoon buiten.

2. De dagen kort voor de wedstrijd doe ik vooral basiswerk. De "kunstjes" moeten er wel inzitten tegen die tijd, anders heb ik op wedstrijd niets te zoeken. Basiswerk is overigens ter voorkoming van spierpijn.

3. Ik rijd zo'n 15 minuten (= 2 combinaties) los zodat ze lekker wakker en scherp is/blijft als ik de ring in ga. Op beide handen wat overgangen, ff een galopje en een pasje achterwaarts, beetje buiging checken en dan is ze wel klaar.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:20

1. Gewoon buiten, als ik overdag moet starten dan staan ze met een sleezy en een deken in de wei.

2. Nee, soms oefen ik wel een lijntje zoals we in de proef ook moeten rijden.

3. Kort, 15-20 minuten is lang genoeg.

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:23

- gaan gewoon naar buiten en degene die gevlochten etc. moeten worden worden later weer binnen gehaald.

- nee.. spring ook rustig nog de dag voor een dressuurwedstrijd..

- verschilt per paard.. het paard wat ik nu heb een dik half uur, bij mn vorige 10 minuten..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:28

ik haal hem zo laat mogelijk uit het land en maak hem op het laatste moment klaar.

- nee, ik doe waar ik zin in heb :+

- bij mijn huidige paard 15 min. serieus losrijden, daarvoor nog wat warmstappen.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:33

paard staat dag en nacht op het land, dus haal haar een paar uur van te voren eruit om te wassen

nee niet echt. rijd de dag ervoor lekker en flinke buitenrit

vrij kort. maar stap meestal al 4 km naar de wedstrijd toe. dus los en warm is ze al.
rijden niet heel veel wedstrijden

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:34

gewoon naar buiten, daarna ff poetsen en vlechten

Wat scherper aan m'n hulpen en meer lijntjes meepakken. Probeer het dan niet op een accoordje te gooien -wat ik soms nogal eens doe- en wat meer de grens opzoeken zodat ik op wedstrijd wat meer reserve heb. De proeven zelf oefen ik eigenlijk nooit.
Wil wel 1 of twee dagen ervoor graag nog een lesje hebben.

verschilt een beetje per paard. De ene moet vooral eerst ontspannen en daarna scherp, de ander moet in balans maar hoeft niet echt ontspannen, dat issie al. Dus de een wel 40 minuten met veel stappen de ander is met zo'n 20 minuutjes wel klaar.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:38

Hij komt naar binnen...

Nee, helemaal niet eigenlijk... Dag voor wedstrijd krijgt hij ook rust.

Eh.. het liefst 3 combinaties voor mij.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:02

1.

Als ik laat hoef te starten vind ik het voor de paarden wel zo prettig ze nog een aantal uren naar buiten te doen.

2.
Ik train eigenlijk niet anders dan normaal voorafgaand aan concours. Ik stel hem extra scherp aan de hulpen en train gewoon de alledaagse dingen. Wel houdt ik rekening met de proef die ik moet rijden, dus heb ik een B-proef, dan niet de dag ervoor achterwaarts oefenen ed.

3.
Afhankelijk van het paard.
Agossie een minuut of 30.
Stoer een minuut of 20.
Whitney een minuut of 40.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:01

k vroeg me af wat het 'ritueel' van de andere bokkers is?

Ik gooi hem gewoon op de wei, ben anderhalf uur voordat we vertrekken op stal om hem te wassen en klaar te maken en dan zetten we hem op de trailer.

Nee, gewoon zoals ik altijd train (proefgericht, basis, problemen etc.)

Meestal half uur, maar als er nog maar 2 combinaties voor mij zijn maak ik mij ook niet druk

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:55

- Ondanks dat ik schimmels heb gaan zij overdag gewoon de wei in. Ik heb helaas alleen zand dus meestal zijn ze vies. Als het hard regent gaan zij een paar uur eruit.

