Veulen met leeftijdgenoot?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eenhoorn

Veulen met leeftijdgenoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 11:03

Sinds 1,5 week heb ik een veulen van 6 maanden.

Verder heb ik nog een ruin van 13 jaar en een merrie van 20 jaar.

Ik heb nu een advertentie gezet met een plek voor een merrieveulen van deze leeftijd, omdat ik het fijn vind als ze met een leeftijdgenoot kan opgroeien. De eerste reacties zijn al binnen *D. Er komt een iemand kijken met een veulen van dezelfde leeftijd en ongeveer dezelfde grootte.

Wat zijn jullie ervaringen met of zonder ander veulen in een kudde?

De andere pony's accepteren haar, ze loopt rustig bij de kudde, maar ze spelen niet met haar.

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 11:59

Het is trouwens een merrieveulen.

troi

Re: Veulen met leeftijdgenoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:12

Op die leeftijd hebben ze echt een leeftijdsgenoot nodig waar ze lekker mee kunnen spelen. Verstandige keuze dus!

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:14

ja met een ander veulen opgroeien is het beste zoals troi al zegt.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:17

Hier sluit ik me volledig bij aan. Een leeftijdgenootje is gezellig en verstandig:)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:45

liess1 schreef:
ja met een ander veulen opgroeien is het beste zoals troi al zegt.

Niet mee eens. Natuurlijk is een speelkameraadje belangrijk, maar oudere paarden die het veulen opvoeden tot echt paard zijn nog belangrijker (veulens kunnen elkaar net zo min opvoeden als kleuters). Het beste is als een veulen opgroeit in een groep met paarden van diverse leeftijden.
Kortom: nog een veulen erbij in de kudde is prima, maar die moet dan wel in de groep passen; de veulens scheiden van de volwassen paarden is geen goed idee.

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 14:36

En wat zijn jullie ervaringen met merrieveulens? Spelen die ook zo graag? Ik heb tot nog toe 3 hengstveulens gehad, en die hadden altijd een maatje van hun leeftijd, en die speelden enorm.

En de groep blijft bij elkaar, de veulens worden niet van de volwassenen gescheiden.

En wat vinden jullie van evt. een hengstveulen? De pony van 21 is een merrie. Ik dacht zelf dat het daarom niet handig was. Daarbij waren m'n eerdere hengstveulens enorme klimmers en uitbrekers, en dit merrietje is zó rustig. Ze moet natuurlijk nog wat wennen, maar lijkt heel relaxed.

Leuk dat jullie zo meedenken!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:29

ik vindt het het beste als er nog een merrie veulen bij zou komen. Indien je geen veulen kan vinden neem maar kontakt met mij op. ws zoek ik voor mijn merrieveulen nog een plekje.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:02

Het is voor het veulen idd het leukst als er een leeftijdsgenoot bij is. Ik had die mogelijkheid niet, dus Hans moest het doen met een andere pony van 5 en een van 6. Maar die dolde geregeld met hem, maar ze voeden hem ook op. Als ze geen zin hadden dan moest hij zichzelf maar vermaken.

Als ik die van mij vergelijk als veulen zijnde dan is Hans toch wel de speelste. Dat is hij nu op 5 jarige leeftijd nog steeds. De merries vonden het ook wel leuk om eens te dollen, maar toch anders dan Hans. Die vond het leuk om te stoeien, terwijl de dames liever een beetje rondrende.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:35

Ik heb mijn veulens altijd met verschillende leeftijden samen gehad, en dat ging perfect.
Nu heb ik een fjordenveulen van 5 maandne,hengstje, en ik heb 2 shettenhengsten van 9 en 4 jaar. Dat gaat super samen en dollen flink wat af...Een leeftijdsgenootje is altijd hartstikke goed, zelf vind ik het geen noodzaak.

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 12:51

Capopjekop: Volgens mij gaan die hengstveulens ook net zo lang door tót er iemand met ze speelt ;-)

Dus de dames waren toch minder aan het dollen dan de heren?

Er zijn gisteren al mensen geweest die een haflingermerrietje hadden, de leken me best geschikt. Vandaag zou er nog iemand komen, maar die mailde af, relatiebreuk, koop ging niet door.

Friesiszwart, dus jij hebt ook een merrieveulen? Speelt die wel, in wat voor groep staat zij?

Het lukt me helaas niet een foto te plaatsen, ben er wel mee bezig geweest.

En ukoldaatje, leuk, een fjordenveulen van 5 maanden! Kan me voorstellen dat die 3 leuk spelen. M'n 13jarige heeft ook zó gespeeld met het hengstveulen dat het jaar erna werd geboren.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:19

ik heb ervaring met 2 hengstveulentjes samen en 2 merrieveulentjes samen, nou ze spelen allebei heel graag met hun leeftijdsgenootje..maar misschien andere mensen goede ervaringen met een gemengde kudde...

stuifpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:31

2 veulentjes samen die leren ook veel van elkaar enzo dus het lijkt me wel handig om met z'n 2 te doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:43

Eenhoorn schreef:
En wat zijn jullie ervaringen met merrieveulens? Spelen die ook zo graag?

Jazeker. :D Echt mooi om te zien, ik heb er geweldige herinneringen aan.

Goed dat je hiervoor gekozen hebt!
Volwassen paarden zijn belangrijk voor de rust en opvoeding, maar speelkameraadjes zijn net zo belangrrijk.

