Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Posh

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:26

Ik ben net thuisgekomen van mijn wekelijkse les dressuur op de rijvereniging. Ik wissel de lessen steeds af met mijn pony en paard, de laatste een Schwarzwälder Fuchs (wat zwaarder gebouwd dus).

Hij heeft erg veel moeite met veel dingen, zoals aan de teugel lopen, op tijd stelling aan de goede kant, wijken, etc. Hij vindt het ook absoluut niet leuk, stribbelt continue tegen waarna hij ca. 20 minuten netjes wil lopen en het dan gewoon écht niet meer wil.

Nu vraag ik me af, wat zal ik doen: Hem blijven meenemen en alsnog proberen er wat elegants van te maken, of een totaal iets anders gaan doen.

Ik heb hem 2,5 jaar geleden (hij is nu 4,5) gekocht met het doel hem later voor de kar te kunnen zetten en de western kant op te gaan maar hem wel wat dressuurmatig bij te brengen. Verder beschikt hij over een geweldig uithoudingsvermogen en is hij ontzettend koel in het hoofd, waterbakken e.d. vind hij bijvoorbeeld prachtig.

Wie kan mij helpen met het maken van mijn keuze?

kehdra

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:17

Ik denk dat je goed moet kijken of het naast anatomisch eerlijk is om hem dit te vragen ook naar het geestelijke moet kijken.
een paard welke je hier geen plezier mee doet, zou ik niet mee meenemen, en dan maar aan de hand gaan rechtrichten/gymnastiseren (het moet natuurlijk geen stijve plank worden :P ).
Minder leuk voor jou, maar wel eerlijk tegenover je paard.

Daarnaast zou ik eens een tandarts laten kijken naar zijn gebit.
Is er wel eens een osteophaat langs geweest?
Gymnastiseren hoeft voor een paard nooit vervelend te zijn, saai kan wel, maar dat is wat anders. Wanneer hij het vervelend vind zou ik ook eens aan tanden en lichaam denken.

aeolusnr1

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:27

Tjaaa , het is niet mogelijk om een eerlijk oordeel te geven he, wij kunnen van hieruit achter de pc niet jouw rijkunsten beoordelen, en ook niet zien hoe het paard de gevraagde dingen oppakt.
Maar ik begreep uit jouw begintekst dat je dus al 2j bezig bent met de training van jouw paard, en je bent nog niet heel erg opgeschoten, dus nu zijn er 2 mogelijkheden, ofwel kan je paard het echt niet, ofwel ben je verkeerd bezig met de training.
Een trainer maakt normaal in één jaar tijd een paard echt wedstrijdklaar.
Als je een goed paard hebt, dan is het dus aan de trainer het goede ook naar voren te halen, en daar dan ook steeds opbouwend mee verder te trainen.
Kan hij het echt niet dan is verder trainen gewoon onzinnig, van een ezel kan je geen paard maken.
Doe de training in samenspraak met een privé lesgever/trainer.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:36

Heb je wel eens aan TREC gedacht? Ik ken het zelf niet zo maar uit wat ik er over gelezen en gezien heb zou dat wat voor jou en je paard kunnen zijn omdat het diverse elementen bevat die goed aansluiten bij wat je paard wel kan/is als ik de laatste zin in je openingspost goed lees. Je zou dan je training hierop kunnen aanpassen. Grote kans dat je paard het door de afwisseling alleen al leuker gaat vinden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:45

Wat een prachtig paard zeg!
Heb even in je profiel gekeken en de foto´s zeggen me genoeg.
Denk dat als je het zelf ook wilt dat je een andere richtig moet zoeken met dit paard.
Neem aan dat je met je pony wel gewoon vooruit komt.
Verder zou je hem evt na kunnen laten kijken op de dingen die kehdra heeft aangegeven.
Succes met je keuze!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:03

Een dressuurmatige basistraining is natuurlijk wel belangrijk om je paard goed te kunnen rijden en gezond te houden. Ik zou je dressuurmatige traning wat korter houden, dus een half uurtje ofzo zodat het voor het paard makkelijker is om zijn hoofd erbij te houden en lichamelijk ook niet te zwaar. En tijdens je dressuurles gebruik maken van pilonnen en balken, je kan dan slalommen, kleine en grote cirkels rijden etc om over en tussen balken door rijden etc. Je houdt het voor het paard en jezelf dan wat interessanter.

En TREC is zeker een erg leuke en afwisselend dus misschien wat voor jullie.

23 en 24 oktober organiseren we een wedstrijd 15 km onder Nijmegen http://www.trec-club.nl/frasselt er is ook een kennismakingsklasse

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:09

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb van 3 verschillende trainers les gehad en die zien ook dat hij gewoon moeite heeft met veel oefeningen. Ik heb ook zitten te denken een andere kant op te gaan, inderdaad ook TREC. Dan kan ik daarnaast dressuur blijven rijden maar dan is er tenminste méér dan dat en krijgt hij weer wat meer plezier in het rijden.

Er is al een osteopaat langs geweest en die kon niets vinden, hij zit verder prima in zn velletje maar hij is bovendien erg onhandig met zijn voeten/benen. Het is gewoon een enorme slungel.

@Delphi2: Bedankt voor je link! Pilonnen/balken gebruiken we al met dressuur rijden we doen echt verschillende dingen tijdens zo'n uurtje (we stoppen wel eerder).

@blensink: Dankjewel :D Mijn pony is na 5 maanden thuis en 2 maanden bij de rijvereniging met sprongen vooruit gegaan, die heeft er ook een stuk meer plezier in en aanleg voor.

@aeolusnr1: Ik verwacht ook niet dat jullie met een perfect oplossing komen, maar ik heb inmiddels aan veel reacties wat gehad!

Ik wil in elk geval nog even benadrukken dat ik er geen top dresssuurpaard uit wil halen maar het fijn zou vinden als hij toch íets netter zou lopen dan nu. Ik heb ook absoluut geen haast, vandaar mijn optie om eerst een tijdje iets heel anders te doen en het later weer eens op te pakken. Wil hem zeker niet overvragen nu hij nog lekker jong is.