Paard staat bij mij op het werk, hoor niks meer van eigenaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Turdus

Paard staat bij mij op het werk, hoor niks meer van eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 22:45

Hallo,
Sinds kort staat er een klein paard bij mij op het werk met hoefproblemen. Degene die erop reed vond het eerst geweldig om op hem te rijden, totdat deze hoefbevangen werd.
Helaas hadden ze daar niet echt veel verstand van. Meisje kreeg natuurlijk ook andere interesses en paard kwam in het vergetelhoekje.
In een weitje met veel gras.

Nu staat hij bij mij, Ik heb hem weer wat opgelapt, maar helaas ziet het er niet goed uit. Maar nog jammerder is dat ik nooit meer wat van de eigenaren hoor. Ze betalen netjes, maar zie ze nooit.
Van mijn baas moet ik nog even wachten met naar deze mensen toe gaan. Om ze nog een kans te geven, dat ze wel komen opdagen.
Alleen ik ben bang dat dat niet gebeurt. Zal ik naar ze toe moeten gaan om te zeggen dat ze een beter huisje voor hem moeten gaan zoeken? Ik heb helaas geen tijd om heel goed voor hem te zorgen,want er staan er nog 16 die verzorgt moeten worden. Het is een hartstikke lief en braaf dier, want bij de hoefsmid is hij superbraaf, ondanks die vervelende, lelijke hoeven. Het is een schat!

Ben benieuwd naar jullie reacties.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 07:58

Wat is je werk? Pensionstal? In dat laatste geval kun je denk ik niet zoveel doen behalve zorgen dat dat dier goed verzorgd wordt en een gelukkig leventje leid in een leuke kudde. Blijkbaar hebben de eigenaren er nu niet zoveel belang bij (klinkt vervelend maar dat gebeurt knap regelmatig..). Daar zal een telefoontje van jou waarschijnlijk geen verandering in brengen. Het dier kan dan beter bij jullie staan wetende dat hij goed verzorgt wordt dan dat die verplaatst wordt naar weet jij wat voor stal waar het dier misschien helemaal niet goed verzorgd wordt.

Urielle

Re: Paard staat bij mij op het werk, hoor niks meer van eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:50

Misschien kun je gewoon eens bellen met de mededeling dat je je zorgen maakt om hen, omdat ze ineens zo'n tijd niet meer kwamen terwijl ze ervoor regelmatig er waren?
Met beschuldigend doen of praten over een nieuw huisje werp je nog een grotere drempel op om te komen, misschien durven ze ook niet zo goed meer omdat het al zo'n tijd geleden is.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:29

Ik snap dat je je zorgen maakt hoor. Maar misschien is er iets in het prive leven van de eigenaren wat ervoor zorgt dat ze al een tijdje niet geweest zijn..

Je zou kunnen bellen om te vragen of aan te geven dat je je ongerust maakt, of alles wel goed met ze is, omdat je ze
nooit meer bij het paard ziet.

Je kan ook aangeven dat je niet zoveel tijd voor hem hebt om te verzorgen.

Alleen kan ik nog niet verzinnen welk werk je doet..dat zou al een hele berg verheldering op de situatie kunnen brengen.

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:35

Aangezien ze netjes betalen, vind ik niet dat ze er op gewezen dienen te worden dat ze een nieuwe baas moeten zoeken voor hun dier. (Als dat is wat je bedoeld met "een beter huisje")

Zoals Troi al aangeeft, gebeurt 't vaak, dat ze er "gewoon" even geen tijd voor hebben.

Wie weet is er wat gebeurt waardoor ze niet kunnen. Uiteraard kun je een telefoontje doen, dat je je zorgen maakt dat er iets is met de eigenaar, omdat je niets meer verneemt. Dan kun je ook aangeven hoe het met de pony gaat.

Natuurlijk kun je dan ook aangeven dat jij er niet veel tijd voor hebt.

Als jij bedoeld dat je wilt gaan zeggen dat ze een ander baasje moeten zoeken, vind ik dat niet op z'n plaats.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:35

Als alle in alle behoeftes van het paard wordt voldaan en de eigenaar betaald netjes wat is dan het probleem?
Het paard heeft de eigenaar niet nodig om gelukkig te zijn.
Mensen nemen een paard omdat ze daar zelf gelukkig van worden niet andersom.
En daarnaast je kan de eigenaar niet dwingen om te komen.
Als het paard een goed leven heeft, gevoerd wordt, uitgemest wordt, buiten komt en medische zorg krijgt dan maakt het dat paard echt niet uit of zijn eigenaar wel of niet komt.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 12:53

Ik werk op een manege. Wij doen verder niet aan pensionstalling, maar zij waren een uitzondering.
Het probleem echter is dat ik met deze mensen had afgesproken, hij komt bij ons te staan, staat bij de andere paarden in de wei. Hij zou dus deel uitmaken van een koppel, en zijn voer krijgen. Meer niet. Toen hij kwam, zag ik dat hij hoefbevangen was geweest. Eigenaren hadden daar niet veel idee van. Dus dit hield voor mij in, veel meer werk! Ik kan op dat moment moeilijk zeggen, hou hem maar. En sowieso denk ik dat het dan slecht afloopt.

