Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ranna schreef:Dit is wel degelijk heel normaal paardengedrag.
Dat wij dat anders opvatten maakt niet dat het dominant gedrag is.
Vriendin is vreemd in de 'kudde' en hoort er niet bij totdat ze anders heeft bewezen - heel normaal gedrag dus. Zelfs wij mensen vertonen dergelijk gedrag.
Tigra_ schreef:ranna schreef:Dit is wel degelijk heel normaal paardengedrag.
Dat wij dat anders opvatten maakt niet dat het dominant gedrag is.
Vriendin is vreemd in de 'kudde' en hoort er niet bij totdat ze anders heeft bewezen - heel normaal gedrag dus. Zelfs wij mensen vertonen dergelijk gedrag.
Ben ik het niet mee eens. De TS zou de leider moeten zijn over dit paard en mag dit paard het gewoon niet doen want hij is geen baas over beide personen en is dit dus eigelijk gewoon niet toe te staan. Als hij inderdaad de TS als volgeling ziet dan krijg je dit maar als zij de leider is wordt dan wordt dat niet geaccepteerd.
Zodra ik een stap in de wei zet ben ik de leider en maak ik uit wat er gebeurt en niet de leider van de paarden die staat onder mij en heeft dan een lagere rang.

Het is wat jij zegt, paarden reageren uit instinct. Ze gaan echt geen energie verspillen aan iets waar ze niet beter van zouden worden. ranna schreef:Je slaat precies de spijker op z'n kop.
Maakt nog steeds dat dit volstrekt normaal paardengedrag is
Helaas wordt zoals zo vaak gedrag van andere dieren door mensenogen bekeken en vertaald en dat is 99 van de 100x onjuist. Van daaruit worden vervolgens aansluitend verkeerde conclusies getrokken en acties ondernomen waar andere diersoorten vaak geen snars van snappen en er nog meer in onze ogen onjuist gedrag vertoond wordt.
Vergeet niet, het paard heeft altijd gelijk - zoals Inge Teblick schrijft, omdat het handelt vanuit instinct.
Doet het dan ook iets wat wij niet willen, zijn wij fout, niet het paard of ander dier for that matter.
marleen_usar schreef:Wat ik wil zeggen is, dat mijn paard hetzelfde deed en ik het toe liet,en toen mijn dochter op wilde stappen en er een paard aan kwam hij hetzelfde reageerde als wanneer er iemand bij stond.Als je niet ingrijpt gaat het steeds erger worden.
Saar88 schreef:Wanneer de TS duidelijk maakt dat de vriendin direct onder haar staat, en de vriendin dit met haar houding en gedrag onderstreept, denk ik dat dit snel is opgelost