trailerladen oefenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

trailerladen oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 17:49

Mijn paard gaat volgende maand op de trailer,vorig jaar moest ik het laten doen.Was 175 euro,ik kreeg hem niet geladen dus ik had geen keus.Nu ga ik zelf laden,wat wel belangrijk is dat ik het wil doen op een bepaalde manier.Beetje a la Hempfling of zo,ik heb geen trailer en wil dus gewoon op de grond gaan oefenen met wat atributen.Hij stapt op de laadklep en springt er aan de zijkant weer af.Wie heeft er tips voor ons?

mara27

Re: trailerladen oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:42

Hoi Marleen,

Bij ieder paard is het zoeken naar de methode die werkt. Bij de een werkt het geven en wegnemen van druk goed (bij iedere pas in de goede richting natuurlijk) en bij een ander paard moet er helemaal geen druk worden gebruikt.

Bij ieder paard werkt belonen en stimuleren van het zelfvertrouwen en vooral veel oefenen, zonder dat er sprake is van tijdsdruk en bemoeizuchtige toeschouwers.

Begin anders met je paard tussen 2 hindernissen te zetten en deze steeds iets dichter bij elkaar te zetten, zo kan hij wennen aan het staan in een smalle ruimte. Laat hem/ haar er in en uit lopen en beloon hem goed als hij "erin" staat. Je simuleert een trailer situatie op die manier. Wel er achteruit uit laten lopen.

Voordat je weg gaat zou ik zeker nog eens oefenen met een trailer. Neem de tijd om je paard rustig aan de trailer te laten wennen! succes!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:51

TS Kan je niet een keer een trailer van iemand lenen of huren?
Dan zet je die een keer voor een auto en ga gewoon lekker oefenen. Het is voor een paard als vluchtdier niet iets uitnodigends om in een donker hol te gaan staan, dus het is heel normaal dat hij daar even wat oefening voor nodig heeft voordat hij het allemaal vertrouwt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:40

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:01

Ik heb het e-book niet gelezen en weet dus niet of ongeveer dezelfde tips daar ook in staan, maar als je een trailer kunt lenen om mee te oefenen zijn de volgende tips misschien interessant:

- Leg wat mest van je paard in de trailer. Dan ruikt het al niet meer zo eng.

- Ga er zelf eerst in staan en laat zien dat het niets engs is

- vraag een ander met een trailer-ervaren paard om dat paard er eerst in te zetten. Vooral met 2 paards trailers werkt het soms wanneer je paard een maatje heeft waar het naast kan staan. Zo snapt je paard ook beter wat de bedoeling is.

- Zet het deurtje aan de voorkant open. Voor sommige paarden lijkt dat net de 'doorgang' te zijn en is het net genoeg licht o.i.d. om het wel te durven.

- als je kan, kun je proberen een trailer een paar dagen in de wei te laten staan, en vanuit de trailer je paard te voeren. Het kan er de hele dag dan aan wennen en in eigen tempo in- of uit gaan. Advies is dan wel om je paard goed achteruit lopen te leren en er liefst bij te blijven, voor het geval hij/zij het eng vindt en denkt er niet meer uit te kunnen.

- oefen eerst alle commando's die je gaat geven zodat je paard goed weet wat het bij welk commando zou moeten doen.

- je kunt de trailer 'uit elkaar halen' (geen echte natuurlijk):
een plank waar je paard op en af moet lopen, zoals al gezegd: de hindernis palen, dan de hindernispalen met een dak erboven, en dan de zijkanten (hout / strak gespannen stof o.i.d., liefst geen zeil, dat ritselt en kan heel eng zijn).

- Probeer dan korte ritjes te maken. Als je paard bijv. buitenrijden heel leuk vindt, ga je naar een plaats waar jullie buiten rijden, of als het een stukje van de stal naar de wei is (al is het maar 100 meter) kun je dat doen. Misschien is dat niet nodig hoor, maar je paard blijft in een vertrouwde omgeving en leert een trailer te associeren met iets leuks dat dan gaat gebeuren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:06

de tijd nemen...eerst een voetje op de klep en dan stoppen.
Volgende dag weer een voetje op de klep....dag erna twee voetjes.
Ik heb het op deze manier geleerd aan de anglo arabier van mijn vriendin.
Een heel nerveuze merrie.
We hebben er drie weken de tijd voor genomen en iedere dag een minuut of tien.
Opgebouwd tot vast staan,stang erachter en klep dicht en het paard een kwartier met hooinet laten staan.
Dat ging helemaal zonder stress.
En ik heb het over een bloed nerveuze riller.
Die nu gewoon de trailer oploopt.