Karine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:58

Hele goede keuze.
Samen kunnen samen spelen en dat is heel leuk om te zien. :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:50

Hallo,
Ik heb verschillende ervaringen. Moederskindjes en stelletjes (hengst-merrieveulen) eenlingen maar ook die met iedereen kunnen.

De een trekt vooral naar de oudere en wil niets met leeftijdsgenootjes te maken hebben, een ander heeft een vast vriendje en weer een ander daagt iedereen uit. Daarbij hebben ze ook vaak fases waarin ze meer of minder met leeftijdsgenootjes omgaan. Ik probeer dus wel paartjes te sparen zodat ik minimaal 2 per leeftijd heb (tot 2/3 jaar).

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 18:17

Helaas hebben de mensen met het haflingerveulen gekozen voor een andere lokatie, en verder nog geen reacties gehad.

Op zich vind ik het wel heel lekker dat er weer rust is in de tent, en ik wacht even rustig af wat er nog komt. Bedankt voor het meedenken en mailen!

Het veulen is erg gehecht aan onze merrie van 21 jaar, daar is ze graag bij.

Vandaag was ik aan het rijden met de ruin van 13 en de merrie van 21. Ze loopt er dan bij, en een beetje doorheen. Daarna liep ze naar de wei, en ging daar heel verontwaardigd hinniken, dat ze toch écht helemaal alleen was daar! Zo lief.

Later kwam er nog iemand rijden op de ruin, die ging lekker racen met hem in de wei. Ze liep er keihard vooruit, of achteraan. Ze houdt dus wel van een beetje aktie ;-)

stalgast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:21

vind het wel belangrijk dat een veulen met leeftijd genootjes komt te staan.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:46

Hier idem. Mijn merrieveulen mag ik zaterdag ophalen en komt bij een kleinschalige opfok te staan, waar plaats is voor max. 10 veulen/jaarlingen. Wil je je veulen perse aan huis laten, of is het wellicht een idee om ook uit te kijken naar een opfok?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:50

Mijn hengstje heeft hele tijd in een gemengde groep gestaan en kon heerlijk spelen met oa een ruin van 2 jaar ouder. Zijn nu de allerbeste maatjes :) (intussen staat poown in een andere groep, werd wat lastig met de merries erbij in de eerste groep hihi). Ze voeden elkaar dan idd op én ze kunnen ook lekker spelen :)

Overigens is mijn hengstje altijd erg beleefd met spelen hoor, als een ander na een paar keer proberen nóg niet wil, gaat ie maar weer iets voor zichzelf doen :+

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:54

Gefeliciteerd met je merrieveulen! Wat is het voor één?

Ik wil beslist m'n veulen thuis houden! Vind het veel te leuk om haar te zien en een beetje met haar te spelen, net als m'n dochter van 10. Er komt nog wel een maatje. Ze is al erg gehecht aan deze kudde, kan alleen nog maar mooier worden.

M'n advertentie staat nog steeds op marktplaats, nog even geduld hebben.

Failleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:55

Het heeft allebei wel wat.. veulens lekker kind zijn tussen andere veulens en ze van elkaar laten leren.. of een veulen bij een wat ouder paard met veel ervaring zetten.

Bij ons op de manege staat een veulen samen met een wat oudere shetlander die absoluut niet over zich heen laat lopen. Veulen kan lekker spelen maar gedraagt zich nu keurig aan de hand en in de stal. Kon ik eerst niet zeggen.

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 10:17

Hoi Failleke, ja, het heeft allebei wat, vandaar dat ik probeer het te combineren, wat oudere paarden en een jonkie erbij.

Een goede vriend van mij wil ook uitkijken naar een veulentje, en die dan bij ons zetten. En dan het liefst een ijslander of ijslanderkruising, zoals ons veulen. Lijkt me helemaal leuk!

Maar die zijn nog niet makkelijk te vinden!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:21

ik heb vorig jaar mijn eerste merrieveulen gekocht met mijn vriend en een 18-jarige merrie en die speelden ook samen moet er wel bij zeggen dat dit een verstandige keuze is omdat dit veulen te veel pit had en een eigen wil! en mede dankzij onze oude pony heeft zij nu een rustiger karakter. en nu staat ze samen met ons gespeende veulen en wordt steeds weer brutaler (denkt dat ze alles kan en mag) en dus ook gericht trappen en zo.

dus zo heel slecht vind ik je keuze niet

het karakter schilt natuurlijk per paard

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:31

rienne schreef:
ik heb vorig jaar mijn eerste merrieveulen gekocht met mijn vriend en een 18-jarige merrie en die speelden ook samen moet er wel bij zeggen dat dit een verstandige keuze is omdat dit veulen te veel pit had en een eigen wil! en mede dankzij onze oude pony heeft zij nu een rustiger karakter. en nu staat ze samen met ons gespeende veulen en wordt steeds weer brutaler (denkt dat ze alles kan en mag) en dus ook gericht trappen en zo.

dus zo heel slecht vind ik je keuze niet

het karakter schilt natuurlijk per paard

Ben het met je eens, mijn hengstveulen staat bij een ruin van 19 jaar en dat gaat echt super goed. Die van mij
had ook teveel pit en was dominant, maar hij is nu echt veel makkelijker geworden! Samen spelen ze wat af!
Ik denk dat het goed is als je veulen opgroeit met leeftijdsgenootjes, maar ik denk dat het ook niet verkeerd is als
ze opgroeien met een ouder paard die hem/haar opvoedt. Heb echt niet het idee dat die van mij iets mist. Hij is vrolijk,
speelt met de oudere ruin en doet lekker gek en is erg sociaal naar andere paarden. :D