Is pensionboer verantwoordelijk voor controle op entingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Is pensionboer verantwoordelijk voor controle op entingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 22:11

Wat vinden jullie hier van...
Is een pensionboer bij binnen komst van nieuwe paarden ,verplicht het paspoort te controleren op de juiste entingen,en het ontwormen van de klanten over te nemen zodat je tenminste zeker weet dat alle paarden op stal geent en ontwormd zijn
Als pension klant wil je graag een veilige omgeving voor je paard en voorgaande hoort daar mijnsinziens wel degelijk bij

liberty22

Re: Is pensionboer verantwoordelijk voor controle op entingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:12

verplicht niet , maar als hij het goed wil doen kan dan wel even checken jah

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:21

Dit is niet verplicht. Al doen wij het zelf wel.
Wij houden wel in de gaten dat men tijdig ontwormt maar doen dat zelf niet. De ene wil dit merk en de andere dat. Daar ga ik verder niet boven op zitten.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 22:33

ontwormen snap ik maar hier op stal komen paarden zonder enige controle binnen...laatst zelfs een uit spanje die geen enkele enting bleek te hebben gehad...dat is vragen om problemen

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:34

Maar als je eigen paard wel goed geent is heb jij toch nergens last van?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:36

Als jouw eigen paard op tijd geënt is, heb je inderdaad helemaal niets te vrezen.
Wij gaan zelf zo ver, dat we hier de paspoorten in een brandkast hebben liggen. Stel dat een paard hals over kop naar een kliniek zou moeten, en de eigenaar kan niet op tijd ter plaatse zijn, dan gaan we echt niet aan het verkeer deelnemen zonder het benodigde paspoort.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 22:43

bijdehandje1 schreef:
Als jouw eigen paard op tijd geënt is, heb je inderdaad helemaal niets te vrezen.
Wij gaan zelf zo ver, dat we hier de paspoorten in een brandkast hebben liggen. Stel dat een paard hals over kop naar een kliniek zou moeten, en de eigenaar kan niet op tijd ter plaatse zijn, dan gaan we echt niet aan het verkeer deelnemen zonder het benodigde paspoort.

is dat niet vervelend voor stallers die veel op wedstrijd zijn?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:46

Nee, waarom zou dat vervelend zijn?
Ze moeten hier toch naar toe, om hun paard te halen voor ze op wedstrijd staan :o
Dan hoeven ze niet extra te reizen om gelijk het paspoort mee te nemen.
En niet iedereen neemt een halve vrije dag wanneer een paard moet worden ingeënt, het is praktischer dat de paspoorten op hetzelfde adres zijn, waar de paarden ook zijn.
Volgens mij is wordt het binnenkort zelfs verplicht, paspoort bij het paard.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:49

bij ons zit enten en ontwormen bij de stalling in. ontwormen gaat via mestonderzoek en indien nodig worden ze ontwormt (zo blijft de controle/duidelijkheid aanwezig) maar alles wat nieuw op stal komt wordt ontwormd.

nou hebben wij wel een nieuwe waarvan nu vorige week met het jaarlijkse enten bleek dat zn entingen niet in orde zijn (oftewel 3 jaar en geen basisentingen gehad staat sinds juni op stal) op zich nog vervelender dat ie in de groep naast de merries met veulens liep. Hoe ver moet een pensionstalhouder gaan met controle? wie is er verantwoordelijk inderdaad.. (was bekend bij paardeigenaar die deed er erg luchtig over). interessant topic :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 22:51

lijkt mij keurig geregeld zo
kunnen ze hier nog wat van leren..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:51

Ik zou het wel netjes vinden als een stalhouder dat doet, maar bij ons wordt het ook niet gedaan. Eerlijk is eerlijk, er wordt nu overgestapt op wormeitellingen en ik ben het er echt niet mee eens, verschrikkelijk systeem. Ik vind het prettiger als ik dat soort dingen zelf mag weten en regelen.

Controle vind ik prima, maar het overnemen van je verantwoordelijkheden (en rechten!) als eigenaar niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:02

bijdehandje1 schreef:
En niet iedereen neemt een halve vrije dag wanneer een paard moet worden ingeënt, het is praktischer dat de paspoorten op hetzelfde adres zijn, waar de paarden ook zijn.

Het is al verplicht.....
www.nl-paardenpaspoort.nl

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:12

Mooizo.
Wij voldeden dan dus al ruim een jaar terug aan de officiële regelgeving binnen de EU.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:26

misschien kijk ik er overheen maar alane waar staat dat het verplicht is t paspoort bij het paard te hebben? :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 00:36

miszlisanne schreef:
misschien kijk ik er overheen maar alane waar staat dat het verplicht is t paspoort bij het paard te hebben? :)

Citaat:
Houdt u één of meerdere paarden? Dan geldt dat u voor elk paard moet beschikken over een paardenpaspoort met bijbehorende chip. Deze chip wordt ingebracht in de hals van het dier.

Een houder is niet gelijk eigenaar.... en een eigenaar is niet gelijk een houder.
Staast je paard in pension dan is de pensionhouder de houder....
(staat wel een klein foutje in... en dat is de transponder/chip)

Citaat:
paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd.

als ook:
Citaat:
1.paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.
2.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 00:39

Verplicht is het niet, maar zeker aan te raden!

Wij checken altijd! Maar wij hebben dan ook een zeer streng ontworm- en entschema, zo enten wij bijv. 2x jaarlijks en dubbel -+Rhino-. :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 00:39

bijdehandje1 schreef:
Nee, waarom zou dat vervelend zijn?
Ze moeten hier toch naar toe, om hun paard te halen voor ze op wedstrijd staan :o
Dan hoeven ze niet extra te reizen om gelijk het paspoort mee te nemen.

Heb je gelijk in hoor. En dat is niet sinds kort, dat is al enige tijd!
Ik zat vanmiddag ook in de auto met 2 paarden in de trailer. En ineens dacht ik: oliebol....................paspoorten vergeten, liggen thuis netjes in de map. Maar goed, niet aangehouden, dus geen vuiltje aan de lucht :D

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:33

ok thanks alane, ik zocht t als het staat overduidelijk: het paspoort moet bij het paard zijn ;) maar als ik m goed lees is het idd zo :)

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:42

Volgensmij worden ze bij ons niet gecontroleerd, bij mij niet iig.

Wel worden de paarden allemaal tegelijk ontwormd en geent.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:50

ik controleer het wel en als het niet in orde is (al 2x voorgekomen dat de entingen verlopen waren of geen basisenting aanwezig) vraag ik ze het in orde te maken. Eventueel regel ik het zelf als de eigenaar er niet bij kan zijn.

Ook vraag ik wanneer het paard voor het laatst ontwormt is en dan kijken we of hij mee kan met de rest of dat hij eerst mestonderzoek moet en aan de hand daarvan evt. gelijk een wormenspuit.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 20:36

en zo hoort t....denk ik