Hoe te werk gaan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Hoe te werk gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 18:13

Heei Bokkers!

Nu krijgen wij een zwart mini shetje binnenkort.
Zijn oude eigenaar wil hem niet meer, en moet anders naar de slacht...
Maar dat willen wij niet! Dus komt hij naar ons. Het is wel zijn laatste redding.
Het probleem is alleen wel...
Hij is nog maar 3 jaar en er is met hem helemaal niks gedaan.
Hij kan amper aan een halster meelopen/vastzetten. Zolang je geen druk ( perongeluk ) zet, gaat hij niet "springen".
Ook kan hij geen hoefjes geven en bijt hij.
Nu zal je denken waarom neem dan die pony? Zijn laatste doel en laatste redding is, om als grasmaaier te worden gebruikt.
Omdat hij niks kan en gewend is.
Maar ergens willen/moeten we hem wel het een en het ander bij brengen!
Want wat als de hoefsmit komt of de dierenarts?
De vraag is dan ook aan jullie bokkers!
Hoe kan ik het beste met hem beginnen, om zijn vertrouwen te winnen en hem dingen te leren, zonder dat er ongelukken gaan gebeuren!
Ik probeer namelijk zo goed mogelijk uit te zoeken, hoe ik het beste en veiligst met hem kan beginnen. Zodat het niet erger word!
Ook ben ik erg in voor Parelli! evt. ook Monte Robberts.
( Ik heb nmlk. in totaal 24 uur stage bij Eddy Modde mogen lopen! Natuurlijk niet genoeg tijd om te leren hoe je moet starten met een jong paard, maar wel "gespeeld" ( werken, zoals je dat noemt in de Parelli ) met ervaren paarden.
Alvast Bedankt !!!

Namens,Marieke & Klein Caspertje :D

delerium

Re: Hoe te werk gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:46

3 jaar is best een fatsoenlijke leeftijd hoor, hebben zat andere paarden ook die na het afspenen lekker ergens groot hebben mogen worden en terug naar huis komen. Ze kunnen er beter niets mee hebben gedaan dan hem al slechte dingen geleerd hebben tenslotte!

toewine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:08

het beste zou zijn als je iemand bij jou in de buurt kunt vinden die jou hier me op weg wil helpen.
Alleen kun je nl niks met z'n 2 is het zoveel makkelijker.
En 2 zien meer als 1 dus als er iets gebeurd en jij weet niet precies wat er gebeurd is mss weet jou helper het wel.
Succes er mee en als je allles rustig doet krijg je er vast een hele leuke pony aan

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:51

3 jaar is niet oud om te beginnen hoor. op de stal waar ik sta, staat een 4-jarige ijslander waarmee ze net zijn begonnen met 'm vanalles leren.

ik zou iemand zoeken die al meer jonge paarden heeft beleerd, zodat die weet wat er moet gebeuren en hoe ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 08:58

Een driejarig pony kan je vergelijken met een puber mens : hij wil naar niemand meer luisteren, denkt dat hij alles beter weet en gaat steeds verder op zoek naar de grenzen in zijn relatie met mensen en pony's.
Er een diepgaande en langdurige oplossing aan geven kan enkel als jullie zich verdiepen in de leef- en denkwereld van pony's.

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt hij dat hij leider is en de andere ondergeschikten
Jullie moet hem opvoeden, leren dat jullie de "leider" zijn en hij de "ondergeschikte".

De volgende stappen kunnen je helpen bij dit opvoeden.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Met dit als basis kan je dan beginnen met hem alles te leren : naast je mee lopen, voet geven, stilstaan, rustig zijn bij hoefsmid en dierenarts, enz.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp van iemand wil zou ik adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:45

Ik ben begonnen met eenzelfde shet, en dat is de allergrootste schat die er bestaat, dus het kan goed.

Wat voor mij hele goede tips zijn geweest, is kaal beginnen, zonder halster. Ik ben echt alleen maar begonnen met vertrouwen winnen en op een paard-vriendelijke manier laten zien dat ik de baas ben.

Zelf ben heb ik aan de eerstvolgende paardeneigenaar gevraagd of ik op haar paard lichaamstaal mocht oefenenen. Als je weet welke indruk jij afgeeft op een ander paard, weet je ook hoe je over komt op je puber. Met lichaamstaal moet je een paard kunnen longeren, je kunt het paard naar buiten sturen, zelfde tempo laten gaan, langzamer, sneller, laten stoppen, laten draaien... Als je dat kunt, weet je 99% zeker dat het met je lichaamstaal wel goed zit.

Vervolgens zou ik je aanraden om vooral heel goed op te letten in het begin. Paarden bijten bijna nooit zonder reden. Wanneer bijt hij? Wanneer doet hij wat? Waarom? Als je weet waarom een paard iets doet, kun je ook beginnen met het ombuigen van het gedrag. Een paard dat bang is van het halster gaan straffen omdat hij springt, werkt averechts bijvoorbeeld.

