Scheren? En wanneer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer scheren?

Eind oktober-begin november
17 (94%)
eind november-begin december
1 (5%)
later
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 18

Origineel

Scheren? En wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 17:50

:wave:

Ik zit erover na te denken om mijn Haflinger te gaan scheren.
Zat er vorig jaar over te twijfelen en was er toen te laat mee.

Ze heeft nu al een beetje wintervacht en zit al in de dekens. :)
Het is niet heel erge wintervacht, maar ik rij ook wedstrijden en intensief.
Voordat ze wel een wat dikkere vacht aanmaakt ondanks de dekens zou ik ze wel willen scheren.

Heb dit bij haar nog niet eerder gedaan weet niet of ze wel eerder geschoren is. In de 5 jaar dat ik ze heb is het in ieder geval nog niet gedaan.En als ze wordt geschoren gaat ze helemaal kaal, misschien een zadeluitsparing ofz. omdat dat beter is? heb ik gehoord..

En als ik ze zou gaan scheren wanneer is dan het beste? :D

Wil eigenlijk weten wanneer je het beste kan gaan scheren, want ik wil niet 2×.

Groetjes :)

ZusJacobs

Re: Scheren? En wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:52

Uhm, waarschijnlijk moet je wel 2 x of meer scheren..
Ik zou het doen zodra ze te snel zweet en jij er last van hebt. Dan in de stal tot laat het licht aanlaten (vacht word namelijk grotendeels gemaakt als het sneller donker word) en dik in pakken..

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 17:54

Oke!
Tja daarom zit ik te twijfelen wanneer ik het evt. zou gaan doen want wil liever 1×. :+

Opzich maakt ze niet een super dikke vacht aan. Daarom twijfel ik.

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:55

Ik heb vorig jaar mijn merrie half oktober geschoren en het geen 2e keer hoeven doen. Ze had ook geen extreem dikke wintervacht maar met fanatiek rijden en zweet waren die lange haren niet echt praktisch.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:48

Ik begin over een week ofzo al met scheren (bij mijn paarden is het nu al enorm hard nodig, vooral bij 1 daarvan), maar ik moet het echt wel 2 of 3 keer doen hoor.
Maar als je het maar 1x wil doen gewoon proberen zo lang mogelijk uit te stellen tot het echt niet meer gaat..

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:34

Ik scheer ook altijd maar 1x en dat is begin november. Ze krijgen wel wat haar terug maar daarvoor hoef ik niet nog een 2e keer te scheren. Of je moet hem superglad willen houden natuurlijk.

Ik vind het wel prettig dat er iets terug komt eigenlijk omdat ik open stallen heb en ze staan zolang het licht is buiten. Als het donker wordt gaan ze pas naar binnen.

Ik scheer trouwens het hoofd half en de benen niet. Ook omdat ze veel buiten staan. Helemaal is mooier dat vind ik wel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:40

ik heb vorig jaar pas half november geschoren denk ik, mijn paard stond nochtans vroeg in de dekens en had geen echt overdreven wintervacht, maar begon na een kwartier rijden al te zweten en ik moest na het uitstappen nog minstens een uur wachten vooraleer ik haar zweetdeken kon inruilen voor haar winterdeken.
tot voor deze tijd kon ik na het rijden nog met warm water afspoelen en droogde ze sneller, maar bij T onder 5°C en wind, geen goed idee
ik heb maar 1x geschoren, dikke deken met hals erop. paard bleef ook gewoon dagelijks de weede op gaan, dus ik heb de benen en het hoofd wel gewoon gelaten.

ik wacht dit jaar ook gewoon af tot wanneer ze slecht begint te drogen

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:45

Ik denk dat het per paard verschilt hoevaak en wanneer je het beste kunt scheren. Ik zou het inderdaad doen als je paard al aardig dik in zijn/haar vacht zit en goed zweet tijdens inspanning en het lang duurt voordat het droog is.

Houd er wel rekening mee wat je eraf haal moet je er ook zeker weer opdoen! Dan bedoel ik dat je er een jas afhaal en dus moet zorgen dat er een goede dikke jas voor in de plaats komt. Een goede warme deken dus!

Ik scheer mijn paarden nooit meer, vind het echt drama. Ik laat ze lekker zelf hun jasje regelen zeg maar ;)
Laatst bijgewerkt door JoyceLa op 30-09-10 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:45

Ik heb de mijne al geschoren, die optie staat er niet :D Heb ik zondag gedaan en blij dat ik ben, ivm binnen wedstrijden!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:49

de springamazone bij ons op stal is deze week ook de paarden aan het scheren, ook al stonden die naar mijn mening nog niet dik in het haar, maar ja, zij scheert in de zomer ook, dus dat is anders zeker...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:51

Mijn paard zweette zich te pleures, en dan train ik buiten. Dus leek met niks om dan binnen op wedstrijd te gaan en de pijp leeg is omdat hij het zooo warm heeft. Ik scheer altijd 2x en als dat nu 3x moet...dan doen we dat :D hij is erg braaf en makkelijk.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 16:43

bedankt voor de reactie's :))

Ivm met wedstrijden lijkt het mij handiger en mooier eigenlijk om het wel te doen..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:26

Dan zou ik het doen! Net als ik :D

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 21:57

Doe je alles ook?
Wil dan wel het hoofd ook doen áls ik het doe, vind dat mooier :=
maar bij oren scheren vind ze niks := 'baard' enz maakt niks maar als dat ding bij haar oortjes komt :=

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:13

Ik heb alles geschoren, stukje onder het zadel niet. Oren ook, gewoon praam erop zetten en dan scheren :) Anders ziet het er niet uit :+

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:38

welke deken nu op doen bij geschoren paard?
zal regendeken met fleecedek eronder genoeg zijn

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:44

Ik heb een Rhino medium erop liggen. Ik heb een halsstuk voor die Rhino bestelt omdat een 400 grams deken nu nog te warm is. Want met die regen is een halsdeken wel aan te raden. Mjn ervaring is dat de rambo lite, zonder voering = regendeken met een deken eronder weinig ademt.