merrie met veulen agressief tegen nieuwe shet, normaal ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

merrie met veulen agressief tegen nieuwe shet, normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:39

KWPNer Rhea is niet erg aardig tegen de nieuwe minishet, ze vliegt er met de bek open en de oren plat op af. Heb nu een hoekje in het land afgezet waar de mini heen kan als Rhea het op de heupen heeft (en het werkt, ze schoot zo onder de draad door), maar is dit normaal ??? Veulen beschermen ok, maar dit zag er agressief uit. Ze luistert dan ook niet als ik schreeuw naar haar, ze racet gewoon achter haar aan. Daisy is mini maar een echte merrie, die piept en slaat achteruit, hoe klein ze ook is, piest er soms over, maar ik wil toch graag dat ze met zijn allen kunnen lopen. Herkent iemand dit en zo ja wat te doen ? Agressief naar andere shet is ze niet zo (die was er al toen het veulen geboren werd) en ook niet naar mensen, dan gaan gelijk de oortjes naar voren.

Andere shet wordt wel weggejaagd bij de voerbak (ze is vroeger te kort gekomen en heeft beetje voernijd), maar dan hoeft ze alleen de oren maar plat te doen en dan snapt hij het wel. Achter de mini vliegt ze met de oren plat aan en houdt dus niet op. Ze pakt haar echt, er is een hele hap haar uit op de rug en het vel heeft gebloed.

Wat te doen ??? Gewoon geduld hebben ??? Heeft iemand dit zelf al eens gehad en hoe is het toen afgelopen ??? Ik heb de mini gisteren opgehaald en gistermiddag heeft ze samen met andere shet achter een draadje gestaan. Vanmorgen zijn ze bij elkaar gegaan en ik hoorde van buurman dat het zo ging. Toen ik in de wei bezig was heb ik het zelf ook gezien. Andere shet en veulen zijn niet agressief. De mini vindt het veulene nog wel eng, dan piept ze ook, maar veulen is lief.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:45

Het is het heel normaal dat de merrie zich zo gedraagt, dat doen onze merries met veulen ook altijd als er ineens een nieuw paard bij komt, zelfs de andere merries verdedigen het veulen dan enorm tegenover de nieuwkomer.
Eerst de nieuweling een tijdje apart, maar wel naast de merrie met veulen zetten en dan over een paar weken weer bij elkaar proberen te zetten werkt, bij ons, meestal het best. Dan doen ze nog wel boos, maar minder agressief dan direct in het begin, en langzaam maar zeker verdragen ze elkaar dan in ieder geval wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:49

Klopt, mini is er gisteren bij gekomen. Is inmiddels al dikke maatjes met de andere shet. Ben het niet gewend van mijn merrie, ze is wel redelijk dominant in de wei tegen andere paarden, maar dit... Shet kan nu wegkomen naar een stukje waar merrie niet kan komen en dat heeft mini gelukkig door.
Het is wel raar, bruine buurpony is ze lief mee ondanks veulen, witte buurpony kon ze bloed wel van drinken, en nu dus de minishet waar ze agressief op reageert. Beide pony's stonden er trouwens vorig jaar ook al naast. Ken verdikkie mn eigen paard niet terug !

Maar jij zegt dus ook geduld hebben... dank voor je reactie.

Johanna59

Re: merrie met veulen agressief tegen nieuwe shet, normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:52

Waarom zet je haar niet apart met de andere shetlander? Een merrie met veulen kan veranderen in een leeuw.
Dat je Shetlander plast, komt omdat ze doodsbenauwd is. Haal ze uit elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:57

Johanna59 schreef:
Waarom zet je haar niet apart met de andere shetlander? Een merrie met veulen kan veranderen in een leeuw.
Dat je Shetlander plast, komt omdat ze doodsbenauwd is. Haal ze uit elkaar.

Heb ik al gedaan. Ik heb een hoekje van de wei afgezet met een draad en paaltjes. Daar kan shet heen gaan als paard aanvalt en dat heeft ze al een keer gedaan. Is tijdelijk, vanaf volgende week nieuwe wei waar ik een groter stukje af ga zetten waar shets wel kunnen komen, maar paard niet. Dat lijkt me eerst een oplossing. Voor veulen is belangrijk dat andere shet (haar vriendje) wel bij haar kan komen.

Reden waarom is mij alleen een raadsel, dat ze het bij de een wel doet en bij de ander niet (dan heb ik het over de buurpony's, tegen de witte was ze agressief, met de bruine staat ze over het hek heen te kroelen. Mini is zwart trouwens).

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:18

Alle paarden moeten wennen als er een nieuw paard komt, toen mijn nieuwe paard kwam, deden ook heel veel paarden niet aardig. Nu vind iederen hem aardig. Ze heeft een veulen, en ja als er dan een nieuwe bijkomt, gaat ze toch duidelijk maken waar zijn plaats is en het veulen beschermen. ik denk dat het vanzelf overgaat als ze aan elkaar gewent zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:10

Desire_: het gaat nu gelukkig al beter, maar het was net een pitbull zondag, schrok er van. Zo ken ik haar niet, dus zal inderdaad wel wennen wezen + het feit dat ze een veulen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 00:18

Net als mijn voorgangers denk ik idd dat het een kwestie is van wennen maar ook van bescherming naar het veulen toe, Seline laat dit gedrag ook wel eens zien naar een vreemd paard of vreemde pony die net iets te veel aandacht voor haar veulen heeft! Gewoon scheiden in het land dmw wat paaltjes en een draad, wel dat ze elkaar zien,ruiken en kunnen aanraken maar niet dat ze bij elkaar kunnen komen.

Dierenmoeders zijn vaak betere moeders dan sommige mensenouders.

Groetjes Rinda