paard tilt met voorbenen. lees beschrijving aub. & tips..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

paard tilt met voorbenen. lees beschrijving aub. & tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 07:29

Als ik mijn paard lekker aan het poetsen ben is er niks aan de hand.
maar als ik dan even wegloop of hem niet meer aanraak, dan begint hij zijn voorbenen steeds op te tillen.

is dit omdat hij aandacht wilt? zo ja, moet je hem dat afleren?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:33

hoe bedoel je? Staat hij te weven: links rechts links rechts omhog? of loopt hij te maaien? (been naar voren strekken?) of te schrapen met zijn hoef over de vloer?

laura_power

Re: paard tilt met voorbenen. lees beschrijving aub. & tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 07:36

nee hij loopt te maaien! hij strekt hem helemaal zo de lucht in, en dan voor achter voor achter. heen en weer snapje?
net alsof het een circus paard is!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:43

vragen om aandacht, je paard wil dan iets van je en gaat daarom met zijn been zwaaien.
zaak om uit te zoeken wat je paard wil.
negeren werkt meestal nog het beste

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 08:56

oke, ja ik negeer 't ook maar als hij door blijft gaan dan geef ik meestal even een prikje in ze borst zo van uh uh! niet doen! en meestal stopt ie dan, omdat ik weer verder poets.. dus hij wilt dat ik hem poets en aai enzo!

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:57

En dus heb je hem uiteindelijk beloond! Door eerst te negeren en dan toch te reageren leer je je paard juist om langer vol te houden. Negeren is negeren, tot het paard stopt, en DAN ga je het paard pas aandacht geven.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:02

ja maar ik moet hem toch echt doorpoetsen.. ik kan moeilijk een kwartier gaan staan kijken naar zijn benen toch? lijkt mij :P want hij doet het als ik even weg ben, maar als ik terug kom met bijvoorbeeld het zadel ofzo, moet ik die toch echt erop leggen.. hoe kan ik dat anders aanpakken?:?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:13

TeamUp schreef:
En dus heb je hem uiteindelijk beloond! Door eerst te negeren en dan toch te reageren leer je je paard juist om langer vol te houden. Negeren is negeren, tot het paard stopt, en DAN ga je het paard pas aandacht geven.

Als ze hem een prikje geeft om hem te laten stoppen, hij stopt en daarna gaat ze verde met poetsen en aaien beloont ze hem voor het stoppen met maaien ;)

Is het alleen maaien in de lucht of is het in combinatie met schrapen/ stampen? als je langer niets doet, gaat hij dan over op het andere been of nog harder stampen? Als het echt alleen maaien is zonder schrapen, stampen of van been wisselen kan het ook puur spanning zijn. Het is dan prima als je hem een prikje geeft en vervolgens weer verder gaat met waar je mee bezig bent.

Als het aandacht vragen is, bijvoorbeeld schrapen en je komt aanlopen met een zadel dan kun je stil blijven staan tot hij stopt met schrapen (zelfs al zou dat een uur duren) en zodra hij stopt pas weer dichter bij komen. Begint hij weer dan ga je weer stil staan. Kan even duren, maar uiteindelijk valt het kwartje wel dat het schrapen averechts werkt.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:20

nee schrapen doet ie niet! gelukkig haha.
echt als een circus paard loopt ie zijn voorbenen gewoon de lucht in te zwaaien. naar voren.
links, rechts, of soms allebei eerst een poos de ene en dan een paar keer de ander.
soms negeer ik 't. maar als 't te lang duurt corrigeer ik hem wel en dan even met een zware stem en een prikje erbij.

en dat gaat best goed, maar toch blijft ie het doen.

het zou ook kunnen doordat er laatst een vrouw was die ging kijken en die zat hem steeds brokjes te geven uit haar tasje.
dus het zou ook kunnen dat ie bedelt? dus steeds maar vraagt naar brokjes en "koekjes" lekkers dus..

