Mijn paard (5-jarige ruin) is over het algemeen een brave jongen. Alleen als hij op een andere weide gezet wordt (met dezelfde kudde) of als er een ander paard(en) de kudde vergezeld, slaat hij helemaal om. Als ik hem dan uit de weide breng gedraagt hij zich nerveus. Ook met poetsen en opzadelen staat hij dan heel onrustig, en tijdens het rijden hinnikt hij dan vaak. Dit houdt meestal zo'n 2 tot 3tal weken aan, en daarna is hij meestal gekalmeerd en weer een doodbrave jongen. Hier is het wel zo dat er vaak van weide verwisseld wordt (niet vaak van kudde), en dat er in totaal zo'n 20 a 25 paarden in de omgeving staan. Dus ziet hij vaak 'nieuwe' paarden. Nu vind ik dit op zich wel een goede 'oefening', voor als ik later op vreemd terrein wil rijden, maar vervelend is het wel. Wie herkent dit? Gaat dit gedrag over?
Niet belangrijk te vermelden: In zijn 'vaste' kudde heeft hij de leidersfunctie en is tamelijk dominant in de omgang met andere paarden.
maaike2800
Geplaatst: 26-09-10 15:56
Ik herken het wel, is wel lastig, volg dit ook even.
Herkenbaar, mijn merrie kan zich er ook super druk om maken en is soms een paar dagen van slag en zenuwachtig als ze van weitje zijn veranderd, of dat het paard waar ze in de winter mee staat en zomers in een andere weide loopt verhuisd van landje. Echt heel irritant en sneu ook! Ik probeer zoveel mogelijk de dingen hetzelfde te houden, andere paard werd dan wel veel omgeweid, mijn meiden liet ik zoveel mogelijk op hetzelfde landje staan. Maar goed, dat is natuurlijk niet altijd mogelijk.
Maar ik moet zeggen dat het dit jaar een heel stuk beter gaat! Ik heb een shetpony bij haar lopen (vorig jaar nieuw erbij gekocht voor haar) en dat is haar 'stabiele' factor wat het allemaal een stuk minder gestresst maakt! Ze is nu niet gelijk weer 3 dagen van slag omdat ze van weide wisselen of de buren van weide wisselen.
Ik denk dat het bij sommigen wel over kan gaan, dat ze eraan gaan wennen, maar andere zullen het altijd lastig vinden. Ik moet bij mijn merrie niet steeds met nieuwe paarden aan gaan komen, dan heeft ze niet meer het overzicht.
Het belangrijkste vind ik regelmaat, dat hij in een vaste kudde staat is al een belangrijk iets, of zoals bij merrie iig 1 vaste goede vriend waar hij altijd mee staat om hem zekerder te maken en leren om te gaan met zulke veranderingen.