Bang voor de zee/water, tips????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alice95x

Bang voor de zee/water, tips????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 21:10

Hallo,

Ik heb een probleem, of liever mijn paardl heeft een probleem! :Y)
Ze is vreselijk bang voor water!! en dan vooral bewegend water.
Op het strand is ze echt vreselijk bang voor de zee!!! de golven en het geluid, wat ik me nog enigszins kan voorstellen, maar ook zwinnen gaat ze echt niet door!!
ze gaat dan vreselijk snuiven, achteruit lopen, en keert het liefst op haar 'hakken' om, om er vandoor te gaan!! ze vindt het echt super eng,
Ze gaat alleen! (niet altijd) als ze vlak achter de kont van een ander paard loopt.
Ook plassen loopt ze het liefst met een grote boog omheen.
Aan de hand gaat ze vaak wel, als je tegen haar blijft praten, beetje meeleiden nz.
het is gewoon de angst dat er niemand bij haar is, alleen erop. en dat vertrouwt ze niet helemaal! Ook viaducten vindt ze als ik erop zit erg eng!
Hebben jullie tips??? en hoe opbouwen??

Heel erg bedankt alvast :D

Groetjes Alice!

Karin_deB

Re: Bang voor de zee/water, tips????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 06:54

Ik deed zelf altijd afstappen en dan mn merrie mee begeleiden het water in. Dit heb ik een aantal keren gedaan en daarna liep ze er met enige woordelijke begeleiding wel in. Mijn merrie had heel erg moeite met het feit dat ze mij niet kon 'zien'. Ze loopt namelijk wel gelijk achter me aan, maar ze vond dit eng als ik er op zat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:45

Alicehorses schreef:
Hebben jullie tips??? en hoe opbouwen??

Heel erg bedankt alvast :D

Groetjes Alice!

Er is maar een tip: gewoon heel erg veel en nog meer doen.
Het is een kwestie van ervaring en vertrouwen en die twee zaken krijg je alleen maar door het te doen, veel te doen, heel veel te doen en nog meer te doen.

toen ik mijn paard kreeg ging ze NIET DOOR WATER. Nu heb ik haar zover dat ze wel door een waterplas stapt, de rest komt dus ook wel, stug blijven oefenen :D

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:25

Ik ben bang dat ik het zelfde probleem ga krijgen :P
Mijn verzorgpaard is helemaal niet bang voor water, maar als het begint te klotsen of golven ineens wel...
Dus, ik volg dit topic ook even ;)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:04

Ik zou ook zeggen veel oefenen. Je zegt dat ze het wel aan de hand of achter een ander paard doet.
Kijk eens of je bijv. een "waterweek" kunt inlassen. Een week lang iedere dag (of zo vaak als je tijd hebt) met je paard in het water, aan de hand of achter een ander paard aan en altijd belonen als ze in het water staat. Heb je dit zo vaak gedaan dat je er gek van wordt, dan is het ongeveer tijd om het weer eens alleen te proberen ;)
Dezelfde dingen die je aan de hand zegt om haar erin te krijgen, ook zeggen als je erop zit, zodat ze de situatie zoveel mogelijk herkent.
Negatief gedrag (wegrennen en achteruitlopen) negeren. Rent ze weg, draai je haar om en ga je terug. Loopt ze achteruit laat je haar daarna gewoon weer vooruit lopen. Hopelijk merkt ze dan dat vluchten niets oplevert en dat het water juist positieve aandacht met zich meebrengt.
Ik raad je in ieder geval heel erg af om in dit soort situaties boos op je paard te worden/ haar het water in te slaan o.i.d. want dat zal het probleem alleen maar groter maken en haar angst bevestigen dat het water een akelige plek is om naartoe te gaan.

Heel veel succes! Er gaat wel veel tijd in zitten. Hou je ons van je vorderingen op de hoogte?

