Lengte kind in combi met stokmaat pony/paard (algemeen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Lengte kind in combi met stokmaat pony/paard (algemeen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 12:53

Ik open dit topic omdat ik nieuwsgierig ben :D en omdat ik 2 opgroeiende kids heb die wat op mijn Fries rondhobbelen.
Maar dit is een algemeen topic, dus geen "pas ik wel op mijn pony"-topic. Ik wil gewoon graag weten hoe onderstaande wordt berekend/ gezien etc...

Door de lengte van mijn kids (resp 110 cm en 138 cm) in combi met de stokmaat van onze Fries (163 cm) vroeg ik mij af:
Ik weet van de ...% regel van het paardengewicht als maximaal te dragen gewicht.
Ook zie ik in sommige topics dat benen bijv uitsteken en er dus gezegd wordt: je bent te lang/ groot voor je pony.
Maar: Is er ook een "tabel" of formule of wat dan ook om te bepalen wanneer een kind te GROOT/ LANG is voor een bepaalde pony of misschien zelfs te klein (al zal dat niet snel van toepassing zijn)

Op de Wiki vond ik wel de volgende stokmaattabel voor pony's.

A-pony: tot 1,17 meter
B-pony: 1,17 tot 1,27 meter
C-pony: 1,27 tot 1,37 meter
D-pony: 1,37 tot 1,48 meter
E-pony/klein paard: 1,48 t/m 1,569 meter.

Maar dat zegt nog niks over wat er nou op mag aan lengte.

Ik heb zelf vroeger ook op Friezen leren rijden en andere echte paarden (groot dus en ikzelf was echt geen groot kind, ben nu nog maar 159 cm :D ). En ik zie nu eigenlijk de trend dat kinderen alleen nog op pony's gezet worden op maneges.

Dus daarom was ik benieuwd: Hoe bepaal je nu welke stokmaat voor een bepaald kind ideaal/ goed is qua lengte vh kind en welke niet?
(even los dus van gewicht want ik snap ook wel dat je een zwaar gebouwd kind niet op een shetje zet van 80 cm...)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:04

Heel simpel, ongeveer dezelfde stokmaat als de lengte van de ruiter.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:08

Suzanne F. schreef:

Dat lijkt me niet helemaal kloppen.... Dat betekent dat elke mannelijke ruiter een paard moet hebben van minimaal 1.70....
Het is de combinatie in bouw (zowel van paard als ruiter) en lengte. Zo ben ik 1.60 en mijn paardje ongeveer 1.50.... Maar aangezien mijn benen maar kort zijn, staat dit het mooist. Een paardje van 1.60 is bij mij al geen gezicht meer.... :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:10

denise04 schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat lijkt me niet helemaal kloppen.... Dat betekent dat elke mannelijke ruiter een paard moet hebben van minimaal 1.70....
Het is de combinatie in bouw (zowel van paard als ruiter) en lengte. Zo ben ik 1.60 en mijn paardje ongeveer 1.50.... Maar aangezien mijn benen maar kort zijn, staat dit het mooist. Een paardje van 1.60 is bij mij al geen gezicht meer.... :+

Daarom gaf ik ook ongeveer aan. Maar doorgaans klopt het wel redelijk goed. Mannen hebben ook eigenlijk altijd een paard van boven de 1.70 m. nodig.
Ik ben 1.65 m. maar zou nog makkelijk op een pony van 1.50 kunnen. Ik heb ook een paard van 1,74 m. gehad en stond ook prima. Ligt ook aan je bouw inderdaad.

ChefsSpecial

Re: Lengte kind in combi met stokmaat pony/paard (algemeen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:12

Sorry Suzanne, maar mijn vriend van bijna 1.80 kan makkelijk op een fjord, tinker, noem maar op... En wat dacht je van quarters? Daar rijden allemaal volwassen mannen op. terwijl de meesten niet boven de 1.50 uitkomen....

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:15

Voor een mooi beeld klopt de stelregel van Suzanne denk ik wel, de meeste mannen zouden inderdaad mooier staan op een paard van 1.70 plus. Ik vind mannen voor het oog vaak iets ana de grote kant voor hun paard. In de praktijk is dat misschien niet altijd haalbaar (ik hoef echt geen paard van 1.83, sterker nog, ik rijd op een E-pony...), maar als je puur naar het perfecte plaatje qua maat kijkt klopt het denk ik wel. Ik vind zelf dat plaatje alleen niet zo heel belangrijk. Zo lang een kind groot genoeg is om de hulpen duidelijk te kunnen geven (een klein kind op een groot paard is dat denk ik vaak niet) en niet zo groot dat de pony uit evenwicht wordt gebracht is het toch niet zo erg als de verhouding niet perfect is, dan kun je elk half jaar een nieuwe pony kopen! Ik heb me er al lang bij neer gelegd dat ik nooit een perfect plaatje zal hebben: ik heb hele lange, dunne benen en zou echt een heel groot paard moeten hebben om er niet onderuit te komen. En inderdaad, zoals Denise zegt, de bouw is ook heel belangrijk. Op mijn brede pony van 1.50 pas ik met mijn lange benen dan op een slank paardje van 1.60.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:24

denise04 schreef:
Sorry Suzanne, maar mijn vriend van bijna 1.80 kan makkelijk op een fjord, tinker, noem maar op... En wat dacht je van quarters? Daar rijden allemaal volwassen mannen op. terwijl de meesten niet boven de 1.50 uitkomen....

Qua gewicht zal die fjord of tinker dat prima kunnen dragen maar ik heb het over het beeld.
Ik vind dat geen gezicht om mee in de ring te verschijnen.

