Paard bijt naar singel tijdens rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Paard bijt naar singel tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 20:06

Een van mijn fjorden heeft de neiging om tijdens het rijden te bijten naar de singel. Naast het feit dat het vervelend is, vraag ik me ook af waarom ze dat doet. Opvallend is wel dat ze altijd naar links hapt.

De singel is sowieso niet echt favoriet. Tijdens het opzadelen moet ik dat echt met beleid doen. Ze heeft dan ook een singel met elastiek. Het elastiek zit aan de linkerkant, misschien dat het daar iets mee te maken heeft?
Zadel (thorowgood) is overigens in augustus nog nagekeken.

Ze zal het niet voor de lol doen, maar waarom dan wel?

Vanky

Re: Paard bijt naar singel tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:09

heb je al eens een andere singel geprobeerd?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:10

Singel met maar aan 1 kant elastiek is ook niet zo'n goed idee. Als je al elastiek wilt gebruiken kun je beter singel doen met aan beide kanten elastiek, kun je on de beurt geheel gelijk aansingelen. Nu zal het altijd wat scheef trekken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:11

zit je paardje al dik in de vacht?
Wellicht zitten er haren klem onder de singel ofzo?
Ik zou het wel effe goed uitzoeken want het kan zo veel meer zijn dan de singel!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:13

Euh... Hapt naar links en het elastiek zit links... Lijkt mij dat het irriteert (haartjes ertussen of miss zelfs een beetje aan het vel getrokken worden, schuren etc)
Ik zou zeggen probeer eens een singel zonder elastiek of waarbij de elastiek niet op de huid komt. (Ga er nu even vanuit dat dat bij de huidige singel wel zo is)
Hapt ze dan niet meer, dan weet je dat het door de huidige singel komt.
Hapt ze wel dan moet je verder kijken.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:14

Een paard hapt niet zomaar naar de singel. Ze probeert je aan te geven dat er iets fout is, pijn doet...
Misschien de DA eens laten kijken?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 20:28

Dat is snel hihi..

Een andere singel heb ik in het begin geprobeerd (neopreen), maar ze zette zich zo uit dat ik om de singel dicht te krijgen een grotere maat nodig had, om vervolgens na een minuut of 10 gaatjes tekort te komen. Vandaar ook de singel met elastiek.

Paard heeft wel al wat wintervacht, maar het is nooit zo'n teddybeer als haar 2 weidegenootjes. Ze zit relatief dun in de wintervacht.

Het elastiek komt niet op de huid (vzh exemplaar).

Een dierenarts laten kijken kan, maar ik vermoed niet dat we daar zoveel wijzer van worden aangezien het puur op de singel is en niet in de weide oid.

Dit probleem speelt vanaf het begin en dat is 2 jaar terug. Ze wordt vooral als fokmerrie ingezet en ze werd maar zelden gereden. Nu pak ik haar wat meer op (sowieso 1x pw onder het zadel, als het qua tijd lukt max. 3x) en valt het dus ook meer op. Terugkijkend doet ze dit dus al een tijdje.

Ik heb ook gedacht aan een tic als reactie op spanning. Vandaag is ze bijv. voor het eerst alleen mee naar buiten geweest en zowel heen en terug vond ze erg spannend. Op de heenweg heb ik echter geen reactie gezien, op de terugweg toonde ze die wel.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:33

of rij je met sporen?
Bijt ze wel naar de singel?Of naar je voeten?
Misschien ligt het zadel niet goed,heeft het een brugeffect of klemt het aan de voorkant?
Probeer anders eens met een bontje om de singel te rijden.Wie weet is het dan over.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 20:35

Ik rij niet met sporen.

Ik heb vandaag even goed opgelet waar ze precies naar hapte en kreeg het idee dat het meer naar de singel was dan naar mijn been.

Het bontje vind ik nog wel een idee. Denk dat ik daar eerst eens een poging mee doe.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:38

fjordnina schreef:
Een dierenarts laten kijken kan, maar ik vermoed niet dat we daar zoveel wijzer van worden aangezien het puur op de singel is en niet in de weide oid.

Precies, dus als er druk op de buik(wand) aan de linkerkant komt te staan doet het misschien wel pijn...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:49

Je kan de singel van F.R.A eens proberen dat is een hele elastische singel. Heb er zelf geen ervaring mee maar lijkt me wel een hele fijne singel.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:54

zeker dat de singel helemaal goed zit?
De singel moet minstens een handbreedte achter het voorbeen zitten. Verder aan beide kanten elastiek, en dan afwisselend aan beide kanten gaatje per gaatje aansingelen. Na het aansingelen pak je de voorbenen en beweeg je die om de beurt naar voor en achter tot het vel zegmaar helemaal glad is en hij bij beweging niet irriteert.
Bontje is inderdaad een idee, maar houdt ook in het achterhoofd dat dit bij verschillende paarden jeuk en irritatie veroorzaakt, en soms zelfs schuurwondjes.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:54

of draai de singel om,dus dat het elastiek aan de rechterkant zit.
Als je paardje dan naar rechts ook bijt dan kun je bijna donder zeggen dat het de singel is.

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:55

Een singel van schapenwol? Mijn paard is ook altijd gevoelig geweest en sinds ik een singel van wol heb, is het probleem opgelost. Hij hapte niet, geen singelnijd maar hij heeft een heel gevoelig huidje. Deze singels zijn licht elastisch.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:06

Dit kan ook problemen in de eerste ribben of de borst spier zijn. De singel zit om de ribben en daaroverheen zit de borst spier. Ik kom veel paarden tegen met singel nijd en ook paarden die zich openbijten op hun borst bij het aansingelen en rijden. Na een paar behandelingen is dit bijna altijd voor 80% verminderd.

Dus als de singel goed is, het zadel goed past dan denk ik daar aan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:08

en toch heb ik in het verleden meer paarden en pony's dit zien doen dat bijten naar een singel.
En vaak was toch het zadel de boosdoener.
Paardjes liepen totaal scheef,dus spierprobleem,dus pijn.
Ik denk dat je paard zo reageerd omdat het zadel en dus ook singel pijnlijke druk geeft.
Ik heb zelf een Fjord en toen ik haar nog met een boomzadel reed was ze druk en nukkig.
Ik me gaan verdiepen in dat boomloos rijden en dacht laat ik het es proberen.Testzadel laten komen en voila,had ineens een ontspannen paardje buiten.Ze was erg scheef (en nog wel een beetje maar goed ze is al 21jaar) en daar is flink aan gewerkt,maar dat boomloosje was toch echt dé uitkomst voor mn beestje.

Kun je niet es van iemand een boomloos zadel effe lenen,puur om es te testen hoe het dan gaat met rijden en dat bijten?

(zit maar even hardop mee te denken)