Bange fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gaby75

Bange fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 21:47

Zoals jullie weten heb ik sinds kort een friese merrie.Zij is 7 jaar maar ik weet niks van zijn verleden.Als zij een vreemde voorwerp zit is hij al weg.
Als ik te snel mijn arm om hoog beweeg is ze al weg.Maar toch heb ik het indruk dat ze meer vertrouwd in v rouwen dan mannen.Van de week was ik de wei aan het opruimen met een kruiwagen en ik deed nogal wat lawai maken met de schep en zo om ff te kijken hoe ze reageert.Maar ze bleef maar achter mijn aan lopen en aan mijn schouder ruiken en zo.Ze is heel erg lief maar als ze een touw of zoiets in mijn hand zit dan is ze gelijk zeenuwachtig.Ze loopt rondjes en om de minuut gaat ze poepen en zo.Ik zal haar nooit willen pijn doen maar hoe maak ik haar dat duidelijk.?Ik ben een echte paarden gek en ik zal nooit een paard kunnen slaan of een tik gewen.Ik heb ook een shetlander veulen en moet ik zeggen de fries pakt de koekjes zachter uit mijn hand dan de shet.Hebben jullie misschien nog wat leuke tips hoe ik haar vertrouwen kan winnen?Ik ben echt gek op haar en ik weet dat ze dat ook aanvoelt maar nog niet helemaal vertrouwd.Is ie ook erg bang van de borstel en zo.En ik verzorg mijn shet. elke dag zoals borstelen ,hoefen krabben ezt.Dan komt zij ook wel eens kijken wat hier gebeurt maar als ik haar met de borstel aanraak is ie weg.Weten jullie misschien nog iets hoe moet ik aanpakken?Ik hoor het graag.

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:28

mijn meisje was ook zo bang toen ik haar kocht.ik heb haar nu een jaar,en het gaat super.ze vertrouwt me helemaal,maar dat heeft veel tijd en geduld gekost.ik deed alles wat ze eng vond heel rustig,en praatte zachtjes tegen haar.als ik nu op haar af ren,blijft ze gewoon staan,al wapper ik mijn armen als een gek op en neer. *D geef het tijd

siskeh

Re: Bange fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:33

Als ik het zo lees is je paard "gewoon" angstig, dus geen reden voor een tik ofzo.
Wat je wel moet doen is "niets" gewoon lopen, en haar langs alle enge dingen sturen.

Als het echt een probleem is kan je misschien een cursus(basis) doen bij een Emiel Voest centrum, daar komt dit ook zeker wel aan bod

Snoeppie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:31

anders zet je je paard eens een keertje vast en doe het idd een beetje rustig aan, een paard kan niet in een uur wennen, ik heb mijn paard ook sins vorig jaar (4 oktober) en hij ook heel lief maar ook bang,
ik heb het erst maar gewoon ene beetkje laten ruiken en dan langzaam beginnen te borstelen. je doet het wel goed met sie shet, je doet het voor op een ander paard/pony, en dna kan hij ook leren dat het helemaal niet eng is!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:38

De reden waarom je paard achter je aan bleef lopen toen jij de wei was uit aan het mesten, is omdat het op dat moment niet om haar ging.

Probeer haar dus aan enge dingen te laten wennen, zonder dat ze het idee heeft dat het om haar gaat.

Zo zet ik die van mij gewoon in de bak en ik neem iets engs bijv een paraplu. En ik ga gewoon rondlopen en rondzwaaien met de paraplu. Loop een keer richt mn paard, maar als hij dan wegrend blijf ik gewoon in de lijn doorlopen waarin ik liep. Zodat mijn paard dus denkt, hé dat ging helemaal niet om mij. De nieuwsgierigheid van het paard wint dan en ze zal uiteindelijk achter je aan komen lopen en best wel eens willen zien wat jij nu in je handen hebt.

Kijk natuurlijk wel naar je paard hoe heftig je de bewegingen maakt met een 'eng' voorwerp.

gaby75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 18:06

Iedereen bedankt voor de tips.