een wedstrijd dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

N_jumping

een wedstrijd dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 22:24

Hallo,

ik ga de 31ste voor de eerste keer officieel starten met mijn 4jarige.
mij vraag is hoe gaat zown dag precies als je 2 proeven rijd en hoe gaat dat met de prijsuitreikind enzo.

ik zou met wat uitleg heel erg geholpen zijn.

alvast bedankt ;)

greetz

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:56

Nou even als voorbeeldje:

Morgen moet ik om half 10 starten de 1e proef. Dan ben ik daar om half 9 en ga ik
mij eerst aanmelden en betalen bij het secretariaat. Dan nog even een borstel over mijn
paard en haar voopluk vlechten. Dan opzadelen en inrijden ongeveer een halfuurtje.

Dan dus die 2 proeven rijden. Dan goed uitstappen en de prijsuitreiking afwachten.
Paard gaat dan alvast op de trailer. De prijsuitreiking in de kantine van de manege.
Dan coupons mee en naar huis :D

Zoiets?

N_jumping

Re: een wedstrijd dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 07:04

bedankt uhm en die 2preoven zijn dltijd achter elkaar?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 07:10

Dat kun je zien op de startlijst ;)

Outdoor is dat wel altijd zo, maar indoor is het vaak in groepjes

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:52

heej N_jumping. Ik heb vrijdagavond mijn eerste wedstrijd gehad met mijn net 5 jarige. Ik moest om 19.50 starten en zat om ca. 19.30 op het paard. We zijn om 18.00 thuis weggegaan (het was ca. 30 km) en dat bleek geen overbodige luxe, want ja hoor, we kwamen in de file. Waren zo rond 18.50 op de plaats van bestemming. Toen bleek er nog een vlechtje los te zitten bij mijn paard, dus zo zie je maar, allemaal onverwachte dingetjes.... ;-) Ik had mezelf voorgenomen dat ik zo'n 20 minuten wilde losrijden omdat ik weet dat mijn merrie dan lekker ontspannen is. Mijn instructeur was mee, zij gaf al aan dat je ongeveer een uurtje voor je proef aanwezig moet zijn (melden bij het secretariaat e.d., paard even rond laten kijken etc.). Succes !

Ik was de laatste van de poule, dus had direct aansluitend de prijsuitreiking. Alle andere amazones waren al binnen in de kantine van de manege en het wachten was op mij (ha ha !) want ik moest mijn paard eerst in de trailer zetten. En toen weer lekker naar huis en stal. Rond 21.30 thuis.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:19

Complete fictieve wedstrijddag ten huize Urielle:

Avond van te voren, alle tuig poetsen, laarzen poetsen en alles in de auto. Ik ben een enorme chaoot dus ik probeer geordend te beginnen met in een deel van de auto de spullen voor het paard/de paarden en in een deel van de auto alles van de ruiter.
Eerste keren is het fijn om met een lijstje te werken (voorbeelden op Bokt) zodat je niks vergeet.

Ik neem 's ochtends een uur om mezelf te douchen, op te maken, haren netjes in een knot, rijkleding aan en daarover een andere set kleren die makkelijk uitgaat en vies mogen worden en niet veel vuil of water doorlaten.

Reistijd naar stal (altijd ruimer incalculeren, voor het geval je iets vergeet, je auto wil niet starten of je wordt bij een politiecontrole aan de kant gezet... echt, je kunt het zo gek niet bedenken of het overkomt je en meestal juist als je al laat bent!)

Op stal je paard voeren. Terwijl hij eet, trailer aankoppelen, hooinet erin, spullen klaarleggen bij de poetsplaats die je nog nodig hebt.

Bij een onervaren paard reken ik anderhalf uur voor wassen en vlechten, voor het geval ze druk worden van je eigen spanning en beginnen te wandelen onder het vlechten. Ik was eerst, zet ze onder het solarium en terwijl ze daaronder drogen vlecht ik in. Net halster aan, showdeken op en transportbescherming om en laden. Als je paard al veel mee is geweest om elders te trainen of buiten te rijden, weet je wel hoe hij laadt. Zo niet: ruim de tijd nemen, je zult de eerste niet zijn die twee uur gefrustreerd afwisselend naar je horloge en naar de trailerklep staat te kijken.

