Shet laat zich niet vangen, tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisaahx

Shet laat zich niet vangen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 14:35

ik heb 3 verzorg shetters,
en 2 die komen altijd wel naar mij toe en die kan ik gewoon borstelen enzo,
maar diegene die ik wil trainen die is juist bang,
maar als ik haar eenmaal heb dan is ze de braafste van allerdrie,
maar ze laat zich gewoon niet vangen omdat ze denkik bang is en ze reageert niet op snoepjes of lekkers,
en gisteren kon ik haar helemaal niet meer krijgen en toen meost ik eten en het begon te regenen en ik zat daar in het weiland en toen
stond ze een meter ofzo van mij vandaan toen kroop ik heeell zachtjes naar haar toe en toen kon ik haar nog wel een aai op haar neus geven en toen liep ze heel rustig weg. hebben jullie tips voor mij plz?/

xxxlisaahx
Laatst bijgewerkt door delerium op 24-09-10 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: topictitel verduidelijkt

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:36

Volgens mij is je shet niet bang, maar maakt ze er een spelletje van. :+

lisaahx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 14:40

xDaPhNex schreef:
Volgens mij is je shet niet bang, maar maakt ze er een spelletje van. :+

nee ze maakt er echt geen spelletje van echt neit.
ik kan het je niet uitleggen, maar ze is gewoon heel schrikachtig enzo.
je zou het snappen als je een keer mee gaat maar dat gaat moeilijk,
maar plz ff tips en geloof mij gewoon op mijn woord dat ze gewoon bang is en daar wil ik ook tips voor :o :o

Pluttersput

Re: help me plzz TIPS??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:42

Ik zou het fijn vinden als je met hoofdletters en in abn gaat tiepen, dan is het makkelijker te lezen :)

Tips.. Zodra ze zich eens laat aaien, niet meteen weer de wei uit halen, maar gewoon eens met brokjes gaan, en die geven, en dan iets anders gaan doen. En als je haar eens aan het halstertje hebt, halstertje afdoen en iets anders gaan doen. Zodat ze vastpakken niet gaat associeren met iets doen.

Heb precies zo'n merrie hier, en die doet het ook. Nu, na eigenlijk 3 jaar, begint ze wat bij te draaien. Maar dat heeft ook echt wel even geduurt :)

lisaahx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 14:47

Pluttersput schreef:
Ik zou het fijn vinden als je met hoofdletters en in abn gaat tiepen, dan is het makkelijker te lezen :)

Tips.. Zodra ze zich eens laat aaien, niet meteen weer de wei uit halen, maar gewoon eens met brokjes gaan, en die geven, en dan iets anders gaan doen. En als je haar eens aan het halstertje hebt, halstertje afdoen en iets anders gaan doen. Zodat ze vastpakken niet gaat associeren met iets doen.

Heb precies zo'n merrie hier, en die doet het ook. Nu, na eigenlijk 3 jaar, begint ze wat bij te draaien. Maar dat heeft ook echt wel even geduurt :)

okeej dankje,, eindelijk een goede tip,,

alleen het enige probleem is dat ik haar niet te pakken krijg:O:O

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:49

Dat moet je streven ook helemaal niet zijn ;)

Je eerste doel moet je makkelijk opstellen: brokjes uit je hand laten eten. Wil ze weg, geen probleem, laat maar gaan.
Vervolgens ga je dat uitbouwen. Eens een aai op haar neus, dan een kriebel over haar hoofd, en zo ga je steeds verder.
Belangrijk bij dit soort poowns is een engelengeduld, en babysteps ;)

lisaahx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 17:29

Pluttersput schreef:
Dat moet je streven ook helemaal niet zijn ;)

Je eerste doel moet je makkelijk opstellen: brokjes uit je hand laten eten. Wil ze weg, geen probleem, laat maar gaan.
Vervolgens ga je dat uitbouwen. Eens een aai op haar neus, dan een kriebel over haar hoofd, en zo ga je steeds verder.
Belangrijk bij dit soort poowns is een engelengeduld, en babysteps ;)

okeej,, maar als ik haar heb dan is ze echt de braafste pony van de hele wereld ik kan ook al met haar springen zeg maar aan de hand, maar ik kan haar gewoon niet vangen xD

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:51

Je moet niet gewoon meteen gaan springen. Bouw je hier nou even geduld in, hoe verleidelijk het ook is. Neem de tijd.

Die van mij vind het ook vreselijk om in de hand te zijn, althans, dan vindt ze ook alles eng. Misschien vindt jouw poown het ook wel niet zo leuk, en laat ze zich daarom niet meer vangen :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:56

De reden is dat je pony weet, zodra jij er aan komt moet er gewerkt worden! :)
Probeer dit eens op te bouwen met naar hem/haar toe te gaan en hem belonen als hij bij je komt. Je geeft géén snoepje/brokjes als hij niet bij je komt. Alléén als hij bij je komt!

