vraagje over scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

vraagje over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:45

Hey bokkers!

Ik zou graag mijn paard dit jaar scheren. Normaal heeft hij een 400grams winterdeken op, maar toch krijgt hij 'n vachtje.
Nu gaan we elke week op wedstrijd en zou ik hem dus gaan scheren. Allemaal goed en wel, maar ik vraag me af of hij daardoor gekker gaat worden? Als 't winter wordt zijn de paarden al wat actiever en durven ze al eens wat bokken om warmer te krijgen, dus ik dacht dat dat door het scheren ook gaat zijn? Of ben ik daar nu helemaal fout in? :p
Ik zou dus gewoon graag jullie ervaring horen, wordt jullie paard gekker als ze geschoren zijn?

knaasje

Re: vraagje over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:46

Ja de meeste paarden worden daar frisser van, best logisch denk ik.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:47

Mijn haflinger is veel frisser als hij geschoren is, de joligheid is het eerste kwartiertje duidelijk merkbaar. Bij mijn shetter daarentegen merk je weinig bijzonders tijdens het rijden.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:52

als je vroeg scheert,gaat de vacht nog iets groeien,dus iets minder kaal dan een laat geschoren paard,dus minder koud.
ik doe het ook altijd,net en beetje zomervacht in de winter.
(hoewel in vorig jaar net te laat was)en minder fris als er iets meer haar op staat

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 21:12

OH god.. zie het al veel minder zitten :p

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:16

Over het algemeen worden ze wel wat "frisser" van scheren. In het begin kun je dat oplossen door je paard bv. voor het rijden even zijn energie te laten kwijtworden aan de longe voordat je gaat rijden. Als je rond deze tijd scheert zal het nog wel mee vallen maar als je scheert als het écht al koud is zul je er meer last van hebben.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 08:49

De meeste paarden wel maar van de 3 die ik tot nu toe geschoren heb werd er 1tje maffer maar die was in de winter sowieso maf. De 2e was gewoon fitter, ook fijner met rijden omdat ik het gevoel had dat hij zich fijner en opgewekter voelde. De 3e reageert eigenlijk nagenoeg niet extra.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:35

geschoren paarden zijn bij koude vaak iets drukker, want ze willen bewegen om warm te krijgen. Of je paard er echt joliger van wordt en gaat bokken hangt van je paard zelf af.

vergeet niet dat paarden op maneges in de winter vaak binnen gehouden worden, waardoor ze energie te veel hebben en niet zozeer jolig zijn omwille van de "koude"

ik heb een volbloed en die was na het scheren alleen tijdens de vrieskou enorm druk tijdens de opwarmingsfase, kon gewoon niet blijven stappen, eenmaal we even gedraafd en ze dus warm gedraaid was, was dit voorbij...
inrijden met een uitrijdekentje en eventueel extra fleece erover kan helpen...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:08

Het is vaak de kou op het lijf waar ze 'jollig' van worden. Dus ik reed die ene die altijd maf deed eerst in draf met dekentje rond, dan was dat minder erg. BIj de andere stap ik meteen zonder deken op en ik rij altijd buiten, na het rijden wel meteen dekentje erop.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:47

mijn merrie wordt er niets gekker of drukker van als ze geschoren is. Ze stapt wat harder als we beginnen met rijden als ik vergeet een fleecedekentje over te gooien.

Het scheren bevalt mij erg goed, mijn merrie wordt (is nu eigenlijk) al een teddybeertje en is niet meer droog te krijgen. Je merkt dat dat ze het fijner vindt dat ze haar warmte beter kwijt kan als ze geschoren is..

tot ze geschoren wordt in november staat ze onder een 200 grams deken en daarna gaat ze onder een 400 grams halsdeken en als het echt koud wordt gaat daar een 200 grams deken onder.