- Meestal train ik de dag ervoor niet. Lomgeren, bosritje of alleen weidegang

- Rij beide paarden een half uurtje los.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:59

Ik hoef nooit 's avonds te starten, omdat ik SGWmenwedstrijden rij. Ik maak mijn paard de dag ervoor (meestal een vrijdag) klaar en zet hem dan gewoon gevlochten op de wei.

Ik train helemaal niet de dag voor de wedstrijd, zodat ie wat energie opspaart.

Ongeveer een halfuurtje voor de dressuur. Na de dressuur ga ik stappen en dan 5 min voor de vaardigheid rij ik nog even in draf om hem weer actief te maken.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:33

Hij gaat gewoon naar buiten, ben er een paar uur van tevoren om hem te wassen (tinker :P ) en te vlechten.

Ik start elke twee weken en rij hem maar 2-3 keer per week (bijrijdpaard) dus meestal train ik een keer extra en maak een buitenritje. De dag voor de wedstrijd train ik kort, zodra hij lekker loopt stop ik.

Meestal toch wel drie kwartier, dan is hij het lekkerst.

kimmetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:36

- Mijn paard gaat overdag gewoon lekker op de wei en aan het eind van de dag maak ik hem dan klaar.

- Ik train niet echt anders, maar ga een dag voor concours geen buitenrit maken.

- Ik rijd een half uur tot 3 kwartier los. Ligt er ook aan hoeveel tijd er tussen de proeven zit.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:37

- Dan zet ik ze gewoon buiten en zorg dat ik ze voor de avond gewassen heb enzo.

- nee maar meestal hebben ze een rustdag voor de wedstrijddag en ik oefen in die week wel even de proef

- meestal 20-30 minuten

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:20

[b]1. Als je pas 's avonds hoeft te starten, laat je je paard dan binnen staan of gooi je hem gewoon op de wei zoals normaal?

Als het pas laat op de dag is gaat mijn paard in de ochtend nog even een paar uurjes lekker de wei op (mits het mooi weer/droog is).

Ik train de dag van te voren wel (sommige zetten hem de dag ervoor juist op rust). Meestal lekker laag en rond en lekker los over de rug en scherp maken aan de hulpen.
Oefeningen neem ik meestal niet meer mee want als die ze dan nog niet kent dan leert die ze echt niet meer in dat ene half uurtje hihi :P

Meestal rij ik zo'n 40 minuten los... In het b

Vindt jou losrij tijd ook erg krap. 1 a 2 twee combi's vante voren erop betekend dat jij tussen de 7 a 15 minuten losrijdt.... In een kwartier tijd werk je normaal gesproken echt je paard niet los, dan is die net opgewarmd :o 20 minuten is voor mij wel het minimale.
Ligt er uiteraard ook wel aan of ik 1 of 2 proeven moet rijden ;-)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 11:24

Het valt me mee dat er meer zijn die niet zo lang los rijden. Voor mijn paard is dit het optimaalst. Hij is van zichzelf heel los en ik hoef alleen maar wat te draven/galopperen, wat eenvoudige wissels en naar voren/terug en dan hoppa de ring in. Anders is al zijn (en vooral mijn) kruit verschoten. In die tijd heeft hij nog net die extra scherpte/flair om in het Z extra voor de dag te komen. Ik train thuis ook maar 20/30 minuten. Is per paard ook wel verschillend mijn vorige paard werd niet moe en was veel stugger en die reed ik minimaal 30 minuten los.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:01

- Ze gaat gewoon naar buiten, maar wel wat korter. Tot een uur of 1/2.

- 2 dagen voor mijn wedstrijd longeer ik en een dag van tevoren doe ik enkel een 15/20 min lichte basistraining.

- Ze draait (heel) langzaam warm, dus ik moet er zeker 30 min opzitten. Pas na 20 min kan ik pas zeggen dat ze goed los is, dan even a/d lange teugel stappen voor de ontspanning en 1 combinatie van te voren nog even scherp en actief maken. :)

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:13

. Als je pas 's avonds hoeft te starten, laat je je paard dan binnen staan of gooi je hem gewoon op de wei zoals normaal?

- mijn pony staat gewoon buiten

- Ik train wel zelfde, maar iets minder intensief

- ongeveer een half uurtje.