Ga dan niet gelijk weg, blijf even lekker in de wei zitten.
En als hij aandacht wilt, Prima toch? Dan geef je hem die toch? ;)
Als hij geen aandacht wilt, maar wel een snoepje.. Prima! Dan krijgt hij dat toch? ;)

Zo weet pony-lief dat jij niet alleen bij hem komt als er gewerkt moet worden en zal dus ook veel sneller bij je komen.

lisaahx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 11:11

Giolli schreef:
De reden is dat je pony weet, zodra jij er aan komt moet er gewerkt worden! :)
Probeer dit eens op te bouwen met naar hem/haar toe te gaan en hem belonen als hij bij je komt. Je geeft géén snoepje/brokjes als hij niet bij je komt. Alléén als hij bij je komt!

Ga dan niet gelijk weg, blijf even lekker in de wei zitten.
En als hij aandacht wilt, Prima toch? Dan geef je hem die toch? ;)
Als hij geen aandacht wilt, maar wel een snoepje.. Prima! Dan krijgt hij dat toch? ;)

Zo weet pony-lief dat jij niet alleen bij hem komt als er gewerkt moet worden en zal dus ook veel sneller bij je komen.

okeej dankje voor de tips, maar het is best wel lastig want ze is al 3 jaar ofzo, en nooit wat met haar gedaan en pas kwam ze ook niet naar me toe op het laatst stond ze uiteindelijk wel een meter van me af maar dichter bij kwam ze niet.

xx

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:23

Als ze werkelijk drie jaar is, lijkt het me beter om het rijden voorlopig even te laten.
Drie jaar is nog jong; te jong om veel mee te rijden.
Je kunt de tijd gebruiken om haar vertrouwen te winnen.
Hier op Bokt en in paardenboeken vind je info (en heel verschillende meningen ;) ) over wat een goede leeftijd is om een pony te gaan berijden.
Succes!

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Shet laat zich niet vangen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:45

En ga er maar vanuit dat dat rond de leeftijd van 4 zal zijn :)

DeSa

Re: Shet laat zich niet vangen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:49

Ga ze eens voeren iedere dag, alleen voeren verder niks. Wedden dat ie straks vanzelf naar je toekomt?
Heb een merrie staan die wegrende zodra je maar in dr buurt kwam en nu een half jaar later komt ze zachtjes achter me staan wanneer ik in de wei bezig ben, geef haar een knuffel/aai en ze wandeld weer rustig verder.

lisaahx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 16:47

senna21 schreef:
Als ze werkelijk drie jaar is, lijkt het me beter om het rijden voorlopig even te laten.
Drie jaar is nog jong; te jong om veel mee te rijden.
Je kunt de tijd gebruiken om haar vertrouwen te winnen.
Hier op Bokt en in paardenboeken vind je info (en heel verschillende meningen ;) ) over wat een goede leeftijd is om een pony te gaan berijden.
Succes!

ik rij ook niet want het is een kleine shetlander :P

lisaahx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:20

en ojah... en ik ga ook met die andere shet's en toen ik mara nog kon pakken ook met haar elke keer als ze iets goeds deed ff voor haar zitten en dan aaien en ff laten rusten en op haar lievelingsplekje kriebelen maar dat helpt dus niet goed.

en ze is echt 3 jaar, want dat hebben ze speciaal voor mij nagekeken de oudste nellie is 4 en de andere twee zijn 3

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:36

zoals anderen al hebben gezegt asocieerd de shetlander in questie waarschijnelijk jou met werken .
als je doet :
gewoon naar de weide gaan met eten of iets anders dat het graag heeft ik zeg maar een voetbal of zo .
ga in de weide gaan staan of aan het hek gaan staan / zitten en zit daar met dat gene da zij / hij leuk of lekker vindt
als zij/hij komt geef dat en laat zij/hij in de weide staan en ga terug weg .
doe dat ... keren gewoon tot je door hebt dat dat goed gaat.
doe dan het zelfde maar doe halster aan geef lekkers en doe terug af
en weer zo door dan na een hoop keren oefen je met dan halster aan en uit de weide halen geef weer iets lekkers en doe dat een paar keer en zet terug in de weide en daarna zou ze/ hij moeten vanzelf komen .
ik geef een tip wissel komen voor te werken af met komen voor te aaien , lekkers te geven , te poetsen

wat je ook kan doen is het uit de weide halen hem/haar van kop tot teen poetsen aaien en zo voort en dan terug in de wei zetten als je die 3 dingen een beetje afwisselt zou het al een stuk beter moeten gaan dus deze 3 dingen : uit de weide halen voor te werken en terug zetten ; aan de weide gaan staan voor gewoon iets lekkers te geven ; uit de weide halen voor een poetsbuurt en terug ! en als je naar weide gaat neem dan altijd het zelfde mee bv. altijd halster en halstertouw niet bv. halster als je moet poetsen , zadel en hoofdstel als je gaat rijden en zo voort omdat een shetlander is netzogoed een slim beestje en zal al vlug beginnen herkenne wanneer je komt voor te werken en wanneer niet doe dus altijd het zelfde mee

veel sucses en mijn exuses als dit allemaal al gezegt is of als er al uitleggen zijn gekomen dat dat nie gaat en zo voort !