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:34

@ GreaseMonkey: als het gedrag in stand blijft is er blijkbaar een reden dat het paard het blijft doen. Dus blijkbaar levert het iets op voor het paard.
Als je het paard een prikje (?) geeft is het maar de vraag of het paard dat als negatieve consequentie ziet. Eerst loopt de eigenaar naar het paard toe, anders kan ze het prikje niet geven. Dus het paard kan hierdoor zeker geleerd hebben dat hij met zijn gedrag zijn baasje terug kan halen. Dat prikje zal het paard misschien niet veel doen.

Als je er een kwartier moet staat voor hij stopt, ja dan sta je daar een kwartier. Hij heeft namelijk nu al geleerd om een kwartier vol te houden, uiteindelijk ga je toch weer naar hem toe tijdens dat gedrag.
Als je pas teruggaat als hij gestopt is, levert het klauwen niks op. Gedrag dat niks oplevert sterft uit.
Maar voordat een bekend gedrag uitsterft wordt het eerst erger. Ah ja, je paard weet nu dat ie 5 minuten moet klauwen en dan aandacht krijgt. Ga jij hem negeren, dan is hij wel bereid om het langer te proberen. 6 minuten? 7 minuten? Dan denk jij "negeren werkt niet, stop nu!" en reageer je op hem. Dan heeft hij een nieuwe standaard: 7 minuten! De volgende keer wil hij best 9 minuten proberen... Dat heet een uitdovingspiek. Ga je elke keer op die piek belonen dan wordt het gedrag telkens groter. Dus... volhouden tot hij stopt en dan pas terug gaan. Ook niks zeggen, reageren, etc.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:40

je zegt, nu heeft hij geleerd om het een kwartier vol te houden.
maar dat doet ie helemaal niet, hij doet het amper 1 minuut. want als ik een tik geef en zeg dat ie op moet houden en dat niet mag doen, stopt ie ook.
dus als ik het wel ga negeren, denk ik dat ie wel heel lang doorgaat.
dan is het toch beter als ik het zie, om het meteen af te kappen?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:41

Dat ligt helemaal aan de reden waarom het paard het doet. Hoe lang heb je dit probleem al? Altijd al en het houdt niet op? Dan werkt je huidige methode dus niet.
Als je doet wat je altijd doet zal je paard reageren zoals het altijd reageert. In dit geval dus tijdelijk ophouden tot hij weer onvoldoende aandacht krijgt en ik krijg nu aan de hand van je antwoorden toch het idee dat het geen spanning is maar inderdaad aandacht vragen. Negatieve aandacht is nog steeds aandacht ;)

Negeren dus, zoals ik hierboven al zei, en zoals TU wat mooier uitlegde.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:46

nee spanning is het zeker niet, dat had ik zelf ook al door. maar hij doet het sinds die vrouw met die brokjes is geweest zoals ik al zei!
en hij deed 't eerst veel erger.
't is een paard die niet van negatieve aandacht houdt maar er juist van schrikt.
dus volgens mij zelf is dat de beste oplossing want het is minder geworden, en hij doet het nooit standaard elke x.
maar ik zal 't negeren is proberen, zal fijn zijn als het stopt. maar denk dat het afkappen beter werkt bij hem..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:47

Geduld is een schone zaak!

Je moet er gewoon een paar keer wat tijd voor uittrekken, maar als je consequent blijft, dan zal het echt wel minder worden of misschien wel helemaal weggaan. Maar je moet echt heel consequent blijven, anders heeft het geen zin.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:49

ja maar ik ben altijd consequent, met het afkappen, gelijk als ik het zie omdat hij het van mij niet mag.
en daar word het minder dooor, dus ik denk ook dat het op een gegeven moment helemaal ophoudt.
want als ik hem ga negeren blijft hij eerst heellang doorzeuren en dat vind ik dus vervelend.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:53

