Rangorde vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Rangorde vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 20:30

Vanwege het natte weer ben ik begonnen met hooi bijvoeren op het land. Dat geeft altijd een mooi inzicht op de rangorde binnen de kudde.
Toch is iets me niet helemaal duidelijk bij mijn groepje. Ik zal even de ponies voorstellen:
1. Sikyra, merrie, drachtig, 12 jaar
2. Curtsey, merrie, drachtig + merrieveulen, 21 jaar
3. Robyn, merrie, drachtig, 6 jaar
4. Purdey, merrie, 3 jaar
5. Sanor, ruin, 10 jaar (0.74m)
6. Monty, ruin, 15 jaar (1.52m)
Merries zijn allemaal rond de 1.20m

Wat ik gezien hebt is het volgende:
Sikyra jaagt alle merries weg, maar niet de ruinen.
Curtsey jaagt alle merries weg, ook de ruinen, maar niet Sikyra
Robyn en Purdey jagen niemand weg, soms het veulen
Sandor jaagt Monty weg
Monty jaagt alleen het veulen weg

Apart detail, Sandor is tot zijn 7e hengst geweest. Hij is in de groep de beschermer. Paarden en andere dieren die aan de andere kant van het hek lopen, worden door hem weg gejaagd. Hij jaagt "de vijand" weg terwijl Monty tussen de merries en "de vijand" blijft.
Sikyra is duidelijk de alfa merrie en Curtsey de 2e in rang. Maar waar zitten de ruinen?

khirshanta

Re: Rangorde vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:32

Als ik het zo lees, in het midden zo'n beetje? Het lijkt een beetje alsof Sikyra de ruinen niet wegjaagt omdat ze bovenaan staat, en alfavrouwtjes vaak de dienst uit maken wat betreft mannen, en curtsey niet geinteresseerd is in ruinen, maar dat de rest gewoon niemand wegjaagt?

Het is heel moeilijk om het te beoordelen zonder er zelf bij te zijn en te zien hoe paarden langere tijd en in verschillende situaties op elkaar reageren.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:14

Kuddes bestaan niet geheel uit 1e-2e-3e in rang. Het is iets ingewikkelder - net als bij mensen. ;-)
Ruinen/hengsten hebben een andere functie dan merries in een kudde. Je hebt een leidmerrie, daarnaast ook vaak een soort vertrouwensmerrie, en een alpha hengst (Monty? :D ). Een hengst houdt concurrentie op afstand en staat vaak meer op de uitkijk voor gevaar van buitenaf.
Dit héél kort uitgelegd. Google maar eens, vind je vast genoeg hierover. Wel leuk om je paarden zo te observeren!

KittyKatRaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 00:57

Lise81 schreef:
Kuddes bestaan niet geheel uit 1e-2e-3e in rang. Het is iets ingewikkelder - net als bij mensen. ;-)
Ruinen/hengsten hebben een andere functie dan merries in een kudde. Je hebt een leidmerrie, daarnaast ook vaak een soort vertrouwensmerrie, en een alpha hengst (Monty? :D ). Een hengst houdt concurrentie op afstand en staat vaak meer op de uitkijk voor gevaar van buitenaf.
Dit héél kort uitgelegd. Google maar eens, vind je vast genoeg hierover. Wel leuk om je paarden zo te observeren!

klopt helemaal!

lailapri

Re: Rangorde vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:31

Iedereen heeft zijn taak. De ene is het alarm, de ander is de leider. En dan heb je ook nog vriendschappen binnen de kudde.

De preciese rangoorde licht dan nog wat complexer. Vaak is wel duidelijk wie de leidhenst en leidmerrie zijn omdat die eruit springen maar daaronder is het verschil vaak kleiner kan het met de dag wisselen.