Shet onder deken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Shet onder deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 10:26

Al jaren scheer ik mijn pony's, maarja, nu er 1 drachtig staat, wil ik niet scheren. Pony MOET nl in april onder de deken uit zijn.
Met mijn vorige pony heb ik het ooit 1x geprobeerd. Begin oktober onder de deken zetten in de hoop dat ze wat korter in het haar bleef.
Had compleet geen nut.
Hoe is jullie ervaring hiermee?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Shet onder deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:29

ik zou wel scheren, dat heb ik ook gedaan bij mijn drachtige merries.
Zeker omdat je er regelmatig wat mee doet en mee aan het rijden bent is het zonde om haar de hele winter al stil te zetten.
Je kan ook de borst en de plek van de singel scheren dan hoeven ze evt ook niet onder een deken maar kan je er wel mee werken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:34

Ik scheer ze zo dat ze zonder deken buiten kunnen blijven en dat er redelijk mee te werken is.

Ik scheer borst, van keel tot net voorbij de singel (dat word altijd zo'n vieze klittenboel) een brede strook.
Natuurlijk gaan ze wel zweten als je echt flink aan het werk ga. Maar het duurt langer voordat ze gaan zweten en ze zijn eerder weer droog (of iig droog genoeg om weer het land op te kunnen).

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:27

SMP -> SV

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 00:10

Gaat prima, scheren en drachtig.

Heb 2 jaar geleden mijn drachtige shet geschoren vanwege schurftmijt en met dikke vacht gewoon niet te behandelen was.
Pony was uitgerekend voor half april en half maart stond die alweer zonder deken.
Nou heb ik wel een pony die het niet snel koud heeft en op stal stond dus ook al snel de deken af kon.

kamoesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:07

Als ze op stal staan 'savonds licht wat langer aan laten kan soms helpen. Het aanmaken van een wintervacht heeft te maken met de lengte van de dagen (hoeveelheid daglicht) En dan ook onder een deken. Als dat niet helpt zou ik zelf een jachtpatroon scheren dan weet je zeker dat ze in april genoeg haar heeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 22:03

Ik heb ze dit jaar begin mei pas onder de deken vandaan gehaalt. Daarbij heb ik ook ervaring met een merrie die 5 weken te vroeg een levend veulen op de wereld zette.
ik ben niet op zoek naar alternatieven, pony wordt gewoon niet geschoren.
Ik vraag alleen of het nut heeft een deken op te doen tegen de haarvorming :)

jafotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:06

ik probeer het nu,
geen idee of het werkt...
ik hoor verhalen dat het bij shetlanders niet werkt,maar dat weet ik niet zeker eigenlijk.
ik laat mijn pony anders opscheren,maar de pony is dan ook niet drachtig

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:50

ik denk het niet, heb het jaren geprobeerd bij die van mij en uiteindelijk toch altijd nog geschoren omdat er niet meer mee te werken viel.
Het haar lag wel plat en misschien was het wel minder maar niet zo weinig dat ik ermee kon werken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:06

Deken had bij mijn pony's geen zin in lengte van vacht. Die groeit lekker door eronder met gevolg dat ze nat onder de deken vandaan komen. Nog veel slechter als dat je gewerkt heb en ze zijn nat.
kamoesa schreef:
Als ze op stal staan 'savonds licht wat langer aan laten kan soms helpen. Het aanmaken van een wintervacht heeft te maken met de lengte van de dagen (hoeveelheid daglicht) En dan ook onder een deken. Als dat niet helpt zou ik zelf een jachtpatroon scheren dan weet je zeker dat ze in april genoeg haar heeft.

Op mijn vorige stal stonden de pony's overdag in de wei en als ze binnen stonden altijd volop in het licht. Hielp geen donder en ik vond het alleen maar sneu voor ze dat ze nooit eens in het donker stonden