Kuddeleider zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DreamAngel

Kuddeleider zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 18:12

Ik heb een vraag over het kuddeleider zijn, als je namelijk je paard kan laten bewegen ben jij de leider, en als het paard jou nou zomaar omver duwt dan is hij het eigenlijk.Maar wat moet je dan doen?
Hem een klap geeven, of schreeuwen? Dat lijkt mij niet de beste manier...
Want een paard vind je aardig als je duidelijke grenzen heeft, hij vind het niet alleen leuk nals je alles toelaat of juist niks, dus hoe kun je dat duidelijk maken?

Olikea

Re: Kuddeleider zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:34

Ik denk niet dat schreeuwen of slaan de manier is om je paardje uit je persoonlijke ruimte te houden.
Ik heb mijn pony gewoon steeds achteruit weg gezet.
En blijven volhouden.. dat kan best een poosje duren voor ze het snappen.
Na een tijdje hebben ze wel door dat het geen zin heeft om zo dicht bij je te komen.

Misschien is er een volwassene bij je op stal die je daar mee kan helpen.

amyz

Re: Kuddeleider zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:38

Ik zet ze altijd los in de bak en zorg ervoor dat ze ook zonder touwtje braaf volgen... T is geen join-up hoor, ook geen flauw idee hoe ik het altijd maar weer voor elkaar krijg... Maar slaan of schreeuwen? No way. Mijn pony is mn beste vriendje, dat weet ie donders goed getuige de verwijtende blikken die ik nogal eens krijg als ik m op zn plaats zet (serieus, hij kan zo kijken dak me 2 dagen schuldig voel hahaha) maar ook onder vrienden is er een rangorde. En ik ben de baas.

Maar simpelste is idd om te beginnen met netjes volgen en stilstaan zonder een hoop getrek aan t halstertouw én inderdaad achteruit zetten als ie te dicht in jouw persoonlijke ruimte komt.