paard scheren dat overdag buiten loopt ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Livito

paard scheren dat overdag buiten loopt ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 21:53

Hoi bokkers,

omdat ik toch best aan het twijvelen ben , ik scheer mijn paard sinds vorig jaar .
toen stond hij nog overdag binnen , en hadden we een binnenbak om in te rijden .
nu heb ik de perfecte stal , waar hij overdag hele dagen buiten komt het hele jaar door en snachts op stal en we hebben alleen een buitenbak.
nu zit hij toch alweer best dik in het haar , duut het best lang voor hij droog is , en na een les echt kledder nat .
ik wil hem eigenlijk heel graag scheren , maar zit dan ook weer te denken of het niet te koud zou zijn omdat ie in de winter overdag buiten is .
wat zouden jullie doen ? :+

sorry als het hier verkeerd staat
& ik heb ook gezocht via de zoekfunctie kon er alleen niet echt veel wijzer van worden :o

Simbaa

Re: paard scheren dat overdag buiten loopt ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:55

Kan je hem niet gewoon een deken op doen als je hem geschoren hebt?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 21:56

Fleur_V schreef:
Kan je hem niet gewoon een deken op doen als je hem geschoren hebt?

een deken heeft ie zowiezo op , zou wel zielig zijn als ik zn vacht eraf haal en er geen deken op leg :+

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:57

Kan prima hoor. Moet je alleen een dikkere deken opgooien.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 21:58

Prutsmuts schreef:
Kan prima hoor. Moet je alleen een dikkere deken opgooien.

klopt , wou zowiezo de all in one kopen ,
en met die erge vries periode een 200 onderdeken eronder .

heb gewoon even wat zekerheid nodig van mensen die het zeg maar zelf ook hebben . :+

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:00

Je kunt er ook altijd nog voor kiezen om een model te scheren :)
Maar helemaal scheren lijkt me ook geen probleem, zolang hij gewoon een lekkere dikke deken op heeft.

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:01

Mijn pony is al 2 weken geschoren en die loopt ook overdag buiten. Dat doen veel mensen hoor. Dus gewoon scheren, dek op en lekker het land op!

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:37

Scheren en daarna deken op doen, geen probleem.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:46

tot een temperatuur van ongeveer -4 gaan de paarden bij ons buiten en die zijn ook geschoren. Gewoon een lekker dik deken op dan!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:19

Ik scheer 2 x per jaar. 1 keer helemaal en e tweede keer laat ik aan de bovenkant wat haar staan. Een dekentje zeg maar. Daarmee red ik me prima. Ze staan ook overdag in het land, ook met die sneeuw van vorig jaar geen probleem gehad. Had toen zelfs geen hals op.
Dat dekenmodel is niet het allermooiste wat er is maar ik vind het in combinatie met alleen een buitenbak en regelmatig een buitenrit wel een uitkomst.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:21

Hoe veel grams gooien jullie na het scheren ongeveer op? Poown wordt vrijdag geschoren en heeft tot nu toe onder een ongevoerde regendeken gestaan, maar moet er na het scheren dan een dikkere deken op?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:23

ahum, die van mij staat nu zonder deken buiten.
Met een temp boven de 20 graden hoeft er wat mij betreft niet perse een deken op.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:30

Die van mij is afgelopen zaterdag geschoren en die smelt nu onder een 0 grams.
Op stal staat hij zonder snachts, en als het zo warm is als nu gaat hij ook in zn blote kont de wei op.
In de winter staat hij ook een hele dag buiten en staat hij onder een 300 grams.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:35

mwoh die van mij was gisteren voor t eerst een ietsiepietsie vochtig maar met de andere warme najaarsdagen was ie niks warmer onder zn deken..

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:35

Ik scheer mijn ene paard minimaal 2 keer per jaar en hij loopt 24/7 buiten. Hji heeft wel altijd de mogelijkheid om op stal te staan, maar doet dit zelden. Hij staat onder 2 goede dekens, waarvan 1 met losse hals, dus als het echt koud is krijgt hij de hals ook nog om. En hij doet het daar prima mee. Mijn andere paard stond overdag wel buiten en 's nachts binnen wanneer ze geschoren was en ook dat ging goed met 2 dekens op wanneer het echt koud was.
Dus het zou geen probleem moeten zijn ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:36

Gewoon scheren en lekker de weide op in de winter, geen probleem met de juiste deken!
Mijn paard is ook geschoren en loopt ook gewoon 's winters iedere dag buiten, hoe koud het ook is. Wel met een goede waterdichte deken met de juiste dikte uiteraard.

Wat ik alleen niet doe is de benen scheren. Hier komen ze namelijk ook buiten als er bijvoorbeeld sneeuw ligt en dan vind ik geschoren beentjes niet zo geslaagd.

Overigens staat mijn geschoren paard met deze temperaturen (20 graden +) overdag gewoon zonder deken op de weide en 's nachts met een 100 grams deken. Meer is nu echt nog niet nodig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:38

Wat ook ontzettend goed werkt is alleen de borst en de onderkant van de hals scheren en dan zonder deken naar buiten. Ze krijgen het met rijden niet te warm en hebben niet een -bewegingsbeperkende- deken op.

Zo loopt mijn paard er 's winter bij, en ze heeft het ECHT niet koud
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 05-10-10 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Liv80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:39

Aanvulling op Vjestagirl.
Ik haal ook nog een lijn vanaf zijn borst tot aan zijn flank er uit.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:44

Ik scheer mijn paard al een paar jaar en hij komt elke dag minimaal 8 uur buiten.
Hij is 2 weken geleden geschoren en gisteren en vandaag heeft hij zelfs helemaal geen deken op overdag.
Veels te warm.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:56

ik had vorig jaar mijn geschoren paard er bij -15°C ook nog enkele uren/dag buiten...

wel krijgt die van mij eenmaal geschoren een winterdeken met hals (370grams) en zodra de temperaturen overdag amper 0°C halen dan gaat er een 150grams staldeken onder. en blijven de bovendeurtjes van de stallendicht waardoor het echt wel warm is op stal (10°C bij een buitentemp van -15°C)