Aangezien wij de paarden meestal op wat hoger gras hebben te staan, kan hij dus niet in de groep erbij. In de winter zal het niet een probleem zijn om hem bij de groep in te doen. Alleen straks in de zomer dus wel.
Dit paard is al een aantal ( boven de 5) keer hoefbevangen geweest, en zal dus echt niet meer in een wei met jong/veel gras kunnen staan. De hoefsmid zei dat ie zelfs al wel hoefbevangen kan worden door wisseling van de haren. Dus straks als het lente wordt staat hij weer apart. Dus voor mij weer extra werk, waar ik niet om gevraagd heb. Ik doe het met liefde, maar vind het geeft voor mij een dubbel gevoel.
Ik kan de eigenaar niet dwingen, maar ben wel van mening als je een paard heb, dat je er zelf ook wat voor moet doen, maar nogmaals, dat is mijn mening. ( niet te veranderen :D :P )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:13

Degene van wie het paard is hoort er ook voor te zorgen, dat jij het van hun overneemt is nobel van jou maar het is hun eigen verantwoording en ook hun probleem, maak het niet het jouwe!
Daar mag je ze best op wijzen, misschien moet je dat wel tactvol doen en gewoon vertellen wat er aan de hand is en dat het niet de bedoeling is dat ze wel betalen maar niet komen. Reageren ze daar niet goed op dan kun je ze altijd nog de huur opzeggen met een termijn van een maand.
Je zou kunnen aanbieden te helpen zoeken naar een bijrijder of zoiets maar neem niet al het werk op je voor een paard van een ander....
Je kunt de eigenaar inderdaad niet dwingen om te komen maar aan de andere kant mag de eigenaar jouw ook niet opdringen dat jij voor hun paard moet zorgen. In gesprek gaan is het enige wat je kunt doen, succes daarmee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:33

Wat voor extra werk heb je ermee, behalve dat het paard dus op een ander stuk staat? Anders moet je stellen dat je daar een extra vergoeding voor wilt?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:53

Buiten allers om: jij werkt op een manege dus je hebt een baas. Ik heb jaren op stallen gewerkt en ik heb noioit dit soort dingen met eigenaren besproken of bij ze aangekaart. Ik vind dat het de zaak van de stalhouder is om dergelijke zaken met klanten te bespreken , niet het stalpersoneel.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:25

De eigenaar zal er wel op moeten worden aangesproken, maar het arme paardje zal het er waarschijnlijk niet beter door krijgen met die eigenaar.
Een voorstel om een andere eigenaar er voor te zoeken lijkt mij wel verstandig.

xchristy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:27

ik zou het wel gaan zeggen.
Het gaat toch om het welzijn van het beestje!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:28

Ik snap niet waar je je zo druk om maakt, snap dat het dier beter verdiend dan maar aan zijn lot overgelaten diend te worden.
Maar het paard staat niet bij jou op stal, maar bij jou werk ze betalen jou baas netjes en jij word netjes betaald door je baas dus je hebt je werk te doen en meer niet.

Het is heel zwart wit en best cru maar zo is het wel.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 13:51

Paard is verkocht. Ze zijn langs geweest, en zeiden dat ze geen tijd meer voor hadden. Ze hebben me naar mijn mening gevraagd, en heb dat op een nette manier verteld. Ze zeiden dat ze het zelf niet leuk vonden dat ie er maar wat bij stond, en zeker in deze tijd het wel veel geld kost om hem ergens te stallen en er voor te moeten betalen. Wat voor plekje hij nu heeft geen idee. Maar ik hoop een goed plekje.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:57

ja dat hoop ik ook kan je dat niet vragen ik zou dat toch wel willen weten. kon er alweer opgereden worden dan?

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:57

Toch netjes voor een oplossing gezocht.
Ze vonden dus dat het zo ook niet ging voor het paard. +:)+

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:22

We hebben hem een paar keer gelongeerd. En daarna zadel opgelegd. En gestapt. Rustig aan begonnen. Hij draaft al wel wat, maar galop zijn wij toen niet aan begonnen. Hij wil graag, maar we wouden hem niet overbelasten. Ik zou het inderdaad na kunnen vragen waar hij staat, maar ik ga er vanuit dat de vorige eigenaren goed gehandelt hebben. En zo niet, dan wil ik liever niet weten dat het weer niet goed gaat. Want nu kan ik er niks meer aan doen. Buiten mijn bereik.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:12

Ik vind dat dat jouw zaak helemaal niet is... Dat zou de staleigenaar moeten doen! en die vindt het blijkbaar best zoals het nu gaat, want zijn geld komt toch wel binnen...

of zie ik dat verkeerd?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:10

En zo is alles dus weer op zijn pootjes terecht gekomen. Maar even voor de volgende keer als er weer zoiets gebeurt. Het is de verantwoording van de stal eigenaar en niet van jou, dus laat je baas het in het vervolg zelf oplossen.