Voor mij persoonlijk was het zo dat mijn pony niet al te zachtzinnig is aangepakt, dus dat ze angst voor voetjes geven, halster, de wei uit etc. moest overwinnen, maar ik denk dat het voor niet-bange paarden evengoed heel nuttig is. Begin gewoon heel langzaam. Kijk tot waar het paard het goed en leuk vindt.

Voetjes geven bijvoorbeeld: strijk gewoon langs zijn benen, waarschijnlijk zal hij dat niet fijn vinden. Kijk tot waar het wel fijn is, ga net een stapje verder, en laat heel duidelijk merken hoe blij je bent en hoe trots en hoe geweldig hij wel niet is. Zelf kan ik bij het 'net een stapje verder' bij normaal gedrag niet aanbevelen om met eten te belonen, met je stem moet het ook lukken. Het is tenslotte een kwestie van vertrouwen, en hij moet dat ook in jullie krijgen.

Dus telkens een stapje verder, tot je gewoon een de hoef kunt zitten. Dan probeer je hem voorzichtig omhoog te trekken. Doet hij hem omhoog, weer uitgebreid belonen. Meteen weer neer zetten, de volgende keer even vast houden. Dan de keer daarop voorzichtig even kort krabben. Je snapt het wel.
Dwingen kan ik je ten zeerste afraden: je breekt het vertrouwen dat hij in je heeft af en het levert jou en de pony alleen maar ergernis op.

Wat het halster betreft eigenlijk hetzelfde. Hou het voor, laat hem bekend ermee worden. Leg de neusriem bijvoorbeeld al eens los op zijn neus, etc. maar volgens mij is het paardje al gewend aan het halster? Daarna is het vooral een kwestie van leiderschap. Je pony zal nog geen vertrouwen in je hebben en vindt druk op de neus eng. Mijn pony in ieder geval wel, maar ze heeft een heel gevoellig neusje.

Ga dus in het begin veel wandelen in de wei. Het bevestigt jouw leiderschap en je hoeft niet de weg op, voor het geval je pony ertussenuit gaat. Veel mini-halsters zijn ook hard nylon, zonder voering of wat. Om het minder eng te maken, zou je een bontje om de neusriem kunnen doen. Ik heb zelf een kin-beschermer-gelpad aan de neusriem gemaakt, dat verdeelt de druk en is lekker zacht. Maar als je pony niet bang is, maar gewoon geen zin heeft: geduld en rust. Laat je niet gek maken, sta stevig in je schoenen en wijk niet van je pad af / ga gewoon door met wat je aan het doen was na de spring aanval.

Mijn ex-puber had er ook een handje van om als ik niet ging waar zij naartoe wilde, stil te gaan staan. Als ik haar dan vroeg verder te gaan, of als zij juist vooruit wilde en ik haar wilde stoppen, was het meteen de lucht in.
Ik ben redelijk sterk en sta stevig in mijn schoenen, maar ook ik werd herhaaldelijk gedwongen een andere kant op te gaan door ponylief. DOE DIT DUS NIET ALS JE NIETS IN TE BRENGEN HEBT EN GEEN KRACHT HEBT, en doe dit altijd met iemand anders (een ervaren iemand) erbij! Ik heb een longeer touw genomen en telkens als ze ging rennen en springen, rustig 'nee' gezegd en geprobeerd telkens tussen de sprongen zo te gaan staan dat ik haar weer een beetje terug kon roepen. Ik heb met een longeertouw gewerkt omdat: a) een halstertouw nogal kort is als je pony met vier benen in alle richtingen springt en b) het onmogelijk was om elke keer het touw weer bij te pakken na een ruk in mijn handen, en ik dus op een gegeven moment geen touw meer had, pony dus 'hoezee' riep en de benen nam als ik aan kwam lopen.

Als je telkens terug kunt nemen en elke keer, al is het maar een beetje, laat merken dat je hem terug haalt, gaat het kwartje op een gegeven moment vallen. Ga in ieder geval niet wild doen en niet kwaad worden. Zodra hij rustig kun je kiezen om hem wel of niet te belonen, maar niet uitbundig. Ikzelf heb niet beloond, ten eerste hoort ze gewoon te luisteren, en ten tweede zou ze anders kunnen denken dat ze wild moet gaan doen, want dan krijgt ze wat lekkers als ze wild heeft gedaan.
Mijn tip zou dus zijn: een keertje 'zo ja' ofzo zeggen en dan gewoon verder gaan met wat je aan het doen was.
De sleutelwoorden bij pubers blijft: ze moeten weten dat jij de leider bent en laat je niet gek maken. Het zal misschien niet snel zijn, maar de dag komt wel dat je pony zelf zijn voetjes optilt en netjes achter je aanhobbelt.

Misschien zijn er wel NH bokkers die je hierin een beetje meer willen leren, want daarbij draait het vooral om lichaamstaal en leiderschap.

Schuimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:27

Ik zou hem zowiezo eerst lekker laten wennen op zn nieuwe plekkie en dan met hm aan de slag gaan zoals hier boven worden beschreven.