Cijfer voor houding en zit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Cijfer voor houding en zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 15:23

Hallo,

Omdat je voor dit onderdeel eigenlijk alleen commentaar krijgt als er iets aan je houding schort of als je buitengewoon netjes zit vraag ik me af hoe de juryleden op bokt dit beoordelen.

Ook verschilt dit cijfer soms erg per jury terwijl je houding en zit in een week toch meestal wel constant blijven. Wanneer geef je een 8 ipv een 7? Welke fout vindt je het plaatje het meest verstoren?

Ik ben erg benieuwd wat jullie persoonlijk belangrijk vinden en hoe streng jullie zijn. :)

kleinvosje

Re: Cijfer voor houding en zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:19

Als je je paard of pony niet in de weg zit, netjes rechtop en een goede hand- en beenhouding hebt, heb je als snel een 7 te pakken. Het hangt mijns inziens ook samen met het gaan van je paard, moet je bijvoorbeeld erg veel moeite doen om hem actief voorwaarts te houden, dan heb je eigenlijk als vanzelf al een onrustiger onderbeen. Is je paard erg gespannen en reageer jij daarop door gespannen te gaan zitten, heeft dat ook invloed op het cijfer.
Ik heb zelf een keer een 8 en een 7 gehad van dezelfde jury op dezelfde dag. Bij de proef met de 8 liep mijn paard erg lekker en zonder super veel spanning, ik kon goed blijven zitten. Bij de proef met de 7 schrok mijn paard waardoor ik zelf wat spanning opbouwde en voorover ging zitten...

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:06

Toch vind ik het soms wel vreemd. bij de ene proef een 5 en bij de ander een 8, terwijl je zo ongeveer hetzelfde zit..

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:10

Ik ben ook wel benieuwd,
mijn lesklant kreeg gisteren namelijk een 3 op haar houding en zit in de L1.....
Ik leer al mijn lesklanten om keurig stil met hun handen te zitten, contact te houden met de mond, mee te veren en te wachten tot de pony zelf nageeft. Verder rijd ze de pony keurig recht en zit ze er best mooi op..
Een 3... Dan zit je toch haast ondersteboven en achterover op je paard... ????
Dit is ze
Afbeelding

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:49

Een 3? Weet je zeker dat dat er stond? Dan was ik toch even uitleg gaan vragen bij die jury...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:48

@mychamp, stond er nog commentaar bij?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:52

Een 3?Dan moet je wel heel slecht zitten!
Maar van deze foto(wat natuurlijk een moment opname is)kan ik nu niet veel meer maken dan een 6.
Een 8,daar moet de ruiter wel heel mooi in balans en stil voor zitten!
Doe je dat nog eens een beetje extra mooi,dan kun je een 9 verdienen.
Bij de jurycursus hadden wij iemand die heel mooi zat.Die wilde ik graag een 9 geven.,maar we moesten met 2 punten geven en mijn medecursiste vond een 8 wel al hoog genoeg...

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:40

Er stond verder bij dit punt geen commentaar, dus ik ben echt verbijsterd.

Wel stond er op de proef dat de pony meer over de rug moet lopen, moet meer dalen in de hals, terwijl ik het daar absoluut niet mee eens ben. De pony liep keurig aan elkaar en kwam vanuit een voorwaartse draf vanuit de achterhand mooi in de oprichting. Ik vind het vreemd dat deze jury dan wil dat de pony meer daling laat zien in de hals. De amazone rijd namelijk wel op deze manier los, vanuit de schoft omhoog, schoft hoogste punt en vanuit deze houding steeds meer activeren naar de oprichting.

Ze moet inderdaad nog wat leren in haar zitten, maar ze volgt mooi en zit met haar handen voor een 11 jarige behoorlijk stil, af en toe duikt ze nog wat in elkaar, maar voor de rest vind ik dat ze niet belabberd zit ofzo.

mirellylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:30

denise ik ben al 12 :o <3

ik snap ook niet waarom ik een 3 kreeg ;(

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:09

Een 3 is absurd, die heb ik in ieder geval nog nooit uitgedeeld!

Ik let op een nette, rustige zit, rustige hand en rustige onderbenen en dan heb je gewoon een 7. Zit iemand er zo keurig op dat ik niet eens zie dat ze een hulp geeft, is die 8 snel binnen!

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:12

misschien had de schrijver een foutje gemaakt? want een 3 is wel erg laag, die heb ik ook nog nooit gegeven voor houding en zit

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:01

Een 3 slaat nergens op,

laatst heb ik een topic geopend met een filmpje van mij en mijn paard, het is nog net geen reltopic geworden.
De commentaren waren niet van de lucht.

Terwijl ik op mijn protocollen eigenlijk altijd een 7 heb en zelden lager.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:34

voor een 3 was ik wel verhaal gaan halen..
dat heb ik nog nooit uitgedeeld..

kan me wel voorstellen als de ruiter erg scheef zit en het paard steeds herhaarlijk stoort in zn doen en laten dat je een wat lager cijfer geeft

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:37

Achteraf kan je er helaas weinig aan doen, maar op de wedstrijd zelf was ik zeker naar de jury toegelopen, als het commentaar niet strookte met het cijfer.

Laatst heb ik (als schrijver) een 4 gegeven voor houding en zit in het ZZ-Licht :oo De jury heeft hier persoonlijk een heel verhaal bijgeschreven op de achterkant van het protocol waarom de amazone de 4 had gekregen.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:43

Mootje schreef:
Achteraf kan je er helaas weinig aan doen, maar op de wedstrijd zelf was ik zeker naar de jury toegelopen, als het commentaar niet strookte met het cijfer.

Laatst heb ik (als schrijver) een 4 gegeven voor houding en zit in het ZZ-Licht :oo De jury heeft hier persoonlijk een heel verhaal bijgeschreven op de achterkant van het protocol waarom de amazone de 4 had gekregen.

Vind sowiso wel als je lage punten geeft je er even bij moet zetten waarom..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:17

Mootje schreef:

Dan nog mogen ze er niets meer aan doen. Er staat duidelijk in de reglementen dat er tegen de beoordeling van de jury geen protest gemaakt kan worden. Je kunt inderdaad wel om uitleg vragen, maar ze mogen het cijfer niet meer veranderen als ze dat zouden willen...