We gaan wonen in Belgie en mijn paard verhuisd mee aan huis. Nu wil ik graag weten waar mijn paard aan moet voldoen of wat ik verplicht moet regelen om mijn paardje in Belgie legaal te gaan houden?
Mijn paard is een KWPNer in het bezit van KWPN paspoort en heeft de verplichte influenza enting netjes gehad op schema. Zijn er in verband met entingen nog meer entingen in Belgie verplicht? Of is dit voldoende?
Voor het vervoer en het blijvend wonen in Belgie van mijn paard moet mijn paard dan nog ergens anders aan voldoen? Dan bedoel ik dus naast zijn NL paspoort moet hij in Belgie ook nog ergens geregisteerd worden? En hij is al gechipt enz..maar vroeg het me af waar hij aan moet voldoen of dat hij moet ingeschreven worden ergens dat hij in Belgie staat?
Moet ik bij het stamboek melden dat het paard naar Belgie verhuisd en blijft wonen?
Kortom waar moeten we aan voldoen voor transport en verhuis en welke entingen zijn verplicht in Belgie naast de influenza die hij standaard al krijgt? En moet hij ingeschreven staan ergens in Belgie?
Hij moet ingeschreven worden in de Belgische database vanaf dat hij verhuisd is. Daarvoor moet je een formulier opsturen met een kopie van je paspoort, dan komt een zelfgekozen dierenarts (uit de lijst!), het paard controleren, formulier voor je aftekenen en dat sturen ze op naar de databank. Verder hoef je niks bijzonders te doen. Hier geldt ook gewoon de combi influenza/tetanus en sommige stallen vragen ook om een tweejaarlijkse rhinoenting (weet niet of je hem aan huis hebt of in pension?). Bij het stamboek hoef je niks te melden.
Urielle: Bedankt voor de info. Nee hij komt aan huis straks ruimte zat..dus Rhino ga ik echt niet doen want daar is nog steeds niet bewezen als het uitbreekt dat het werkt en je paard het niet of maar in mindere mate krijgt. Dus ik doe dat pas als net als bij Influenza en tetanus het nut echt bewezen is tot die tijd vind ik dat geld klopperij...
Oke..dan ga ik die vast bij de ID een formulier opvragen> Want mocht het dan zo ver zijn dat hij verhuisd heb ik dat al klaar liggen en heb ik het geregeld. Verder dus niets te doen dan? Fijn...dat valt wel mee.
M__
Geplaatst: 27-09-10 15:28
Als je van plan bent op wedstrijd te gaan moet je wel even controleren soms is rhino ook verplicht
M_ weet het maar Belgie net als NL niet...en zo hoog zit ik niet in wedstrijden dat dat aan de orde zal zijn..dat is pas verder weg..maar als een wedstrijd organisatie dat eist..dan ga ik daar niet heen...sorry...