hoe doen jullie dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 13:09

Hallo,

Lesgeven doe ik op het moment redelijk veel maar voornamelijk ruiters die al wat ouder zijn en dressuur gericht willen gaan trainen dit vind ik erg leuk en het gaat ook erg goed

Nu heb ik 2 ruiters van 13 en volgend jaar is het broertje van 1 van de 13jarige meiden oud genoeg om ook te mogen paardrijden

Ik wil me ook gaan orrienteren op kids
Nu is mijn vraag hoe kun je kinderen 6-10 jaar ongeveer spelenderwijs toch dingen leren
Ik ben natuurlijk zelf erg dresuur gericht enja kleine kindjes vinden leren vaak leuk maar wel op een andere manier

Alle kinderen kunnen stappen/draven/gallopeeren sturen en een klein sprongetje maken

hoe geef jij les en wat vinden de kinderen het leukst

kleinvosje

Re: hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:12

Kinderen hebben nog geen grote spanningsboog, ze kunnen zich dus niet heel lang achter elkaar concentreren. Hou daarom je lessen afwisselend, dus eerst een moeilijkere opdracht, om daarna iets makkelijks/leuks te doen!

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:15

Ik maakte sowieso altijd een hoop lol tussendoor. Veel grapjes maken als er wat fout gaat bijv. bij hoeken afsnijden ofzo vragen waar ze het mes gelaten hebben. En bij te lange teugels vragen of je de was op mag hangen. En zo door.
En veel balans oefeningen knoop in de teugel voetjes uit de beugels en dan hoofd schouder knie en teen doen. Of in draf de oren van de pony aanraken of staart kan ook in galop bij voldoende balans. Vooral met jonge kinderen de verlichte zit aan te leren liet ik ze altijd de oren van pony aanraken.
En heeeel veeeel afwisseling anders raken ze snel afgeleid ik maakte veel gerbuik van pionnen of andere objecten. Dus zorg gewoon dat het leuk is en dat ze netjes en vertrouwd op de pony zitten veel aandacht aan houding en zit en afwerken van de figuren. Hoop dat je er wat aan hebt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 13:21

Bedankt voor de reactie's

het is voor mij ook wel een stap en vind het ook leuk heb zelf de opleiding recreatie gedaan en werkte daarmee veel met kinderen dus qwa grapjes en weten wanneer ze niet meer goed kunnen concentreren komt dat helemaal goed

Mij is gevraagd of ik intresse had om club lessen te gaan geven aan kinderen daar zitten in het eerste uur de echte kleintjes a-b pony's 6 tot 10 jaar en 2 meiden van 13

de 2 de les is 10 tot 14 jaar ongeveer

Ik heb alleen zoiets er zit zoveel leeftijds verschil in de eerste groep kids van 13 vinden die spelletjes allemaal niet leuk die 2 meiden lessen al langer bij mij dus ik ken ze inmiddels wel wat ze leuk vinden enz
Ik heb zelf een hekel aan onderscheid maken

dat hoofdschouderknie en teen vind ik een erg leuk idee!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:23

Je kunt dan diverse oefeningen voor die twee 13 jarigen wat moeilijker maken, dus waar de anderen dan een grote volte rijden, laat je de groteren de volte sluiten en openen. Er zijn ook wel wat spelltejs te verzinnen die voor allen aantrekkelijk zijn, je kunt voor de groteren de moeilijkheidsgraad aanpassen!

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:26

Wat ook heel leuk is pionnendans soort van stoelendans alleen dan met pionnen dat is voor alle leeftijden en dat vonden bij mij de groep van pubers ook nog wel leuk om af en toe is te doen.
Dus pionnen op de ac lijn allemaal op de hoefslag en dan iets roepen bijv. start en dan naar de pion toe en bij mij moeten ze dan het zweepje erin zetten maar je kan ook iets anders doen. En dan valt er elke keer een af en pion weghalen totdat er een winnaar is.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 13:27

de 2 13 jarige rijden op pony's die nog niet zolang ohz zijn en kunnen zelf ook niet al te best rijden in de prive lessen ben ik vooral bezig met gewichten van de ruiter

Zelf zeggen ze nog niet de zit knobbels tevoelen dus daar zijn we dan nog mee bezig

Bij mij zijn teugeltrekkers ''verboden'' ik vind dit werkelijk verschrikkelijk ik laat ze dan ook met gewicht naar binnen en buiten verplaatsen werken en met druk voor de kuit dit gaat goed!

ik wil dit ook in de lessen meepakken ook met de kleine kinderen eerst in stap en omste beurt paar voltes om mij heen maken

ik ben het middenpunt van de volte gaa op je binnenste bil zitten en kijk waar je naar toe moet buiten teugel tegen de hals enzenz
maar kun je dit ook bij kleine kindjes doen?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 13:28

schaapie18 schreef:
Wat ook heel leuk is pionnendans soort van stoelendans alleen dan met pionnen dat is voor alle leeftijden en dat vonden bij mij de groep van pubers ook nog wel leuk om af en toe is te doen.
Dus pionnen op de ac lijn allemaal op de hoefslag en dan iets roepen bijv. start en dan naar de pion toe en bij mij moeten ze dan het zweepje erin zetten maar je kan ook iets anders doen. En dan valt er elke keer een af en pion weghalen totdat er een winnaar is.

En als de kids niet met zweep kunnen rijden?
Is dit ook tedoen met spring balken dat de paarden er met de voorbenen over moeten gaan staan etc?

