Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Idioot dat de manegeeigenaar dat toegestaan heeft. suckerdaisy schreef:Het wordt eens tijd dat er een duidelijke richtlijn komt voor juryleden wat te doen in zo een geval. In ieder geval altijd voor een diergerechte beslissing gaan!
bertie schreef:suckerdaisy schreef:Het wordt eens tijd dat er een duidelijke richtlijn komt voor juryleden wat te doen in zo een geval. In ieder geval altijd voor een diergerechte beslissing gaan!
Die richtlijn is er hoor, allang!
Als een jurylid oordeelt dat een paard kreupel is wordt de combinatie uitgesloten.
Zelfs een dierenarts kan dat niet terugdraaien.
Het probleem is natuurlijk: wanneer is een paard echt kreupel. Wat is een rijtechnisch probleem, wat is 'licht onregelmatig', wat is de invloed van een ruiter, en waar begint 'kreupelheid'.
Anders zou hij niet kreupel lopen.bertie schreef:Als een jurylid oordeelt dat een paard kreupel is wordt de combinatie uitgesloten.
Citaat:Artikel 133 - Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.
Anoeska schreef:Als FNRS jury maak ik het vaker andersom mee. Dat ik als jurylid opmerk dat een paard niet lekker loopt, ik het bespreek met de manege-eigenaar, en dat die zegt "nee, dat hoort zo, zo loopt 'ie altijd". Dat vind ik dan heel lastig, omdat ik niet allerlei startende kinderen wil teleurstellen door een paard de ring uit te zetten. Dus soms laat ik me dan overhalen.
Anoeska schreef:Helemaal eens. Ik vind FNRS jureren ook vaak lastiger dan KNHS. Als FNRS jury kom ik toch ook nog wel eens op maneges waar de kwaliteit van de paarden niet top is. Veel oude paarden, scheef, iets onduidelijks mis mee waardoor ze op een manege terecht komen en lopen inderdaad altijd 'een beetje bijzonder'. Aan de andere kant kom ik ook op veel maneges waar het wel allemaal top geregeld is met prima paarden.
Tot op zekere hoogte laat ik die keuze bij de manege-eigenaar. Maar als het me echt te gortig wordt gaat een paard er gewoon uit.