Paard nieuw bij een kudde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard nieuw bij een kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:33

Hoi,

Sinds zaterdag staat mijn paard op de manege hier in de buurt. Hier hebben ze meerdere mogelijkheden als het om weide gang gaat. Onze voorkeur gaat uit naar zo veel mogelijk. De mogelijkheid die je dan heb is 24/7 in de zomer en van 9 tot 3 in de winter. Dit is dan bij de grote kudde (bestaand uit ong. 15 manege pony's en een paar eigen). Nu willen wij hem daar graag bij hebben. Maar deze kudde is wel écht een kudde. Dus word mijn paard niet zomaar opgenomen. Afgelopen zaterdag heeft hij ong. 3 uur er bij gestaan. Hij heeft toen flink wat trappen en beten gehad. Maar dat zal er wel bijhoren denk ik? Hoe kan ik nou zorgen dat hij het makkelijkst word opgenomen in de kudde (of iig niet meer getrapt). Gewoon er bij zetten en laten staan. Of juist er bij en na een paar uur er weer af? juist s'avonds of overdag?

Zelf heb ik er absoluut geen ervaring mee. Dus misschien heeft iemand hier nog tips?

Groetjes Nina,

Ps. Het gaat hier om een 6 jarige ruin. Die 3 jaar alleen heeft gestaan. Tijdens zijn eerste ontmoeting met de andere, werd hij eerst wat rond gejaagd en vervolgens door 2 ruinen(dacht ik) van de rest "afgeschermd"

melle_odet

Re: Paard nieuw bij een kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:38

kun je hem niet eerst in een weitje ernaast zetten, zodat ze aan elkaar kunnen wennen over een draadje.
zo niet zou ik hem er gewoon in zetten, zo is dat bij mijn vorige stal altijd gedaan,
het is dan even een paar dagen wat onrustig en daarna is het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:39

melle_odet schreef:
kun je hem niet eerst in een weitje ernaast zetten, zodat ze aan elkaar kunnen wennen over een draadje.
zo niet zou ik hem er gewoon in zetten, zo is dat bij mijn vorige stal altijd gedaan,
het is dan even een paar dagen wat onrustig en daarna is het prima.

Wei er naast is geen optie. Maar er gewoon bij zetten en hopen op niet te veel schade?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:40

Precies, eerst een paar dagen apart houden maar wel laten snuffen, daarna pas erbij zetten!

Oh, dat is geen optie zie ik. Misschien eerst even met een ander alleen op de wei zetten, zodat hij in ieder geval een vriendje maakt?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:42

Je zou hem eerst met het losertje van de kudde kunnen laten staan in bijv. de padddock, en er dan steeds een "hoger" paard erbij te zetten tot je hem uiteindelijk met de alfa kan laten staan.

Als hij zo alle paarden individueel kent uit de kudde heb je een grote kans dat hij gewoon opgenomen wordt en er nog een paar vriendjes aan overhoudt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:42

denice schreef:
Precies, eerst een paar dagen apart houden maar wel laten snuffen, daarna pas erbij zetten!

Oh, dat is geen optie zie ik. Misschien eerst even met een ander alleen op de wei zetten, zodat hij in ieder geval een vriendje maakt?

Het probleem is dat het gewoon manege paarden zijn. Dus ik niet zomaar 1 er uit kan halen. Maar misschien dat ik iets kan regelen met 1 van de eigenaren van de eigen pony's. (het paard waar ik nu aan denk is alleen wel 1 van de hoogste van de kudde..)
Dat ga ik even overleggen straks!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:54

je merkt het snel genoeg als het echt niet werkt en dan kun je ze alsnog uit elkaar halen..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 04:27

Als je een nieuw paard bij een bestaande kudde gooit zal het altijd even knokken zijn. Is een kwestie van de rangorde bepalen. Het is een rot gezicht maar zolang het niet echt uit de hand loopt (leest dat je paard praktisch dood getrapt wordt of door de draad heen gejaagd wordt) zou ik gewoon even doorbijten.

Wij hadden in het begin ook wisselende kuddes, de eerste paar dagen was altijd onrust maar zodra ze allemaal een plekje hebben gevonden keert de rust weer terug.
Ik heb eenmaal gehad dat mijn merrie continue door een ruin opgejaagd werd ,zelfs zo erg dat ze door de draad heen ging en in blinde paniek was, en toen hebben we ze uit elkaar gehaald en is de rust weer teruggekomen.

Meest ideale zou natuurlijk zijn als je ze een aantal dagen met een draadje er tussen aan elkaar kan laten wennen, maar niet iedereen heeft deze mogelijkheid.
Zolang de wei maar groot genoeg is zodat je paard de ruimte heeft om weg te rennen en afstand te nemen van de rest

Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:21

Gister heb ik hem weer bij de kudde gezet. Dit ging vrij goed. En gister avond ook weer. Dus ik ga zo even kijken hoe het met hem gaat. Hij heeft namelijk de hele nacht buiten gestaan met de kudde