Is dit uittesten of doe ik echt iets verkeerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

Is dit uittesten of doe ik echt iets verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 10:13

Hoi iedereen,
Ik zal proberen mijn verhaal niet zo lang te maken. Ik heb sinds een paar weken een paard dat nu bij ons samen met een pny op de wie staat; hij wordt western gereden. Er is een jaar niet mee gereden en daarvoor is er ook niet veel mee gereden. het paard is wel ief en aanhankelijk enzo,..Ik heb het paard gekocht met de beschrijving dat hij zeer braaf en mak was. Ik moet wel zeggen dat hij hoofdzakelijk bitloos werd gereden. Hij is ook een bit gewoon dus ik heb een hoofdstel met gewoon gebroken bit met shanks gekocht.
Vorige week heb ik besloten om er eventjes mee in de wei te rijden. Ik moest nog wat aanpassingen doen aan het zadel (gaatjes bijmaken) dus daarom reed ik zonder zadel en gewoon met touwhalster. De eerste tien minuten ging alles goed, tot hij er opeens genoeg van had. Hij stopte en begon rondjes te draaien, achteruit te gaan, reageerde niet op beenhulp, en schraapte constant met zn hoeven over de grond. Ik wilde echter cordaat zijn omdat ik het gevoel had dat hij mij als nieuwe ruiter wel wou uittesten dus ik dacht 'als jij rondjes wil draaien, dan draai je er ook maar' en ik stuurde hem in een cirkeltje rond. Maar echter, toen begon hij nog meer tegendraads te doen, en kwam er nog een bokje bij en durfde hij wel een paar keer een halve meter omhoog te gaan. Nu ik had misschien toen moeten doorzetten, maar ik stapte af en zette hem op stal omdat ik me enkel met dat touwhalster niet zo veilig voelde.

Gisteren opnieuw gereden, dit keer met zadel en hoofdstel en het was al direct prijs: niet meer vooruit willen gaan, rondjes draaien, achteruit lopen, mij in de bomen duwen, stampen op de grond, een klein bokje, een paar keer stijgeren. Ik had niet de indruk dat hij mij er echt wilde afgooien, maar hij wilde gewoon NIET rijden. En mn vriend maar zagen dat ik cordater moest zijn enzo, maar ik had natuurlijk wel schrik dat ik er zou afvallen of dat hij in een keer zou wegschieten. Nu, uiteindelijk hebben we daar meer als een uur zo gestaan. Ik wou er echt af, maar ik dacht als ik nu niet doorzet, dan lapt hij me dit altijd. Nu had ik wel de indruk dat hij last had van het bit, maar dat hij eigenlijk gewoon niet meer wist hoe ruiterhulpen werken en wat er van hem verwacht wordt. Misschien is het voor hem ook gewoon heel hard wennen. Maar ik had de indruk dat het bit hem echt niet goed lag. Hij deed constant zn mond open en ging dan schuin hangen en pakte dan het bit tussen zn tanden. Het was gewoon constant vechten! Toen dacht ik 'bij iedere stap die je goed zet, laat ik de druk weg, en uiteindelijk, na anderhalf uur ofzo, lukte het mij om rustig in de wei rond te stappen. Ik hoefde dan ook maar enkel de teugel tegen zn nek te leggen en hij reageerde al. Maar o wee als ik iets te veel druk op de teugel uitoefende, dan bleef hij verstijfd staan en probeerde hij weer het bit vast te grijpen..

Ik hoop dat we nu op de goede weg zijn. ik had gisteren wel een goed gevoel uiteindelijk, maar ik heb het gevoel dat ik zo snel iets verkeerd doe bij het paard. Zelf als ik hem longeer en ik richt me iets te veel op zn hoofd in plaats van op zn schouder, dat keert hij zich.

Is dit nu gewoon een heel gevoelig paard en ben ik gewoon te hard? Of test hij me gewoon? Of is hij, omdat hij zo lang niet werd gereden, gewoon "vergeten" hoe een ruiter aanvoelt?

Heeft iemand tips? ik probeer sowieso een paar keer in de week grondwerk te doen, om hem beter te leren kennen, maar natuurlijk kriebelt het wel om te rijden. Is het misschien nog te vroeg?

