onduidelijkheidheid strafpunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esssther

onduidelijkheidheid strafpunten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 15:32

Twee weken geleden had ik een wedstrijd waarbij de eerste proef goed ging maar bij de tweede proef moest ik rijden naast een weiland met koeien. Deze stonden in het riet te grazen en mijn jonge paardje kon dat niet zo waarderen. Hieronder mij verhaal met de desbetreffende vraag.

Ik ben die proef begonnen (AFB binnenkomen) en moest richting de koeien rijden (B afwenden, E linkerhand), mijn paard ging rechts ipv links. Toen heb ik hem weer richting koeien gereden en daar een paar voltes gereden en ben ik opnieuw begonnen daar kreeg ik een 3 -2 -4 voor (ofzoiets) toen verder gereden en eigenlijk niet veel fouten, hier en daar wat spanning en toen kwam het tweede gedeelte galop waarbij amoz op de volte middengalop overkruist sprong en ik hem terugnam en weer in de juiste galop sprong. Voor dat onderdeel had ik een 4 of 5 maar wel een -6 met als commentaar overkruist. Dat is toch niet logisch, -6 geven omdat mijn paard overkruist springt :s

Ik heb afgegroet maar de jury is halverwege gestopt met jureren... Blijkbaar zag hij het niet meer helemaal zitten! Maar hij heeft mij wel door laten rijden tot het eind van de proef. Op het coupon heeft hij dus uitsluitsel geschreven omdat vanwege ongehoorzaamheid en hulp van derden. Ik was uiteindelijk zeer waarschijnlijk niet op een verliespunt uitgekomen.

Vraag 1: uitsluitsel, betekent dit nu dus -2?
Vraag 2: vinden jullie het niet ook onlogisch dat een jury -6 geeft omdat het paard overspringt/overkruist gaat?

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 15:36

art. 106 lid 3:

Een combinatie die wegens uitsluiting de ring moet verlaten, krijgt 2 verliespunten, met uitzondering in geval van:
– kreupelheid van het paard
vrijwillige verlating van de ring jury is gestopt met jureren bij onderdeel 20
– (vrijwillige) verlating ten gevolge van breuk in onderdelen van het harnachement
– ernstige blessure
– wanneer bij het paard bloed in de mond wordt geconstateerd zonder dat dit het gevolg is van wreedheid
– wanneer het jurylid bij gevaarlijke situaties besluit tot uitsluiting.
Dit dient duidelijk door het jurylid op de coupon te worden vermeld.

of heeft de jury mij in dit geval ongelooflijk gematst?

Koekje_

Re: onduidelijkheidheid strafpunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:45

Je hebt de ring vrijwillig verlaten dus in principe krijg je dan geen verliespunten.

Echter heeft de jury uitsluitsel (door 3x een fout) op de coupon gezet, dus waarschijnlijk ziet de KNHS dit wel als uitsluiting door de jury, dus verliespunten.

Of heeft de jury er verder nog wat op geschreven? Vrijwillig verlaten oid?

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 15:48

jury heeft er geen vrijwillig verlaten bij laten schrijven...

de jury riep me nadien bij zich en zei: ik had je moeten diskwalificeren en je de baan uit moeten sturen maar het is voor jullie ook een goede oefening geweest. Hij heeft de schrijfster opgedragen: gekwalificeerd door te strepen en er uitsluitsel neer te zetten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:51

zo te horen heeft hij je dus gematst :j
klinkt verder ook netje sen aannemelijk, je wist toch dat het niet van je het ging, en op deze manier heb je toch de kans gehad om je paard verder te rijden ipv dat je halverwege de proef had moeten stoppen ( en je paard er alsnog niets van heeft geleerd)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:51

Dit is wel typisch want als een jury jou min6 geeft, hoor je tegelijkertijd het seintje te krijgen dat je uitgesloten bent. Ik zou er een mooie brief naar de KNHS aan wagen en uitleggen hoe dit gegaan is, wellicht scheelt dit je 2 verliespunten.

Edit: Dit is dus geen matsen maar levert 2 verliespunten op!!!!

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:54

Esssther schreef:
jury heeft er geen vrijwillig verlaten bij laten schrijven...

de jury riep me nadien bij zich en zei: ik had je moeten diskwalificeren en je de baan uit moeten sturen maar het is voor jullie ook een goede oefening geweest. Hij heeft de schrijfster opgedragen: gekwalificeerd door te strepen en er uitsluitsel neer te zetten.

