Vraag hoe leren voetjes geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daphneM

Vraag hoe leren voetjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 09:19

Hoihoi

Ik heb een veulen gekocht van bijna 6 maand, en mag dus over 3 weken bij zijn moeder weg.

Er is nog helemaal niks mee gedaan, kent geen borstel, voetjes geven, echt niks!.
Alleen mee lopen met zijn moeder aan een halstertouw.
Opzich helemaal geen probleem!.

Maar aangezien zijn hoefjes groeien, en toch de bekapping er aan zit te komen, wil ik hem zijn voeten geven toch wel leren!.

Ik heb het niet geprobeerd! maar wil toch graag weten, hoe ik dit met een groot fries veulen kan leren, zonder dat hij mij een mep verkoopt.? :D

Wil toch dat hij met een gerustelling bij de hoefsmid komt, en dat alles met rust gedaan word, en geen angst krijgt voor de hoefsmid omdat hij "ineens" voetjes moet geven. :D

Weet iemand hoe je makkelijk, snel en toch met rust je dit kunt leren
*Snel* is omdat hij toch binnenkort naar de Hoefsmid moet. ;)

Gr daphne

Fantast

Re: Vraag hoe leren voetjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:25

Ik heb gewoon het voetje gevraagd, door druk tegen het schouder te brengen en hierbij een comando te geven. Mijn vriend steunde het veulen aan de ander zijde zodat ze niet om zou vallen. De eerste keer het voetje omhoog en weer op de grond, goed belonen.. Het voetje geleidelijk langer omhoog houden.

Mijn veulen deed het zo goe dat de hoefsmid de eerste keer gratis was. Hij hadnog nooit zo'n braaf veulen gezien :D

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 09:31

Fantast: Haha echt! wat een leuke beloning van de Hoefdsmid!

Ben voornamelijk voor de achterbenen wat voorzichtiger!.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:33

Leer het veulen eerst op een rustige manier dat het overal wordt aangeraakt door mensenhanden. Lekker kriebelend het hele lichaam betasten. Als hij aangeeft dat het hem te griezelig wordt bij de achterbenen en je vindt dit zelf ook wat eng kun je daarvoor een stokje nemen met een doek eromheen gewikkeld zodat het zacht aanvoelt en tast je daarmee de achterbenen af.
Zelf tegen/naast het veulen blijven staan zodat je niet in de vuurlinie komt :D
Als hij dan een keer mept uit onzekerheid sta je er tenminste niet met je hoofd bij.
Zolang hij ontspant beloon je hem steeds maar weer en kun je een stukje verder gaan.

Uiteindelijk tik je tegen een voorvoetje, drukt het veulen een klein beetje op z'n andere voorvoet qua gewicht en tilt het voetje op maar zet hem direct weer neer omdat het veulen eerst moet leren z'n balans te vinden op 3 benen. Als je de voet te lang optilt wordt hij mss bang of verliest z'n balans.
Lukt dat, houd het voetje dan steeds een tel langer vast.

Door steeds een tikje te geven met bijv. het commando 'voetje' leert hij er op te anticiperen en zal hij leren dat hij bij een tikje en/of commando z'n voet optilt.

Clickertraining is erg leuk voor dit soort dingen :j

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 09:38

Ranna: Ik doe inderdaad ook clicker training bij mijn Jaarling fries, en die is daar echt op veranderd! maar die kende iets qua voetjes!.

En dat ben ik gaan uitbreiden!..

Ik ga hier mee aan de slag, en die stok met een doek is een goeie, wil inderdaad ook dat hij eerst de borstel kent! kriebelen etc etc..

Dan zijn de hoefjes voor 1 x maar extreem lang, maar dan is alles wel met rust gebeurd.

