Voor- en nadelen dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_Horse

Voor- en nadelen dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 21:20

Ik heb eens een vraagje...
Zou ik een winterdeken opleggen bij mijn paardje ?
Gewoon om te voorkomen dat haar haren niet te lang worden ....
Maar wat zijn nu de voor- en nadelen want op stal zeggen sommige ja doen , en andere allez hoe dom is dat nu !?
Wat denken / zeggen jullie ?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:31

voordelen: je paard blijft schoner
komt minder in het haar en droogt sneller

nadelen: als je slechte pasvorm hebt dan kale plekken van deken
goede waterdichte deken kopen want meestal goedkopere waterdichte deken zijn binnen 1 winter al niet meer waterdicht.
ik heb altijd amigo dekens gehad maar ga nu een stormshield proberen ;)

Susanne

Re: Voor- en nadelen dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:16

Ik vind het een voordeel dat je paard schoon blijft (zeker een paard met veel wit). Minder vacht aanmaken, dat valt wel mee, het LIJKT minder omdat de vacht plat ligt. Maar hetzelfde effect als scheren bereik je er echt niet mee.

Nadelen, slechte pasvorm van sommige dekens. Zit niet comfortabel voor een paard en zorgt voor schuurplekken.
Ook gooien sommige mensen in hartje winter een 0 grams regendeken op 'want dat is lekker warm'. Fout. Die deken zorgt ervoor dat de vacht plat ligt en het paard zijn haren niet meer kan opzetten om zich warm te houden. Dier krijgt het dus koud in plaats van warm.

_PatriciaH

Re: Voor- en nadelen dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:25

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:44

Ik heb hem ookal een winterdek om :=

Het hangt er eigenlijk vanaf wat je met je paard doet, als je veel wedstrijden rijd en zn haren kort wilt houden moet je hem een dikker dek omdoen. Als je gewoon recreatief rijd en hem meestal zo natuurlijk mogelijk hebt, geen dek!

voordelen; hij blijft schoner, korter haar dus minder last van zweet.
nadelen; de hele tijd op en af, en verwisselen is meestal wel irritant! En het is zeker niet natuurlijk. Paarden kunnen makkelijk wat hebben :)