Pony geen zin meer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirgeenjam

Pony geen zin meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 10:47

Hallo, ik heb sinds 1.5 jaar een verzorgpony, die ik altijd los poets. Eerst stond hij altijd braaf stil, maar nu gaan hij rondlopen, pogingen tot bijten en VRE-SE-LIJK bedelen. als ik hem een tik geef probeert hij weer te bijten. Hij heeft dit nog nooit gedaan, dus ik wil graag snel antwoord, wat moet ik hier nou mee?!

karin1976

Re: Pony geen zin meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:28

is er nog iemand anders die hem verzorgd?hoe oud is hij?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:34

Wat doe je zelf in de omgang met hem? Was hij braaf en heb jij hem veel snoep (eten) gegeven. Ben je niet consequent etc. etc. Meestal moet je dit soort gedrag bij je zelf zoeken en aanpassen. Succes

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:57

Vastzetten zodat hij niet meer kan bijten, bedelen negeren en vooral geen snoepjes meer uit je hand geven.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:05

Ik zie dat je al een aantal tips hebt gekregen. Ik zou ook zeker je vpaardje als hij de heletijd probeert te bijten vast te zetten. Maar wat zegt de eigenaar er zelf van?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:21

ik ben het eens met DeSa, zet je vzpony vast zodat hij niet meer kan bijten, doet hij dat toch dan bestraffen door duidelijk "NEE" te zeggen, en hem een tikje geven. geef geen eten uit de hand en negeer het bedelen.
Als er meer mensen zijn die hem verzorgen, vraag hen dan of hij zich hetzelfde gedraagt, en probeer allemaal even consequent te zijn met het bestraffen van bijten en geen snoepjes geven.

succes!

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 17:59

Ik verzorg hem alleen, hij is 5 jaar oud. Ik geeft hem redelijk veel eten(met de eigenaar aangepast aan zijn gewone voeding), maar alleen als hij braaf is. Ik heb het vastzetten al geprobeert, maar dan word hij angstig en gaat hij hangen. Ik zeg ook hard nee, maar hij wil het echt niet. Hij is altijd heel lief, ik kon bij hem liggen in de wei met mijn ogen dicht en hij waakte. Maar hij wil niet. Ik heb een indeling wat ik ode: eerst poetsen, dan lopen. Misschien moet ik dit omdraaien? Zodat hij zich eerst kan uitleven? Dankjullie voor de tips, ik zal het proberen!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:04

Als hij bang wordt als hij vast staat moet je vooral niet gaan straffen maar juist doorgaan waar je mee bezig was en gezellig tegen hem kletsen.
Zo doe ik het ook met mijn veulens wanneer ze het nog niet gewend zijn.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:28

vergeet niet dat het ook pijn kan zijn. Als hij het altijd doet als op een bepaalde plek(ken) poetst, of dat hij daardoor niet lekker in zijn vel zit ;)

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 19:42

Dat zou kunnen, ik zal opletten of het met bepaalde plekken wel lukt!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:45

En hoe gaat het met rijden? Gaat dat wel goed?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 07:48

Een vijfjarig pony kan je vergelijken met een puber mens : hij wil naar niemand meer luisteren, denkt dat hij alles beter weet en gaat steeds verder op zoek naar de grenzen in jullie relatie.
Er een diepgaande en langdurige oplossing aan geven kan enkel als jullie zich verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden.

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt hij dat hij leider is en jij de ondergeschikte.
Jullie moet hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".

De volgende stappen kunnen je helpen bij dit opvoeden.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp van iemand wil zou ik adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 17:09

ellenlouise schreef:
En hoe gaat het met rijden? Gaat dat wel goed?

Ik rijd niet op hem, het is een minishet, pas is niet meer op :+
MarcR schreef:
Een vijfjarig pony kan je vergelijken met een puber mens : hij wil naar niemand meer luisteren, denkt dat hij alles beter weet en gaat steeds verder op zoek naar de grenzen in jullie relatie.
Er een diepgaande en langdurige oplossing aan geven kan enkel als jullie zich verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden.

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt hij dat hij leider is en jij de ondergeschikte.
Jullie moet hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".

De volgende stappen kunnen je helpen bij dit opvoeden.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp van iemand wil zou ik adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.
Hmm, op die manier denken zou wel eens willen werken. Jullie horen meer!

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:47

Dollylver schreef:
Hallo, ik heb sinds 1.5 jaar een verzorgpony, die ik altijd los poets. Eerst stond hij altijd braaf stil, maar nu gaan hij rondlopen, pogingen tot bijten en VRE-SE-LIJK bedelen. als ik hem een tik geef probeert hij weer te bijten. Hij heeft dit nog nooit gedaan, dus ik wil graag snel antwoord, wat moet ik hier nou mee?!

misschien kan karin jou helpen op www.animalreadings.nl
zij is erg goed in dit soort dingen!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:08

Absoluut niet meer uit de hand voeren (daar komt het bedelen van )! Verder sluit ik me aan bij de prima tips van MarcR,

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:03

ik zou stoppen met voeren tijdens poetsen, daar gaan paarden en ponies idd verwend gedrag vertonen en bijten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:56

VSW-->OPG

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:01

vast zetten

Disaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:35

Vast zetten, negeer bedelen :)

MarietteRV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:41

Je zegt hij, is het een ruin of is hij soms nog hengst? Lijkt een beetje op onopgevoed hengstengedrag namelijk...

stalgast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:25

ik ben het eens met de andere mensen zeker vastzetten en niet meer voeren onder het poetsen

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:38

Ik sluit me aan bij de anderen: In de eerste plaats vastzetten, en tijdens het poetsen niet meer voeren. Enig idee waar zijn angst vandaan komt als hij vaststaat?

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:44

Belonen als het goed gaat.
Dan niet door middel van snoep maar door praten en een aai of klopje op ze hals, als je de stal ingaat zelf ook kalm zijn, misschien ben je zelf ook wel gespannen en voelt hij dat.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:27

idd niet meer voeren en ga het vastzetten oefenen. maar ik denk idd dat e naar de rangorde moet kijken en duidelijk moet maken dat jij de baas bent en niet hij. het is een jong ding die je gaat uitproberen. maar voeren niet meer doen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:30

Eten geven alleen als hij braaf is? Dat heb ik altijd zo'n onzin gevonden. Een paard snapt die link niet.
Je geeft hem óf altijd een bepaald aantal eten, of nooit. Niet alleen als jij vind dat hij lief is die dag.

Snoep geven niet doen, bedelen negeren -> niet afstraffen, dan heeft hij alsnog zijn aandacht.

Ik denk dat het een gebrek aan consuquente opvoeding/regels is.