Bedankt! :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:41

Geef van te voren ook aan bij je hoefsmid dat het een dier is dat nog niks kent. Dan kan hij/zij daar rekening mee houden! Anders heb je kans dat het sneller moet dan dat jij zou willen. Meeste hoefsmeden zijn trouwens erg goed in uitleggen hoe je dit bij je veulen aan kan pakken en kunnen goede tips en trucs geven.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 09:43

Troi: Dat ga ik zeker doen!. Dankje

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:48

We hebben een paar jaar terug zelf een 8 maand oud veulen gekocht dat ook niets kende. De hoefsmid was wel een paar keer geweest maar dan werd hij met 2 personen bekapt.
Maar ik werk alleen met hem dus het eerste wat ik hem heb geleerd was voetjes opgeven. Hij vond het geven van z'n achterbenen ook heel eng en sloeg herhaaldelijk uit. Omdat ik met een zachte stok werkte was dat geen probleem.
Ging steeds weer met de stok via z'n bil naar beneden totdat hij het heel normaal vond.
Mijn man heeft jaren terug eens een niet te dikke ijzeren buis gebogen zodat ik daarmee de achtervoeten naar voren kan halen. De buis is omkleedt met van dat zachte isolatiespul wat je om verwarmingsbuizen e.d. kunt doen.

Ik haalde heel kort een achtervoet naar voren en liet hem direct weer los.
Hij moest nl wel snappen dat hij z'n voet terugkreeg en ik niet van plan was hem 3 weken vast te houden.
Dat heb ik uitgebreid totdat hij helemaal ontspande en mij rustig zijn voet naar voren liet halen.

Toen ik z'n achterbenen optilde wist hij niet wat te doen met z'n gewicht en leek het hem logisch dat hij dan maar op mij ging zitten aangezien ik z'n voet vast had.
Daar was ik niet echt blij mee, zoals je je mss kunt voorstellen en toen heb ik hem geleerd z'n achtervoeten in ruststand te zetten.
Dan is het gewicht al op het andere been en kan hij zonder problemen zijn voet geven zonder uit balans te raken en zich genoodzaakt ziet mij als stoel te gebruiken. :D

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 09:52

Ranna: ja dat is inderdaad echt een prefecte manier om het te proberen, ik ga mijn vader vragen om zo'n buis achtig ding te maken, en ga hier zeker mee aan de gang!..Super, zo kan ik( heb zelf een steun) met die stan zijn voet omhoog en naar voren halen, en die op zo'n steun zetten, (Na dat hij de rest kent natuurlijk) Maar zo kan ik het wel uitbouwen toch?

super idee!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:54

Maak de boog niet te klein want dan blijft de boel hangen als je hem om de voet hebt en het veulen uit onzekerheid mss toch eens uithaalt. ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 09:56

Ranna: Oke, zou hier rekening mee houden! Echt een goeie tip! die had ik zelf niet verzonnen hoor Whaha..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:58

Mijn vroegere hoefsmid gebruikte nooit een standaard bij veulens. Dat kwam later pas als ze meer gewend waren aan vanalles. Hij pakt het voetje, hurkte zodat dat vertrouwd was en zette het voetje dan op z'n knie.
Maar weet natuurlijk niet wat jou hoefsmid doet.
De hoefsmid komt hier al jaren niet meer omdat ik het zelf doe maar ik heb hem er wel eens bijgehaald om te checken of ik goed bezig was.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 10:07

Ranna: Ja dat is inderdaad ook verstandig!..
Ik ga hier mee aan de slag!
Thnx

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:23

wat wel goed werkt is met je blote handen het veulen te gaan aaien.
overal langs en dus ook via het bovenbeen naar beneden toe.
word hij onrustig ga je met je hand terug naar het punt waar hij wle rustig was.
eerst maar es leren wennen aan aanraking en het voetje geven komt later wel vind ik.

eigenlijk doe ik hetzelfde als fantast doet en ranna

als hij er aan gewent is dat jij met je handen rustig langs het been op en neer gaat dan kun je voetje vragen.
ik ga er dan naast staan,dus met mijn kont een beetje tegen de schouder zodat ze het gewicht overbengen op het andere been en til dan het voetje op en zeg ook duidelijk "voetje"
commando is ze heel snel aan te leren,na enkele keren leg je je hand op de kogel,zeg voetje en ze tillen het al op.

flink oefenen en dan komt het wel goed.
een hoefsmid is toch vaak wat eng voor ze, vreemd iemand die ook nog van alles van ze wil