Alvast bedankt!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:20

Allereerst: Heb je zijn tanden en kiezen na laten kijken? Het klinkt alsof hij haken kan hebben.
Vervolgens: als hij bitloos gewend is, ga dan eerst eens bitloos rijden op de manier zoals je zelf aangeeft: elke stap die goed is druk eraf. Hij moet jou ook leren kennen en je leren vertrouwen. Vergeet dat niet. Jouw hulpen zullen ook anders zijn dan hij gewend is. Dit paard heeft zo te horen een flinke gewennigsperiode nodig. Ik zou je daarom ook grodnwerk doen willen adviseren. Hou het leuk, licht en sluit elke sessie met hem (wat je ook doet) op een positieve manier af.

Als ik nu nogmaals het verhaal lees, denk ik dat je te maken hebt met een zeer gevoelig paardje dat erg gefixeerd is op jouw lichaamstaal, dus erg fijn afgestemd is. Jouw hulpen kunnen dus best te grof en te veel voor hem zijn. Rustig aan met hem en verklein en versimpel je hulpen EN je lichaamstaal. Ik zeg nogmaals; grondwerk (liefst met instructrice zodat die goed kan zien wat er tussen jullie gebeurd, dat is voor jezelf altijd moeilijker)

kruimellover

Re: Is dit uittesten of doe ik echt iets verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:51

Ik heb je verhaal nu helemaal gelezen en ik vraag me nu eigenlijk af of je zelf al western gereden hebt van tevoren?

Ik denk namelijk dat dit gewoon miscommunicatie is. En dat is voor mij heel herkenbaar aangezien ik altijd engels gereden heb en wij een jaar of drie geleden een quartertje in ons bezit hebben gekregen. Met hem moet ik alles heel anders doen dan ik gewend was. Hij luistert naar heel andere hulpen en daarom ging het nogal eens verkeerd en niet zoals ik wilde. Maar ja, dat lag toch echt aan mij, want zodra ik de goede hulp gaf (die ik na wat lessen inmiddels wel begreep) deed hij het meteen.

En als ik dan lees over het longeren enzo, dan doet hij exact wat een goed opgevoed westernpaard doet als je naar zijn hoofd kijkt.
Als je naar zijn kont kijkt zou hij naar je toe moeten komen.

Ik hoop voor je dat je het voor elkaar gaat krijgen. Ik volg dit nog even ;)

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:59

Ik zou als allereerste alles na gaan kijken: zadel, bit, tanden , en of hij gewoon helemaal gezond is, dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt (of wel).

Maar je zegt ook dat hij een jaar niks heeft gedaan. Misschien moet je eerst les nemen ,dat hij weer een basis krijgt, en jij controle kan hebben. En wat Kruimellover zegt, als je zelf eerder geen western gereden hebt kan het ook gewoon daar aan liggen natuurlijk, dat jij eerst alle western hulpen moet gaan leren.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 11:03

Ja ik rijd zelf nog niet zo heel lang western. Ik volg wel nog lessen in western en natural horsemanship, maar wel met een ander paard. En ik heb wel eens de neiging om niet-western dingen te doen, maar dit is bij mijn paard nog niet het geval. Ik wil nog helemaal geen stops of spins ermee doen hoor :-) Alleen een paar rondjes in de wei stappen of draven, daar ben ik al blij mee.
Ik denk dat het een combinatie is van uittesten wie er op zn rug zit, luiheid, koppigheid en de hulpen niet snappen en heel gevoelig zijn. Veel geduld mee hebben dus :-). Och ja, we hebben wel tijd genoeg. We moeten elkaar allebei nog veel beter leren kennen me dunkt. Bedankt alvast voor jullie uitleg

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:55

Zo te horen gatt dat helemaal goedkomen met jullie (en miss wil dit paard juist wel spinnen :P of was ie dat gewend bij vorige eigenaar veel te doen)
Zou toch kijken of je je NH lessen ook met je paard kunt gaan doen dan. De band tussne mij en mijn paard is er na 3 lessen al zo op vooruit gegaan!