mijn tinkie is nu 2 jaar en bijna 4 maand nu ben ik bezig haar te laten wennen aan het verkeer en ben nu 1 week met haar bezig kwa verkeer. heb alleen nog op afstandje bij de weg wezen eten met haar. nu wil ik morgen vroeg om 8.00 uur even met haar bij de weg langs te wandelen omdat ze weinig tot niks geen reactie geeft op het verkeer hoelang mag ze i.v.m. haar leeftijd wandelen? wat zouden jullie me aanraden?
ik hoor graag van jullie.
StillAngel
Geplaatst: 25-09-10 20:31
Kan wel een uurtje wandelen hoor, ligt eraan hoe ze erop reageert. Als het allemaal heel heftig is, wat korter maar als het goed gaat kun je gerust uurtje wandelen. Zit geen leeftijd bij, van wandelen worden paarden ook niet moe
Odysseus
Geplaatst: 25-09-10 20:32
Ik zou maximaal een half uurtje tot drie kwartier wandelen. En lekker alleen rechtdoor
Ik adviseer het wel op te bouwen. Eerst 10 minuutjes, weekje later 20 minuutjes etc.
Hoeveel km denk je dat een paard lopend in de wei aflegt? Denk je nou echt dat je paard omvalt als je daar 2 of 3 km mee gaat wandelen? Dat is niets vergeleken met wat ze al grazend doen. Ik ga er tenminste wel van uit dat je paard gewoon 24/7 in de wei staat... Gewoon een stukkie wandelen dus, gaan ze heus niet dood van, slijten ze niet van, is heel leerzaam voor ze. Als jij het als mens volhoudt, dan je paard ook.
Dribbelkont
Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-10 20:38
ze staat nu langs de weg te eten en geeft geen kik maar nieuwe omgevingen zijn inderdaad spannend! hoevaak per week kan ze aan dan ? ik ga het inderdaad opbouwen eerst even 15 min en dan per week 5 min erbij.
Dribbelkont
Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-10 20:39
ze staat lekker in de wei hoor
StillAngel
Geplaatst: 25-09-10 20:42
Paard is niet van suiker hoor. Als het paard lekker rustig reageert snap ik niet dat je het maar een kwartier doet, kun je makkelijk nog wel even door gaan , hup gaan met dat paard
Met Travis wandel ik ook, niet op vaste dagen maar gewoon als we zin hebben, dat kan de ene week twee keer zijn en dan weer 3 weken niet. We wandelen meestal een half uur tot 3 kwartier. Hij vind het heel erg leuk. Hij blijft rustig naast me en we zijn al van alles tegen gekomen, blaffende honden, grote groepen wandelaars, auto's met rammelende karren en hij geeft er niks om. Ik vind het een hele leuke bezigheid om met hem te doen.
EvaRampage
Geplaatst: 28-09-10 23:07
Qua afstand kunnen ze het natuurlijk km's volhouden maar je moet ook kijken hoeveel indruk het op je paardje maakt. Na een uur wandelen is mijn 4 jarige echt verzadigd. Ze houd alles zo goed in de gaten ( alle auto's putdeksel en vuilnisbakken enz.) en dan is haar koppie gewoon vol en begint ze onrustiger te doen. Ik houd het dus op max. een uur en dan zit ik er nog niet eens op ... dat is de volgende stap en beginnen we met per wandeling er eerst 10 min. op bij een rustig stop
Met mijn 2.5 jarige ben ik vaak uren onderweg (1-2 uurtjes). Is een ras met flinke conditie, en hij deed het zo braaf dat we de eerse keer verdwaald waren geraakt.
Kan er wel tegen, volgende dag doen we het dan even rustiger aan ivm spierpijn. Maar merk wel dat hij er van geniet, is erg koel in zijn koppie (zie onderschrift)
Dribbelkont
Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-10 06:33
het wandelen ging super was 8.10 uur met haar op pad. lekker rustig en zijn 30 min weggeweest 5 auto tegen gekomen en losgebroken schaap ze vondt het erg leuk ga vanavondt weer even blokje om maar nu eerst naar mijn werk
roosje21
Geplaatst: 02-10-10 15:40
met die leef mag je wandelen hoogstens een uurtje. na een uurtje zie je zelf wel dat ze de oren in de nek legt? dan zal ik natuurlijk terug lopen.?
Oh, lekker zeg! Dus jij hebt ook al zon braaf ding! Ik ben met die van mij meestal rond de 2 uur weg, aan de hand lopen. Soms wat draven (harlopen voor mij). Zo nu en dan een trailtje pakken, heuvel op en af enzo.
Ik denk dat het juist goed is dat je het vraagt. Ik bedoel ze moeten toch de hele tijd op jou letten, dat is vooral mentaal heel vermoeiend. Dus super dat je het langzaam opbouwt.
Dribbelkont
Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-10 19:49
ben gister om 19.00 weer even de weg uit geweest en precies het hetzelfde blokje gedaan nu stapte ze veel vlotter door en zijn we 20 auto tegen gekomen van achteren en van voren of tegelijk ze is echt geslaagd voor haar verkeersmak hihi ook al is het nog steeds opletten natuurlijk morgen ga ik een blokje doen van 45 min dus ietsje verder doe het nu 2 keer per week en volgende week 3 keer per week lekker stappen meer niet in de bak losloten vindt ze niks dus ga lekker afwisselen met wandelen verder lekker op haar eingen de rest van de dagen.