Ik bedoelde consequent zijn met het negeren. Zoals ook al is aangegeven beloon jij telkens met het doorpoetsen. Je moet hier dus gewoon net zo lang wachten totdat hij zelf stopt en dan pas verder poetsen. Het kan wel even duren, maar op de lange termijn is dit wel het meest effectief.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:55

en juist dáár moet je dus volhouden... de verleiding is groot om halverwege het negeren toch maar over te gaan op afkappen en dan heeft het negeren geen zin gehad. Negeren is een langzame maar wel grondige methode. Een derde optie is om het op commando te zetten. Dat duurt alleen nóg langer dan negeren, omdat je paard dan heel snel door krijgt dat er wat te verdienen valt met maaien, en het kwartje dat dat verdienen alléén maar is op het moment dat jij erom gevraagd hebt valt later pas (hier is consequentie nog veel belangrijker overigens)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:59

ja maar ik begin helemaal niet halverwege het negeren met poetsen, dan begrijpen jullie dat verkeerd..:?
want als ik het zie of merk corrigeer ik hem en dan stopt ie gelijk, dan is er toch niks aan de hand? want zo vaak doet hij het niet. niet met ritme..
dus ik kan me niet echt in jullie verhaal vinden eigenlijk, want nu doet ie het amper en maar heel kort omdat ik het meteen af kap, en dan STOPT hij gelijk! en doet het ook niet meer..

maar als ik zou aankijken en wachten, bouwt hij het weer op en gaat ie t weer langer doen..;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:17

laura_power schreef:
want als ik het zie of merk corrigeer ik hem en dan stopt ie gelijk, dan is er toch niks aan de hand?

Waarom open je dan een topic?

Tuurlijk stopt je paard met maaien als jij hem corrigeert en verder poetst/opzadelt, dan heeft die immers bereikt wat die wilde bereiken, namelijk aandacht krijgen. Als jij daar mee kan leven is er toch geen probleem?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:20

Gini schreef:
Waarom open je dan een topic?

Dat begin ik me idd ook af te vragen. We geven je een aantal mogelijkheden, maar vervolgens geef je aan dat jouw eigen methode werkt, dan heb je toch geen hulp nodig? Dan zou ik zeggen gewoon volhouden met wat je nu doet en alle advies in de wind slaan.
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 28-09-10 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:21

ik open een topic omdat ik wilde weten of het ook op een andere manier kan. en of mijn manier goed is?
daar is toch niks mis mee informatie geven en krijgen?!
want de informatie die ik nu heb gekregen heb ik toch wat aan.
dus ik heb niet zomaar een topic geopend..

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:22

nu vallen jullie me half aan lijkt 't wel. ik vroeg me gewoon af of 't ook goed is hoe ik het doe, en of het dus op een andere manier kan, dat antwoord heb ik nu, dus nu is het ook goed want hier ging het me om.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:24

ik bedoel het niet aanvallend hoor. nadeel van geschreven teksten heh... interpretatieprobleem. Maar goed als je methode werkt dan is het toch goed? Je hebt nu iig van ons een reeks aan opties gekregen, wat alleen wel belangrijk is, is dat je consequent bent. Dus als je besluit om te negeren moet je op dat moment blijven negeren, dus niet na een kwartier toch maar afstraffen, dan heb je een kwartier voor nop gestaan. Negeren is negeren, al moet je een uur stil blijven staan.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:26

We vallen je niet aan, alleen wat jij zegt is een beetje tegenstrijdig. Als je het wil negeren, moet je dat ook zo lang volhouden totdat hij uit zichzelf stopt, en niet wanneer jij hem corrigeert. Want juist op dat moment heeft hij wat hij wil, aandacht van jou. Je moet op dat moment dus echt volhouden, anders werkt het niet. Zoals GreaseMonkey ook zegt.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:30

oke, ja klopt het komt snel stom of gemeen over via internet, misschien moeten we wat meer poppetjes gebruiken := haha!
en ik heb wel wat aan jullie tips zoals consecuent blijven is ook dat echt doen. en niet toch maar naar hem toe omdat het irritant is.
maar op het begin zei iemand een x dat ik na een kwartier toch maar terug ging terwijl ik dat nooit heb gezegd, noch gedaan :n dus dat kwam aanvallend over, maar dat is niet van toepassing ;)

en @ rena, je zegt, als je hem wilt negeren moet dat ook volhouden en niet wanneer jij hem corrigeert.
maar dat deed ik ook niet, want toen ik hem corrigeerde was dat niet met achterliggende gedachte om hem te negeren eigenlijk.
snapje? dus ik heb het denk ik verkeerd uitgelegd waaardoor jullie dachten dat ik maar half negeerde. maar dat is juist niet zo! :+
maar dat negeren ga ik nu wel is testen! :o