hoeveel moet een auto kunnen trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Melissa

hoeveel moet een auto kunnen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:24

Hoi meiden..

Nou ik heb een vraag mijn vader heeft een auto die mag 1050kilo geremd trekken...
Nou is de vraag zouden we mijn paard dat kunnen vervoeren met deze auto?
Hij is 1,73 hoog en weegt tussen de 600/700 kilo...
Me vader zegttt aaghhh dat gaat wel maar ik twijfel! Help... en hoeveel zou de auto dan wel moeten
kunnen trekken of weet iemand daar toevallig een website van dat ik kan kijken???
Of welke auto hebben jullie om te trekken..
Xxx

snikky

Re: hoeveel moet een auto kunnen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:29

voor een anderhalf paard trailer staat 1600 kg....dus dat moet hij kunne trekken ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:34

Het ligt aan het gewicht van de trailer. Gewicht van de trailer plus het laadvermogen mag niet boven het eigen gewicht van de auto komen volgens mij. Ga je met jullie auto dan niet redden, een 1,5 paards trailer weegt meer dan 300-400 kilo...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:37

1050 - 650 = 400 kg dat is wat je trailer dan nog mag wegen.
Het kàn wel, maar het mag niet en nog belangrijker; je rijdt onverzekerd.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:55

je trailer mag wel zwaarder zijn als je eigen auto hoor...dat geld alleen als je zonder e-rijbewijs wil rijden. maar je moet kijken naar het totale laadvermogen van de trailer, en dat is bij een normale anderhalf 1600 kg. je hebt ze wel die zijn teruggekeurd, maar die wegen nog 1200, dus hoe dan ook te zwaar voor jou auto! wat albert al zegt, je auto zal het wel kunnen trekken, maar je bent niet verzekerd!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:03

kleinvosje schreef:
Het ligt aan het gewicht van de trailer. Gewicht van de trailer plus het laadvermogen mag niet boven het eigen gewicht van de auto komen volgens mij.
Dat ligt maar net aan welk rijbewijs de vader van TS heeft. Wat jij hier schrijft gaat alleen op voor iemand die uitsluitend rijbewijs B heeft. Met BE mag je er gewoon achter hangen waarvoor auto en trekhaak goedgekeurd zijn, zolang je het maximum toegestane treingewicht voor de auto maar niet overschrijdt.
kleinvosje schreef:
Ga je met jullie auto dan niet redden, een 1,5 paards trailer weegt meer dan 300-400 kilo...
Yep.
Albert schreef:
1050 - 650 = 400 kg dat is wat je trailer dan nog mag wegen.
Het kàn wel, maar het mag niet en nog belangrijker; je rijdt onverzekerd.
Nogmaal "Yep". Zo'n groot paard vervoeren in een trailer achter een auto die 1050 kg mag trekken, gaat 'm gewoon niet worden. Zelfs al zou je een trailer kunnen vinden die licht genoeg is (ik zou zo niet weten welke): De ene 1050 kg is de andere niet. Een paard is bewegende lading met een hoog zwaartepunt. De gewone bewegingen van het paard in de trailer om zijn balans te bewaren, kunnen het rijgedrag van een dergelijke combinatie al dermate negatief beïnvloeden dat het niet ondenkbaar is dat papsie in een bocht ff de macht over het stuur kwijtraakt en de hele flikkerse bende onderaan het talud in de sloot eindigt.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:07

ik denk dat een auto die 1050 geen trailer kan trekken, mijn moeder heeft ook een auto die 1050mag trekken en die heeft al moeite met een aanhanger waar nog geen 700 in zit.
Mijn vorige auto mocht 1150 trekken en die had ook moeite met mijn 1paardstrailer met klein paard er in. Nu heb ik een tddi die 1200mag trekken en dat verneem je wel. Deze auto kan hem echt makkelijk trekken. Rijdt een stuk fijner!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:31

snikky schreef:
je trailer mag wel zwaarder zijn als je eigen auto hoor...dat geld alleen als je zonder e-rijbewijs wil rijden. maar je moet kijken naar het totale laadvermogen van de trailer, en dat is bij een normale anderhalf 1600 kg. je hebt ze wel die zijn teruggekeurd, maar die wegen nog 1200, dus hoe dan ook te zwaar voor jou auto! wat albert al zegt, je auto zal het wel kunnen trekken, maar je bent niet verzekerd!

Ken je dat gezegde over een klepel en een klok :) ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:22

_Melissa schreef:
Hoi meiden..

Nou ik heb een vraag mijn vader heeft een auto die mag 1050kilo geremd trekken...
Nou is de vraag zouden we mijn paard dat kunnen vervoeren met deze auto?
Hij is 1,73 hoog en weegt tussen de 600/700 kilo...
Me vader zegttt aaghhh dat gaat wel maar ik twijfel! Help... en hoeveel zou de auto dan wel moeten
kunnen trekken of weet iemand daar toevallig een website van dat ik kan kijken???
Of welke auto hebben jullie om te trekken..
Xxx

www.autoweek.nl bevat een database van veel auto's en de opgegeven waardes kloppen vrij goed.
Voor de rest: het kan niet met deze auto, het mag niet met deze auto en als je pa jeuk van z'n centen heeft, dan weet ik daar wel betere doelen voor dan het zelf betalen van aangerichte schade...........

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:32

Als je het echt zeker wilt weten dan kun je om te beginnen je paard in de trailer en de trailer zonder paard wegen. Bij voorkeur dan voor het wegen wel een zwaardere auto nemen om onderweg de problemen te voorkomen....
Onze trailer weegt 540 kilo; onze pony ongeveer 300; en onze auto mag 900 trekken... Trailergewicht staat op 1100 kilo; omdat ik B-E heb mag het dus wel. Mocht je paard lichter zijn dan je denkt; en je hebt een lichte trailer en je vader heeft BE; dan zou het heel misschien net kunnen...

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 19:36

maar waar weeg je je paard en de trailer?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:00

Op een weegbrug natuurlijk. ;)

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:54

Lovely schreef:
snikky schreef:

Ken je dat gezegde over een klepel en een klok :) ?

??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:54

@Snikky: dat klepel en klok verhaal betekent dat je niet weet waar je over praat en onzin verkondigt.... :)
Lees de FAQ: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:59

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:41

@ cissy:

haha ik zie het al...heb het een beetje stom neergezet :S ik bedoelde dat je voor zonder e-rijbewijs te rijden, je naar het totale laadvermogen moet kijken.
De 1600 en 1200 zijn de totale laadvermogen van een anderhalfpaardstrailer, dus je kan hem natuurlijk wel lichter laden als je met BE op pad gaat, maar ga er niet van uit dat je auto hem dan wel mag trekken als hij 1050 mag trekken, daar ga je namelijk snel overheen!
zo beter?? al is het nog niet echt goed nederlands volgens mij haha

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:53