Voor het oog kan je deze richtlijn prima aanhouden, lengte ruiter is ongeveer stokmaat paard.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 14:35

Iedereen alvast bedankt! Mijn man is zelf 184 ong en die misstaat ook niet op onze Fries van 163 ong.
Ikzelf met mijn 159 pas er dus echt prima ook (ook qua bouw :o )

Zoon en dochter zijn wat te klein, heb daarom voor zoon ook westernzadel gekocht zodat hij de hulpen goed kan doorgeven aan Jippe.

Als je de stelregel ziet van stokmaat = lengte kind ong zou dochter dus nu op een A uitkomen (110 is ze dus) en zoon zou tussen een grote D en kleine E zitten met zijn 138. Zie ik het zo goed?

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:36

ik ben ongeveer 1.68.
en mijn pony is 155.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:53

Zilfstar schreef:
Als je de stelregel ziet van stokmaat = lengte kind ong zou dochter dus nu op een A uitkomen (110 is ze dus) en zoon zou tussen een grote D en kleine E zitten met zijn 138. Zie ik het zo goed?

1.38 is eerder een kleine D, als je de perfecte maat wil hebben. Als je een pony op de groei wil heb je wel gelijk, maar een E is denk ik nog best groot hoor.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 14:55

Margje schreef:
Zilfstar schreef:

1.38 is eerder een kleine D, als je de perfecte maat wil hebben. Als je een pony op de groei wil heb je wel gelijk, maar een E is denk ik nog best groot hoor.

WOEPS!!!
Verkeerd gezet idd.
Zoonlief zou uitkomen nu op een grote C of kleine D :o

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:55

Nou van die regel klopt echt niks hoor Suzanne F!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 14:57

Everytime schreef:

Leg uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:58

Dan kan die vent van mij beter stoppen met rijden, die's bijna 2 meter lang. Geen paard voor te vinden. Arme Leo, die is maar 1.64 en moet zijn lange baas elke dag vervoeren :=

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:01

Zilfstar schreef:
Everytime schreef:

Leg uit?

Ik ben 1,49 m, het ziet er gewoon niet uit als ik op zo'n pony zit van die stokmaat. :=

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:02

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:04

hmmm, blijf dit lastig vinden, breder paard dat kleiner is past soms een
ruiter beter op dan groot paard met dun lijfje en geen borstkas.
Stokmaat alleen is dus geen goede maat.

Overigens negeer ik die regels van lengte dus volledig, zou anders moeten zoeken
naar 1.84+ paarden. Dus heb gewoon een uk erbij gekocht ;) .

Dat het plaatje misschien volgens sommingen niet ideaal is, zal best, maar who cares?
Ik heb mijn klikpaard!
En in het bos ben ik niet diegene die niet meer op zijn paard komt. :+

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:07

op mijn profiel zie je ook foto's van mij en mijn pony,

ik heb redelijk langen benen, maar ik zit ook gewoon goed op mijn pony.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:13

dan zou ik te groot zijn voor mijn E pony (arabier), hij is 1.56, ik ben 1.71...

maar ik kom met mijn voeten net onder/tot de onderkant van z'n buikje, en ik heb nog nooit gehoord dat ik te groot zou zijn, eerder dat ik een perfect maatje heb voor m.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:15

Bij de manege waar ik ooit een pony van huurde om te kunnen wandelen hanteerde ze de maatstaf dat het kind over de pony heen moet kunnen kijken.
Want je kunt best op een te grote pony rijden, maar het wordt een stuk lastiger als je daarmee ook naar de wei moet wandelen. Een kleine pony geeft het kind een safe gevoel.
Voor mijn dochter van 1.20 zadelden ze een shet van 75 cm.
Het nadeel is dat als je gaat kopen, je op deze manier wel een hele hoop pony's "verslijt".

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:16

Afhankelijk van de breedte van paard/pony een stokmaat van 20 cm onder tot 20 cm boven je lengte, leerde ik vroeger in de Penny. :+

Ik ben 1.65 en heb korte benen, 1.45 wil prima, 1.85 is voor mij toch echt wel groot hoewel ik er wel eens met die maat gereden heb.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:20

Of je wel of niet "staat" op je paard heeft inderdaad met de lengte van je benen te maken.
Met mijn 1.70 heb ik korte, dikke pootjes. Op een paard van 1.70 geeft dat het gevoel alsof ik meelift en net onder het zadel uit kom :+

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:21

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:22

Sonja schreef:
Dan kan die vent van mij beter stoppen met rijden, die's bijna 2 meter lang. Geen paard voor te vinden. Arme Leo, die is maar 1.64 en moet zijn lange baas elke dag vervoeren :=

Volgens mij zegt niemand dat het niet kan, of dat het zielig zou zijn, maar dat dat, puur voor het oog, de perfecte maat zou zijn. Dat betekent niet dat je met 2 meter niet kan rijden, wel dat je voor het oog altijd aan de lange kant zou zijn. Dat geeft toch niks, ik heb me er al lang bij neergelegd dat ik dat ook bijna altijd zou hebben. De vraag is hier welke stokmaat pony je zou moeten hebben, los van gewicht. Het antwoord van Suzanne is dat dat voor het perfecte plaatje de lengte zou zijn en ik denk dat dat, bij gemiddeld gebouwde mensen en gemiddeld gebouwde paarden vaak wel op gaat. Nou heb je zelfs dan natuurlijk best veel speling: of je net aan de lange kant bent of net aan de korte kant bent is denk ik wel 10 cm verschil. Ik snap niet zo goed waarom je zo precies de stokmaat wil bepalen, maar als je dat wil klopt die regel denk ik wel. Niet dat ik hem niet met veel genoegen negeer.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 15:35

Everytime schreef:
Ik ben 1,49 m, het ziet er gewoon niet uit als ik op zo'n pony zit van die stokmaat. :=

Wat voor stokmaat heeft de jouwe dan?