Leren laarzen of chaps, maten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Minette

Leren laarzen of chaps, maten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 14:48

Er zijn hier vast veel topics over, en ik heb er dan ook op gezocht, maar het zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Dus vandaar maar even een eigen topic...

Ik heb jarenlang gereden met rubberen rijlaarzen en simpele chaps, maar nu deze helemaal af zijn vind ik het toch wel eens tijd om een overstap te maken naar wat luxere laarzen of chaps.
Nou vraag ik me af, hoe weet je welke maten je nodig hebt? Ik ben naar de ruitersportzaak geweest vandaag, maar ze hadden daar niet een geschikte maat voor mij. Ze waren allemaal te lang, te kort, te breed, of te smal. Dus veel wijzer ben ik daar niet uit geworden.

Stel ik heb een leren rijlaars met hoogtemaat 48. Vanaf waar wordt die hoogtemaat dan gemeten? Is dat aan de achterkant of de buitenkant van de laars? En hoe meet ik mijn eigen maat dan op?
Ik heb gelezen dat je voor de kuitmaat het breedste punt van je kuit moet meten in ontspannen toestand, maar stel ik meet 35cm, moet ik dan precies maat 35 nemen of moet ik het beter wat ruimer nemen? Of verschilt dat erg per merk?

En hoe zit het met chaps? Heb je die ook in verschillende hoogtematen, of zijn het allemaal standaard verhoudingen? Hoe meet je welke maten je nodig hebt voor chaps?

Daarnaast ben ik nieuwsgierig wat jullie aan zouden raden voor een ruiter die dressuur rijdt, maar ook graag op buitenrit gaat of een sprongetje maakt: laarzen of chaps? Ik ben geen wedstrijdruiter, maar zou wel af en toe een wedstrijd willen gaan rijden in de toekomst.

Bij voorbaat dank!

Blabla1980

Re: Leren laarzen of chaps, maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:47

Ik heb leren laarzen geprobeerd maar chaps bevallen me toch beter omdat ik het gevoel heb dat ik beter de bewegingen van het paard voel aan mijn benen.
En het zit ook lekkerder.

Ik heb in de chaps maat xl en in de laars had ik een omtrek van 41 cm geloof ik..weet eerlijk gezegd niet meer precies hoe ik dat toen gemeten heb

De hoogte van de chaps heb ik nog nooit op gelet of je daar verschillen in hebt.

kamoesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:49

Mijn ervaring is dat de maten per merk erg kunnen verschillen en dat het een kwestie van passen is. Ik heb zelf nu rijlaarzen van leer van mondoni (fijne prijs) en dit waren de enige die me direct goed zaten. Ze bevallen prima. Ze hebben een rits aan de achterkant waardoor ze makkelijk aan en uit gaan. Te klein om de kuit is heel vervelend met rijden! Lekker van die kloppende kuiten!
Ik zweer zelf bij leren laarzen om te rijden.. chaps weet ik dan ook niet veel van af.

Minette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 23:43

Bedankt voor de reacties!

@ Blabla1980 - Van welk merk zijn jouw chaps? En draag je ze dan samen met jodhpurs? Ik neem aan dat jodhpurs met veters het beste zitten, maar die zitten qua prijs al gauw flink wat hoger... ik zou in ieder geval wel echt leren jodhpurs willen.

@ kamoesa - Mondoni, is dat het eigen merk van Divoza? Misschien zou ik daar toch maar eens heen moeten gaan, bij zo'n grote winkel moet toch wel een paar laarzen zijn die fijn zitten. Online bestellen of tweedehands kopen vind ik altijd nog risky, je weet nooit of ze goed zullen zitten. Bedankt voor het advies!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:06

Ze zijn van het merk ridepro die ik nu heb liggen en ik heb net ene paar gevoerd van het met HH besteld.

Ik draag ze idd met jodhpurs met veters, maar niet echt leer..wel waterdicht en ze zitten prima en zweten niet, en ik heb er maar 20 euro voor betaald

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:22

Ik heb supermooie chaps van Stivaleria Secchiari.
Ze hebben een mahonie kleur die perfect past bij mijn cordovan Ariat's.

Heb er geen foto's van maar heb even wat foto's opgezocht op internet.
http://www.mfselection.be/produits2.php?Id_cat=1

Ze zitten super en heb ze ook aan met springen op concours. Dit omdat ik met mijn laarzen veel minder gevoel heb en de zool daarvan ook veel gladder is.
Ik gebruik mijn Derby rijlaarzen alleen voor de dressuur.

wil je meer info? PB me!

NinaSavine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:46

Ik hebchaps en ik vind hetveelfijner, ik heb zebijhet springen en bij het dressuren aan. En ik koop noooit meer laarzen

Minette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 11:48

Dank voor de reacties!

Het lijkt erop dat chaps toch wel populair zijn... ik denk dat ik zelf ook voor de chaps ga, gezien ik vrij veelzijdig rijd en ik chaps vrijwel net zo mooi vind als laarzen. Hopelijk kunnen ze me in een andere ruitershop helpen met de maten, afgelopen keer was dat dus niet zo'n succes.

Minette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 22:55

Oké, ik ben vandaag naar Divoza geweest, en heb chaps en jodhpurs gekocht van Mondoni. De judhpurs zaten gelijk heel lekker, echt leren met veters.

Maar ik twijfel nog wel een beetje over de chaps... Ze zijn vrij klein. Volgens de verkoopster was een maat groter weer te groot, en daar was ik het ook wel mee eens. Stond niet bepaald mooi, helemaal gekreukt.

Nu is mijn vraag: lopen deze Mondoni chaps nog uit? Worden ze wijder/soepeler naarmate je ze langer draagt? Of kan ik ze beter ruilen? Ervaringen, iemand?
Het zijn de Mondoni Winsor premium chaps.

Ze staat wel heel mooi, dat wel...