Mijn pony was trouwens als de dood voor viaducten tot ze erachter kwam dat er aan de andere kant lekker gras stond, nu wil ze er maar al te graag onderdoor om aan de andere kant even te lunchen. :D

Oh ja het wil ook nog wel eens helpen om je paard er schuin/opzij in te sturen i.p.v. recht, zodat ze het niet goed ziet en er "per ongeluk" met een voetje in komt te staan. Waarschijnlijk schrikt ze zich rot maar als jij haar met dat voetje in het water weet te houden en beloont dan is de stap naar nog een voetje in het water niet meer zo groot.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:29

iid veel oefenen. De mijne is in eerste instantie ook altijd bang (wil soms niet eens het strand op.... ) soms loop ik er naast en begeleid haar, soms achter haar vriendinnetje geplakt, en soms gaat ze zowaar ook helemaal allenig :-) (vooral verbaasd dan ;-) )

Maar met geduld en oefening zal het vast beter gaan!

beauu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:20

veel oefenen en proberen ga eens rijden aan het water zonder dat je erin gaat zo kan ze wennen aan het geluid.. daarna evt met een of meerdere andere paarden.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:12

Hier ook eerst een heel bange pony als het op water aankwam...

Toen het hier de afgelopen 2 weken vrij veel geregent had, ben ik met Nona in de buitenpiste gaan rijden...
Overal plassen, en kleinere plasjes water...

Eerst had ze zoiets van: "euh nee hoor vrouwtje... ik maak mijn voetjes niet nat"
Toen ben ik met haar aan de hand de piste ingegaan...
Ze keek me aan met een blik van "wow, we staan in het water, en toch zinken we niet..."
zo een 3-tal keer de piste rond en dan er weer op...

een goede 3 kwartier gereden, en op het eind gallopeerde ze vlot door de waterige piste...

Dit weekend, naar buiten geweest, en daar was ze nog wel kijkerig naar de plassen, na heel wat lieve woorden stapte ze er toch door.
Bij de draf en galop ontwijkt ze buiten nog steeds de plassen, maar ik merk vooruitgang.

Zoals hier al meer werd gezegd...

Geduld, en veel oefenen...

Veel Succes!

cybrdynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:16

En denk er aan om zelf ook je rubberen laarzen aan te hebben... Ik ging oefenen om door plassen heen te lopen, maar had dus de verkeerde schoenen aan.
Ik dacht, ik spring er overheen en dan mag mijn pony er doorheen. Nou, ze sprong me gewoon achterna.
Slecht voorbeeld doet slecht volgen :z

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:29

Ik sluit me aan bij wat mijn "voorgangers" hebben gezegd en wil daar nog een tip aan toevoegen.
Totdat je paard gewend is om de zee in te gaan kun je het beste daar de zee in gaan waar zandbanken liggen. Daar is de stroming minder sterk. Veel paarden vinden de stroming eng.
Succes!

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 18:06

harstikke bedankt voor de tips, Maar, ze is ook gewoon bang voor plassen, gewoon al het water.
Harstikke bedankt voor alle tips nogmaals.

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:36

Hey een heeeeeel bekend probleem ;)
Mijn eigenwijse pony wou het ook nooit...
ik ben in de warme zomer maanden zelf eerst het water in gegeaan en dan zij achter me aan, dit holp wel maar ze ging er nog zelf niet in als ik er op stapte...
toen later ging ik voorop het water in en iemand anders op de pony zitten, daar werd het ook een stuk beter van en heel vaak oefenen is ook handig!!
Waterplassen etc, is ze nog steeds 'bang' voor ze springt er over ja.. maar zwemmen wil ze wel !!
Succes er mee *D

ingebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:44

Je kunt eens proberen haar eerst te leiden door plassen, dan haar te leiden met jij naast haar op de hoogte van waar je normaal zou zitten, zodat zij eigenlijk als eerste loopt. Als je dit voor elkaar krijgt met geduld, zal ze moediger worden. Ze moet leren vertrouwen op jou, maar ook op zichzelf. Probeer haar eens zijwaarts de plas in te sturen met alleen haar voorvoeten of achtervoeten. En achteruit. Als ze haar angst voor plassen overwint, zal de stap naar groter water minder groot zijn. Succes!

LotteR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:57

Is het mischien een idee, dat als je samen met iemand anders rijd. Waarvan het paard niet bang ik voor water en diegene voor te laten gaan?
Mischien gaat ze dan uiteindelijk het andere paard volgen.
Succes!

lyzander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:46

Heeft je paard in het verleden toevallig slechte ervaringen met water gehad? (bijvoorbeeld in sloot gevallen).
Sluit me aan bij voorgaande tips. Babysteps, dus voorbeeld geven-leiden en nadat er gewenning en vertrouwen is pas stapjes zetten om dichter langs en door water heen te rijden. gl!