Mijn paard is lastig bij mijn stalgenoten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Mijn paard is lastig bij mijn stalgenoten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 18:34

Hoi bokkers.

Ik heb een jonge pony, van nu ruim 4.5 jaar oud.
Echt een schat van een pony, hij luistert goed naar me, vertoont geen dominant gedrag, houd rekening met mijn
persoonlijke ruimte.. Eigenlijk veel te braaf voor een jonge pony.

Maar..(anders zou ik natuurlijk geen topic openen..) Ik hoor regelmatig van stalgenoten dat hij zich misdraagt als zij op de weide zijn.
Bij ons op stal zet elke avond iemand anders de paarden binnen.
Nu het laatste incident.. Een stalgenootje van 11 wou haar pony knuffelen in de weide, pablo komt zich er mee bemoeien, duwt haar pony opzij, en gaat lekker op haar voet staan. Met als gevolg, meisje mank.

En zo zijn er een rij voorvallen.. Ik baal hier verschrikkelijk van, en weet niet goed wat ik er mee aan moet.
De meeste van mijn stalgenoten kunnen ondertussen met hem om gaan, maar elke keer als er een nieuw persoon bij komt moet er weer
gekl**t worden.

Ik heb al eens geprobeerd te helpen met de omgang, maar dan ben ik er ook, en dan gedraagt hij zich keurig.

Wie o wie heeft een idee voor mij.

Even ter achtergrond.. ik weet niet of het er iets mee te maken heeft.. Pablo is door zijn fokker heel jong (2.5/3 maanden) bij zijn moeder weggehaald, en heeft alleen gestaan tot hij 11 maanden was.
Daarna is hij bij mij gekomen. Hij heeft als veulen weinig tot geen menselijk en paardencontact gehad.

Clyde

Re: Mijn paard is lastig bij mijn stalgenoten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:37

Heel vervelend voor je. Maar ik denk dat jij een duidelijk leider bent voor je paard en dat anderen dit misschien nog niet zo goed beheersen. Wat je gedaan hebt om anderen te helpen is waarschijnlijk toch de beste weg.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 18:40

Ik heb al een aantal mensen laten grondwerken met hem, en dan gaat het goed. (zoals bijvoorbeeld mijn nichtje die toen 6 was)

Maar ik vind niet dat ik kan verwachten dat iedereen een potje gaat grondwerken met hem.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:43

Allereerst: dat het paard op de voet van het meisje gaat staan, dat kan altijd gebeuren, met paarden is het altijd oppassen.

Heb je wel eens gezien wat hij doet? Anders is het een goed idee om dit misschien door iemand anders vast te leggen, zodat jij er niet bij bent. Dan heb je in ieder geval een beter beeld van hoe zij en het paard met elkaar omgaan en wat misschien de reden is.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 18:46

@ sokje.. dat is inderdaad het probleem.. ik heb het echt nog nooit gezien. Het is moeilijk een situatie te beoordelen die je van horen zeggen hebt.

Ik ga inderdaad eens vragen of iemand het kan filmen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:58

Een paard gaat niet perongeluk op je teen staan ;)
Ze weten heel goed waar ze hum voeten neerzetten, en in dit geval lijkt het mij gewoon dominantie.

Ik denk dat je hier zelf weinig aan kunt doen wanneer je er niet bij bent. Enigste wat je kan doen is je stalgenoten trainen..

Lastig..