Je bedoeld denk ik gediskwalificeerd? Maar voor de winstpunten maakt gediskwalificeerd of uitsluiting niets uit toch?

In art. 106 lid 3 staat ook niet dat uitsluiting niet 2 verliespunten oplevert. Waarschijnlijk krijg je dus wel verliespunten. Anders moet je even naar de KNHS te bellen!

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 15:56

mmm, bedankt voor de snelle reacties... ga er toch nog eens mijn lichtje over laten schijnen.

Hoe rot is het trouwens dat je door zulke banketstaaf omstandigheden en het toch zeer netjes oplossen van het probleem toch -2 krijgt... pff zware straf! maar overkruist springen is toch niet het foutrijden van een onderdeel, als ik hem terugneem en weer juist aanspring?! dus die -6 had ik sowieso niet hoeven hebben...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:58

Die extra voltes leverden je min 2 en min 4 op maar ook daar valt over te discussieren. Ikzelf zou alleen min2 gegeven hebben als het één volte maar dan tweemaal rond zou zijn, maar goed daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Ik snap die min6 voor het overkruist zijn ook niet, maar reed je daar dan niet iets verkeerd?

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:59

Voor overkruising kun je geloof ik inderdaad geen -2 krijgen (mijn dressuurkennis rijkt echter niet heel ver :+ ), maar misschien had hij je al gematst bij het verkeerd rijden en toen je daarna ook nog een aantal voltes reed. In totaal was dat eigenlijk al genoeg voor uitsluiting. En toen hij bij de galop zag dat het nog niet wat werd, dat dat de doorslag was. Maargoed, ik kan niet in het hoofd van de jury kijken! ;)

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:02

ik heb de volte bij B-E netjes rondgereden en daarna weer de hoefslag volgen...

nou ja, blijf het een raar geval vinden. In eerste instantie zei iedereen dat ik geen verliespunten had gereden maar nu dat ik de reglementen aan het doorlezen ben komen er toch vraagtekens in mij op.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:13

Als die coupon zó naar de KNHS gestuurd is met "uitsluiting" erop, levert je dat 2 verliespunten op, daar is geen twijfel over mogelijk.

Het vreemde alleen is dat de jury je dit had moeten zeggen, je uitsluiting is dus van vóór je eigen vrijwillige afgroeten. Je kunt hoogstens een nette brief schrijven naar de KNHS waarin je aangeeft geen enkel teken van de jury gekregen te hebben en vervolgens zelf bij onderdeel..... afgegroet hebt. Wellicht kun je daarmee je verliespunten ongedaan maken!

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:14

daffodil schreef:
Als die coupon zó naar de KNHS gestuurd is met "uitsluiting" erop, levert je dat 2 verliespunten op, daar is geen twijfel over mogelijk.

Het vreemde alleen is dat de jury je dit had moeten zeggen, je uitsluiting is dus van vóór je eigen vrijwillige afgroeten. Je kunt hoogstens een nette brief schrijven naar de KNHS waarin je aangeeft geen enkel teken van de jury gekregen te hebben en vervolgens zelf bij onderdeel..... afgegroet hebt. Wellicht kun je daarmee je verliespunten ongedaan maken!

Lijkt me ook het verstandigst :j

Beetje vreemd wat de jury heeft gedaan. Dan had hij even moeten zeggen dat je al uitgesloten heeft, maar dat je, als je wilt, de proef uit mag rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:20

Je hebt de proef uitgereden en toen afgegroet? Dan is het gewoon uitsluiting. Ik snap het stukje nl niet zo dat de jury is gestopt met punten geven, maar je wel heeft door laten rijden. Als je nl hebt afgegroet dan ga je na dat onderdeel de ring uit en zoals ik het lees heb je gewoon doorgereden tot het einde van de proef.

Aangezien er staat 'hulp van derden' denk ik niet dat de derde vergissing (dus de -6 ) was voor het overkruist aangalopperen. Riep toen niet toevallig je voorlezer/groom/vriendin wat enthousiast naar je dat hij overkruist zat?

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:28

Apple schreef:
Je hebt de proef uitgereden en toen afgegroet? Dan is het gewoon uitsluiting. Ik snap het stukje nl niet zo dat de jury is gestopt met punten geven, maar je wel heeft door laten rijden. Als je nl hebt afgegroet dan ga je na dat onderdeel de ring uit en zoals ik het lees heb je gewoon doorgereden tot het einde van de proef.