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:28

Denk dat dit te ingewikkeld wordt voor de allerkleinsten keep it simple

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:29

Gentlegiant schreef:
schaapie18 schreef:

En als de kids niet met zweep kunnen rijden?
Is dit ook tedoen met spring balken dat de paarden er met de voorbenen over moeten gaan staan etc?

Ja kan ook je kan er verschillende varianten op verzinnen

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:20

Jesse vergeet niet dat als je veel lesgeeft zonder diploma's en dus verzekering je risico op een ongeval vergroot.

Zeker als je kinderen lesgeeft.

Doe voorzichtig, want je hebt geen zin in gezeur als er een verkeerd af valt.

Dan kunnen de spelletjes nog zo leuk en leerzaam zijn, als jij je rest van je leven moet betalen is het niet zo leuk meer.

Denk daar ajb goed over na.

NinaSavine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:36

ik weet niet of het mogenlijk is hoor, maar stel dat het een makke pony is. Ga dan een keerzonder zadel, dat vinden zevast ook heel leuk. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:50

Ik doe 1 keer in de zoveel tijd een spelletje met de kleintjes, maar verder krijgen ze gewoon een heel uur les hoor.
Ik laat ze veel figuurtjes rijden en ik hou het wel erg afwisselend. Ik maak heel veel grapjes tussendoor, als ze iets fout doen vind ik het helemaal niet erg, maar ze moeten het wel proberen :)
Ik vraag vaak welke figuurtjes ze willen rijden en waar de figuurtjes op lijken (gebroken lijn lijkt op een driehoekje bijv).
Tijdens het stappen kletsen we allemaal, ze hebben altijd wel wat grappigs te zeggen :D
Wat ze ook leuk vinden is zelf een figuur bedenken, ze doen de raarste dingen joh, echt grappig :))

Verlichte zit is idd ook altijd een leuke, net als balkjes draven (helemaal als de pony's daar ook vrolijk van worden)

Wat ik belangrijk vind is structuur. Ik begin de lessen altijd op dezelfde manier, met dezelfde figuren in dezelfde volgorde, dan een stuk draf en figuren, dan galop, dan leuke en leerzame oefeningen en daarna spelletje, of iets anders dat ze leuk vinden, zoals van pony/paard wisselen, zoiets. Als je structuur aanhoud weten ze waar ze aan toe zijn en is het he-le-maal leuk als je eens iets heel anders met ze doet :)
De ouders vinden het ook nog eens geweldig om te zien :D

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 00:29

De kids hebben allemaal hele makkelijke pony's

Masja ik ben voorzichtig ik ga starten met de opleiding 1 dag in de week want anders kan ik zowiezo niet op de club gaan lesgeven
no worrie's

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:51

hee dat gaat over mij

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:48

Veel spelletjes met ze doen. Laat ze ook achter elkaar aan rijden bijvoorbeeld als ze een figuur moeten rijden.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:56

Als je een cursus gaat doen leer je dit allemaal op de cursus. Bij lesgeven, en zeker aan kleine kinderen, komt veel didactiek kijken. Je moet wel echt weten hoe je iets overbrengt en wát je overbrengt.
Ik geef ook les aan jongere kinderen, maar heb ook gewoon mijn diploma gehaald een dikke drie jaar terug. Mijn leskinderen zitten in de leeftijd van 6 tot 11 jaar en daar zitten ook twee kinderen bij met een vorm van autisme. Deze kinderen kunnen niet lang geconcentreerd zijn op iets en zijn na drie passen alweer vergeten wat ik tegen ze gezegd heb en heel vaak komt het gewoon helemaal niet aan. Het is belangrijk om alles veel te herhalen bij kleine kinderen. Ik denk zelf dat je het veel te moeilijk maakt als je al over zitbeenknobbels begint, een kind is heel erg praktisch ingesteld en dit is te theoretisch en gewoon saai.
Gebruik leuke zinnetjes en grappige anekdotes om te zorgen dat de kinderen toch zitten zoals ze moeten zitten. Ikzelf gebruik bij de beginnerscursus altijd het 'bij de koningin op de koffie' en dat betekent dat ze heeeeel erg netjes moeten zitten en thee kopjes twee in hun handen hebben. Allemaal denkbeeldig, maar de kinderen vinden het geweldig. Meestal mogen ze daarna als een drilpudding op de pony helemaal in elkaar zakken en dat vinden ze vaak nog leuker. Als je dit in de groepsles doet prijs je natuurlijk om en om wat kinderen de hemel in als 'Oh jongens kijk naar Pietje, die kan écht zo bij de koningin op de koffie!' dan gaan alle andere kinderen net zo netjes zitten als Pietje, want die wordt gewaardeerd door de juf.
De oudere kinderen vinden dit misschien wat minder leuk, die zijn vaak wat meer competitiegericht (dus spelletjes waarbij je kunt winnen doen) en willen ook écht verder komen. Verder komen betekent niet altijd dat ze echt dressuurmatig allerlei kunstjes willen doen, vaak is het ruitergevoel en het hardere rijden al leuk genoeg voor ze.

Mijn kinderen vinden het geweldig om eens te springen, te slalommen, tikkertje te doen, zonder zadel te rijden of zonder beugels. Als jij een goede didactische achtergrond hebt, merk je vanzelf wat je bij welk kunt kind doen en wat werkt. Uiteraard merk je het ook aan de kinderen zelf en kun je aan het eind van de les vragen wat ze geleerd hebben en wat ze leuk vonden of niet.

Ga er trouwens niet vanuit dat een brave pony niet voor ongelukken kan zorgen! Elke ruiter kan zijn balans verliezen, elke pony kan struikelen of schrikken. Zorg dus dat je verzekerd bent!