Fijn gevoel!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

Fijn gevoel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 18:41

Hee,

Ik wou eerst mn shet een deken op doen, ik heb dus een regendeken bestelt met fleece, een behoorlijk dikke, toen had ik toch geen zin om hem op te doen dus toen weer niet.
Gisteren toch besloten op hem op te doen, vandaag stond hij als enige lekker droog, behalve zn nek maarja das logisch!
De andere stonden met zn tweeen tegen de buitenkant van de deel te schuilen en mijne lekker in de wei te eten! <3
Maar als het van de winter weer zo koud word als vorig jaar kan ik dan gewoon een stapel fleece dekens kopen en die dan der onder en als het echt koud is bijv 2, die knip ik dan tot dekens en aan de voorkant vast met klitteband?
Want mn normale zweetdeken heeft zo'n normale sluiting en mn gevoerde regendeken ook en dat lijkt me niet zo fijn!
Kan dat?

Dankje wel!

biancavos

Re: Fijn gevoel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:39

zweetdekens zijn niet echt ideaal als onderdeken, de kans is zeer groot dat ze naar achteren schuiven en dan gaan trekken en schuren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:43

Hou wel in de gaten of je pony het niet te warm krijgt. Nu al een gevoerde deken op voor een shet is wel heel snel. Ze hebben veel eerder last van de warmte dan van de kou.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:44

Het maakt niet uit dat er 2 sluitingen op elkaar zitten, als de dekens goed liggen, dan doet dat geen pijn. wat biancavos zegt klopt ook, die fleece dekens trekken na achteren en gaan schuren. Koop gewoon een kleine stal deken dadelijk en dan die buiten deken er over heen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:46

Fleece kan nog wel eens gaan rekken en schuren, ook omdat er meestal geen buiksingels, etc. aan zitten.
Goede onderdeken is dan een betere optie.
Je zal echter wel moeten scheren als je dikke dekens gaat gebruiken, anders heeft pony zometeen een dikke wintervacht en een dikke winterjas.
Je kan ook overwegen om alleen een dunne regendeken te gebruiken en dan enkel als het echt de hele dag door regent. Scheelt een hoop gedoe met op en afbouwen van dekens. Dat kan de eigen vacht altijd beter.

Al moet ik zeggen dat de meeste shetlanders een goede waterdichte vacht aanmaken en weinig last hebben van de regen. Als hij nu ook in de regen lekker loopt te eten doet hij dat ook zonder deken als hij daar behoefte aan heeft. Hij laat zich zo te lezen in elk geval niet tegen houden door schuilende kuddegenootjes.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:49

senna21 schreef:
Hou wel in de gaten of je pony het niet te warm krijgt. Nu al een gevoerde deken op voor een shet is wel heel snel. Ze hebben veel eerder last van de warmte dan van de kou.

Ik heb niet het gevoel dat die het te warm heeft,
het regent behoorlijk en het waait hard!

Als ik onder de deken voel voelt hij een ietjes warmer dan zonder deken maar dat lijkt me logisch!
Als het weer een paar dagen warm word met een zonnetje mag die weer af hoor!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:55

HeleneDas schreef:
senna21 schreef:

Ik heb niet het gevoel dat die het te warm heeft,
het regent behoorlijk en het waait hard!

Als ik onder de deken voel voelt hij een ietjes warmer dan zonder deken maar dat lijkt me logisch!
Als het weer een paar dagen warm word met een zonnetje mag die weer af hoor!

Als je pony warm voelt onder de deken, dan is het vaak te warm. Je kunt ook controleren bij de aanzet van de oren. Die moet iets koeler dan je hand zijn. Als het 'lekker' warm voelt, is hij te warm.
Je moet er rekening mee houden dat hij nu eigenlijk 2 dekens op heeft. Namelijk z'n eigen vacht (regendicht, past zich aan aan de omstandigheden) en de deken die jij er op heb gelegd.
Een shet heeft een zeer goede vacht. Dus een extra deken is meestal niet nodig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:03

senna21 schreef:
Als je pony warm voelt onder de deken, dan is het vaak te warm. Je kunt ook controleren bij de aanzet van de oren. Die moet iets koeler dan je hand zijn. Als het 'lekker' warm voelt, is hij te warm.

Voelen of pony het warm/koud heeft doe je in de oksel, uiteinde als een oor voelt veel sneller koud dan de inwendige lichaamstemperatuur werkelijk is.

Susanne

Re: Fijn gevoel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:13

Waarom een shetlander een deken op, alleen omdat ie dan niet nat wordt? Fleecedekens als onderdeken gaan vaak trekken bij de borst (kruipen naar achter), geen fijn idee dus.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 20:16

Jelleee schreef:
Waarom een shetlander een deken op, alleen omdat ie dan niet nat wordt? Fleecedekens als onderdeken gaan vaak trekken bij de borst (kruipen naar achter), geen fijn idee dus.

Omdat ik de winter ook gwn door wil trainen met de kar, en ik geen zin heb om een drijfnatte pony in de wei te zetten en dat ie straks verkouden of wat dan ook is.
Zweetdekens krijg ie toch af en scheuren, dat is dus geen mogelijk heid!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:38

Zweetdeken moet je zowiezo elke 30min. wisselen ivm werking. Probeer eens om minimale racestreep te scheren (1 baan onderlangs de hals en middelste 1/3 deel borst), heb je daar genoeg aan is een deken niet nodig.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 18:43

tamary schreef:
Zweetdeken moet je zowiezo elke 30min. wisselen ivm werking. Probeer eens om minimale racestreep te scheren (1 baan onderlangs de hals en middelste 1/3 deel borst), heb je daar genoeg aan is een deken niet nodig.

Ik heb toch gwn zn deken op, hij heeft het zeker niet warm want alles voelt even warm als de andere shetten zonder deken. en hij voelt zich veel fijner, dat merk ik!

Dankje!