Aangezien er staat 'hulp van derden' denk ik niet dat de derde vergissing (dus de -6 ) was voor het overkruist aangalopperen. Riep toen niet toevallig je voorlezer/groom/vriendin wat enthousiast naar je dat hij overkruist zat?

zoals apple inderdaad aangeeft was ik mij van geen kwaad bewust en heb ik dus mijn proef uitgereden. Op het tweede onderdeel (B afwenden, E linkerhand) na ging de proef 'redelijk' goed. Dit was feitelijk gezien het enige onderdeel dat niet goed ging in de proef. Verder was er hier en daar spanning ter hoogte van de koeien. Ik heb dus zelf niet vroegtijdig afgegroet. De jury is uit zichzelf gestop met jureren nadat hij mij -6 heeft gegeven. Het klopt dat dit inderdaad uitsluiting betekent maar het overkruist springen op de volte (waarbij de volte correct rond gereden is) en ik hem terug genomen heb en opnieuw heb laten aanspringen moet geen -6 kosten. Er was geen ander commentaar behalve overkruist en dat overkruistte heb ik zelf gecorrigeerd zonder aanwijzing van anderen. Hulp van derden sloeg op het feit dat mijn vader in de hoek van de koeien stond om mijn paard op deze manier gerust te stellen...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:34

Oh ok, je hebt dus niet zelf voortijdig afgegroet? En de jury heeft ook geen signaal gegeven? Zeg ik nog steeds, hup die brief schrijven en sturen want je hebt anders 2 verliespunten aan je broek......

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:36

Je vader was niet de voorlezer? Dan is dat hulp van derden inderdaad.

Helaas, het is uitsluiting en dus 2 verliespunten (of die brief naar de KNHS moet nog een oplossing bieden)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:41

Máár is je vader daar later gaan staan? Ik heb ook wel eens mensen langs de kant, en dan loopt die daar gewoon langs terwijl die het anders eng had gevonden. (witte hekjes zijn namelijk tijgers)

Zou er wel even een brief over schrijven, als je vader er later is gaan staan is het idd hulp van derden, wat niet mag. Maar dan had de jury je 'uit moeten bellen'. Niet laten doorrijden en gewoon stoppen met jureren.

Heb je er op de wedstrijd niks over gezegd?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:41

Heeft je vader gepraat? Dat is hulp van derden.

Maar goed, schrijf die brief gewoon, ik ken er meer die op die manier onder hun verliespunten uit zijn gekomen (ik was zo slim niet destijds.....).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:46

@ Daf, is het ook geen hulp van derden als iemand tijdens je proef naar het enge stuk loopt om daar alleen te gaan staan?

vionnesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:46

in de B gelden de verliespunten toch sowieso niet?
Tenminste ik dacht zoiets te hebben opgevangen.
Hulp van derde is toch alleen als er iemand langs de kant staat die wat zegt (bijv. meer been o.i.d.)
Maar toch niet als er alleen maar iemand langs de kant gaat staan?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:47

MyWishMax schreef:
@ Daf, is het ook geen hulp van derden als iemand tijdens je proef naar het enge stuk loopt om daar alleen te gaan staan?

Nou ik zou er niet moeilijk over doen hoor, behalve als zo iemand gaat staan praten. Maar alleen staan....zie ik het probleem niet van in. Heb wel eens van die dwarse shets in de ring waar dan vier man om de bak heen staat, blijft ie tenminste binnen :D

Was het B??? Dan hoef je die brief dus niet te schrijven nee......

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:48

Ik lees nog een keer maar zie middengalop, dan is het dus geen B maar L1 en dan tellen ze dus wel, dus toch die brief :D

vionnesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:48

oké, ik dacht jong paard = B.
Maar goed nu je het zo zegt is het idd vanaf de L1

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:49

daffodil schreef:
Die extra voltes leverden je min 2 en min 4 op maar ook daar valt over te discussieren. Ikzelf zou alleen min2 gegeven hebben als het één volte maar dan tweemaal rond zou zijn, maar goed daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Ik snap die min6 voor het overkruist zijn ook niet, maar reed je daar dan niet iets verkeerd?

De eerste volte is een -2 en nog een volte daar achteraan is -4, dat is correct, maar -6 voor overkruist galopperen niet.

Waarom heb je er op het concours niet direct werk van gemaakt, protest moet je op de wedstrijd zelf indienen. Ben je niet naar de jury toe gegaan?