Reistijd naar het concours. Ook weer ruimer plannen. Als je een chauffeur hebt vind ik het zelf prettig om in de auto nog de proeven door te lezen. Ik breng mezelf ook graag in de juiste stemming met bepaalde muziek, die me zelfverzekerd en doortastend maakt.

Minimaal een uur op voorhand aanwezig, ik neem anderhalf uur.

Naar het secretariaat om te betalen of alleen te melden dat je er bent als er al betaald is. Gelijk even vragen of er uitvallers zijn en als je achterin een rubriek zit, of hij tot dusver in- of uitloopt. Onderweg naar het secretariaat kijk ik altijd even waar de ringen zijn, waar je los moet rijden, hoe je handig van het een naar het ander rijdt, of er kijkerige dingen onderweg zijn, of er gaten in de bodem zitten en noem maar op. Meestal heb je nog wel tijd om iets te drinken, als je daar met rijden geen last van krijgt.

Ik zadel met een onervaren paard een dik uur op voorhand op, zodat ik er drie kwartier op kan zitten, tenzij dat ik weet dat ze nog geen conditie hebben. Ze zijn op wedstrijd anders dan thuis en ik vind het prettig als het paard de tijd heeft om te acclimatiseren. Misschien zit dat tussen mijn oren, maar ik vind het fijn.

Als er een ringmeester is of een omroepsysteem wordt je opgeroepen, anders moet je voorlezer in de gaten houden wanneer je moet starten. Tien minuten op voorhand de bescherming eraf en dan nog net even je paard scherp aan de hulpen zetten, wat overgangen rijden, zodat je weet dat het paard er met zijn hoofd bij is.

Naar de ring stappen. Soms mag je op een voorstuk nog even wat rijden, dan kan je paard wat kijken. Bij de een werkt dat fijn, bij de ander niet, dat is uitproberen. Galopperen op het voorstuk wordt door de ruiter in de ring niet gewaardeerd trouwens en het is fijn als je wat afstand houdt als ze net langs je moeten halthouden oid.

Je rijdt je proef, soms mag je gelijk door naar de tweede, soms moet je weer terug naar het losrijterrein, soms kun je op het voorstuk nog wat rijden en wachten. Dat kijk ik af van degene die voor me aan het rijden was of ik vraag het de ringmeester.

Tweede proef, erna wat uitstappen. Op een krap binnenconcours doe ik dat buiten met een uitrijdekentje erover. Het is echt heel irritant als je niet goed kunt losrijden omdat iedereen aan het stappen is dus dat doe ik ook een ander niet aan.

Dan met een zweetdeken erop de trailer erop. Nog even wat worteltjes geven of het middagvoer, een vol hooinet ophangen, gelegenheid geven om wat te drinken, laarzen uitdoen en weer oppoetsen voor de volgende keer, even wassen, deo-en en een proper shirt aan, haar kammen en/of pet over je caphaar, make up herstellen,... Dan naar de kantine om wat te drinken en evt. te eten tot de prijsuitreiking begint. Dat wordt vanzelf met een microfoon gezegd. De coupons/protocollen worden erna op een tafel gelegd en dan kun je gaan knokken en zoeken om de jouwe uit te stapel te halen en daarna kun je naar huis en begint de ellende van spullen uitladen en opbergen en proberen alle vieze vlekken uit je witte spullen te wassen (of je knalt het eerst voor de nacht in een emmer biotex en kijkt de volgende dag wel)

Veel succes en vooral plezier.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:55

Wauw, wat een superverslag Urielle!

Zelfs nuttig voor ruiters die al wedstrijden rijden :D

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:41

Urielle schreef:
KNIP

Goed verslag. :D